Udskiftning af harddisk
Fra : -Jens-

Dato : 11-11-01 18:28

Jeg har en pc med 2 13GB harddiske 5400 rpm, som har kørt som master og
slave på samme IDE-controller. Jeg benytter Win98 SE DK.

Nu har jeg købt en 40GB 7200rpm harddisk, som jeg i første omgang satte på
som slave.
Derefter benyttede jeg FDISK til at lave 3 partitioner.
Dernæst lavede jeg en SYS fra min master, som jeg havde bootet på.
Til sidst kopierede jeg v.hj.a stifinder, alt fra min tidligere C-drev til
min nye harddisk.

Jeg satte så min nye harddisk alene i pc-en og satte den op som master.

Pc-en starter, men i DOS hvorfor det?

Jens

Fra : Jesper KA

Dato : 11-11-01 18:27

"-Jens-" <jens.claudius@get2net.dk> wrote in message news:3beeb451$0$223$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> min nye harddisk.
>
> Jeg satte så min nye harddisk alene i pc-en og satte den op som master.

Nok fordi du ikke kan gøre det på denne måde .. du får langt fra alt med over ved at kopiere via stifinder .. det kræver et image
som f.eks. norton ghost kan lave.

Regards

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-11-01 18:26

"Jesper KA" <jkadk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "-Jens-" <jens.claudius@get2net.dk> wrote in message

> Nok fordi du ikke kan gøre det på denne måde .. du får langt fra alt med
over ved at kopiere via stifinder .. det kræver et image
> som f.eks. norton ghost kan lave.

Jeg har lige mailet et lille utility fra Maxtor til en anden med tilsvarende
problem.
Hvis det virker efter hensigten hos ham, må du da gerne få det oxo!
Se tråden "Ny harddisk - MEN " fra den 10/11 01

Best regards

Jesper
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælp

Fra : Jesper KA

Dato : 11-11-01 20:10

"Jesper Nielsen" <helboe@post9.tele.dk> wrote in message news:3beeb6ca$0$231$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> Hvis det virker efter hensigten hos ham, må du da gerne få det oxo!
> Se tråden "Ny harddisk - MEN " fra den 10/11 01

Hvad skal jeg med det ?

Hvis det er Jens du vil svare så svar hans indlæg og ikke mit.

Regards

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-11-01 21:14

> "Jesper Nielsen" <helboe@post9.tele.dk> wrote in message

> Hvad skal jeg med det ?
>
> Hvis det er Jens du vil svare så svar hans indlæg og ikke mit.

Woops! undskyld!

Mit indlæg blev skrevet i forlængelse af dit - ikke som et svar på det,
Undskyld hvis jeg formulerede mig lidt klodset!

Best regards

Jesper

Fra : Styb

Dato : 11-11-01 21:01

Som sagt tidligere kan du ikke "bare" kopiere en 98 installation til nyt
drev. Det kræver en ny installation af 98, eller ibrugtagning af Norton
Ghost/disccopy. 98 installationen modificerer din bootsector med vitale
informationer, som du hverken får med ved sys eller kopiering af din
masterdisk.

Fra : HelloKitty

Dato : 12-11-01 12:29

Det har jeg da gjort og det virker.
Først kopieres hele den partition som man vil have som den nye
bootpartition, derefter sys'er man den and off you go. :)

--

Sincerely/Mvh.,
HelloKitty, hellokitty@e-box.dk

Fra : C.B

Dato : 15-11-01 18:04

Jeps, nemlig det kan nemt gøres med de eksisterende utilities som er
indbygget i dos (windows)

Her er fremgangsmåden:

1: Sæt den nye harddisk på slave eller evt en anden ideport.
2: FDisk og formater denne nye disk.
3: Brug xcopy til at overføre den gamle disk til den nye som følger
(forudsættes af den nye disk er d: eller erstat d: med hvad den nu
hedder):
xcopy c:\ d:\ /e/c/f/h/r/k/y
4: Efter kopieringen, skriv sys c: d: (Igen erstat d: med hvad det nye
drev!)
5: Sæt den nye disk over som master på primary port.
6: Boot op på en windows start disk og kør fdisk, og sæt den nye
partition Aktiv

PS: 6 kan evt undlades, hvis partitionen er sat aktiv, men normalt kan
man først sætte dennne aktiv-bit når disken sidder som master. Men vil
den ikke boot'e så udfør punkt 6.

Dette system har jeg selv brugt flere gange, på win95 og 98, jeg kunne
ikke lige få det til at virke under win2000.....

-Claus-