Tandbørstning
Fra : DAN RENÉ JENSEN

Dato : 11-11-01 14:18

Hej gruppe
Er der nogen der har et godt råd til hvordan man får den lille til at
acceptere tandbørstningen.

Min søn er 1 år og 7 måneder og bestemt ikke glad for at jeg børster hans
tænder. Han har ikke noget imod selv at sidde med sin tandbørste inde i
munden, men det bliver tænderne jo ikke rene af. Derfor må jeg jo hjælpe til
under stor protesk.

Jeg er overbevist om at jeg ikke er for voldsom, så protesterne kommer fordi
det gør ondt.

Vi har prøvet i en periode, hvor moderen og jeg slet ikke kunne få lov til
at komme til tænderne, at den ene holdt min søns hænder mens den anden
børster. Men et eller andet sted er det mig imod at det skal foregå med
magt.
Det bliver han jo ikke tryg ved tandbørstningen af.

Gode råd modtages med kyshånd!

vh.
Dan

Fra : KM

Dato : 11-11-01 15:04

Hej Dan

Vi havde lidt det samme problem, med vores søn. Da vi så købte en batteri
drevet tandbørste, den fra Golgate koster et sted mellem 99 - 119 kr., har
vi ingen problemer haft. Nu putter han selv tandbørsten ind i munden, og der
er ingen jammer.

Hej og held og lykke fra
Karina

Fra : Helle Nielsen

Dato : 11-11-01 20:58

Hej med dig.

Har du prøvet at lave en leg ud af at børste tænder på dit barn? prøv at
fortælle om Karis og Baktus. Kald på dem...og sig at de bestemt ikke skal
være inde i munden....prøv så med forsigtighed at snakke til Karius og
Baktus, skælde dem ud mens tandbørsten er inde i munden og lad som om du
prøver at fange dem! Gør det sjovt, optræd og virk som om du virkelig prøver
at fange Karius og Baktus. Det kræver selvfølgelig at barnet kender denne
historie - ellers kunne du passende fortælle den.
Når du har fanget dem (og er færdig med at børste tænder) skyller I Karius
og Baktus ud i vasken og SÅ er de væk! Prøv...det er hammer sjovt!

Helle

Fra : Brian Kristiansen

Dato : 06-01-02 13:12

"Helle Nielsen" <helle@jirty.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Når du har fanget dem (og er færdig med at børste tænder) skyller I Karius
> og Baktus ud i vasken og SÅ er de væk! Prøv...det er hammer sjovt!

Hej

hehehe, den brugte vi også med STOR succes !!!

mvh

brian

Fra : Susan Bjerregaard Ni~

Dato : 14-11-01 15:37

Hej Dan

Min datter på 16 måneder har heller ikke altid været glad for at få børstet
tænder, men vi har fundet følgende rytme:
Om morgenen og om eftermiddagen sidder hun selv med en almindelig tandbørste
(som regel mens vi alligevel er derude og få ren ble på). Der børster hun
selv fortænderne ved at holde tandbørsten stille og ryste på hovedet (og jeg
efterligner hende gerne ).
Om aftenen bruger jeg en elektrisk tandbørste, hvor jeg holder hende ret
fast og børster hendes tænder først og så får hun lov til at lege med
tandbørsten bagefter. Jeg tror hun accepterer dette, fordi hun får lov til
at lege med el-tandbørsten så meget hun vil.

Vi introducerede denne rytme, da hun fik sin første kindtand, og det tog
hende ca. 3-4 uger før hun ikke protesterede over det mere. Nu siger hun
selv "ahhh", når jeg om aftenen fortæller hende, at det er tid til at komme
ud og børste tænder, og det er som regel mit lokkemiddel til at få hende ud
på badeværelset, for hun gider nemlig ikke det der med nattøj og ren ble...

Held og lykke

Susan

Fra : Lotte L.

Dato : 15-11-01 11:36

Du kan trøste dig med et sundt og raskt barn, som reagerer fuldstændig
naturligt. Vi er nu igang med 2. kamp (læs: 2. barn) som ikke gider
tandbørstningen. Men når du fortæller at han er så gammel som han er, så har
han måske også oplevet tigerne og løverne, og hvis I så ellers begge kigger
i spejlet, mens I prøver at brøle og gabe lige så højt som løverne, så kan
det (ihvertfald i perioder) gå med grin og sjov!
Held og lykke
Vh. Lotte

Fra : Banner man

Dato : 25-11-01 15:28

Der er ting her i livet som man bare skal