Hjælp til oversættelse (tysk)
Fra : Finn Jensen

Dato : 11-11-01 07:42

Hejsa,

Jeg købte sådan et komplet akvariun jeg skal bruge til et arts akvarium til
2 par fisk.
I sættet var der noget med til at tilsætte vandet som sikkert gør det godt
for fiskene men teksten er på tysk og det forstår jeg ikke noget af, så jeg
håer det er en i gruppen som kan tysk/ved hvad det er som jeg har fået med?.
Det drejer sig om følgende 3 flasker:

1- Nutrafin - Biolog, Wasseraufbereiter
Gegen Ammoniak und Nitrit - Für Süss- und Meerwasser

2- Nutrafin - Wasserpflanzen-Dünger
Plant Gro, Eisendünger - Mit essentiellen Spurenelementen-
Zur Chlorophyll-Entwicklung-Verhindert Gelbfärbung

3- Nutrafin - Aqua Plus - Mit Kräuterextrakt - Fü S¨ss- und Meerwasser
Notwendig beim Wasserwechsel

Nogen der ved hvad disse ting er??

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 11-11-01 09:16

Det var måske en anelse off topic, men det gør jeg også selv til tider,
så selvfølgelig vil jeg hjælpe dig.

> 1- Nutrafin - Biolog, Wasseraufbereiter
> Gegen Ammoniak und Nitrit - Für Süss- und Meerwasser

1 - Vandforbereder. Mod ammoniak og Nitrit i fersk og/eller saltvand.

> 2- Nutrafin - Wasserpflanzen-Dünger
> Plant Gro, Eisendünger - Mit essentiellen Spurenelementen-
> Zur Chlorophyll-Entwicklung-Verhindert Gelbfärbung

2 - Plantegødning med jern. Med essentielle sporeelementer for at forbedre
chlorophyll udviklingen. Forebygger gulfarvning af vandet.

> 3- Nutrafin - Aqua Plus - Mit Kräuterextrakt - Fü S¨ss- und Meerwasser
> Notwendig beim Wasserwechsel

3 - Med kydderekstrat. Til fersk og/eller saltvand. Nødvendig ved
vandskifte.

Håber det hjalp dig.

/Thomas Schreiber

Fra : Carsten Gall

Dato : 11-11-01 10:57

Thomas Schreiber <schreiber@c.dk> skrev i en
> Det var måske en anelse off topic, men det gør jeg også selv til tider,
> så selvfølgelig vil jeg hjælpe dig.

> 3 - Med kydderekstrat. Til fersk og/eller saltvand. Nødvendig ved
> vandskifte.

Oversættelsen er helt korekt, men der må sgu da stå noget mere om hvad
det
der "kryderiextrakt" er for noget. Det er da som jeg overhovedet aldrig
ville turde prøve!

Carsten

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 11-11-01 11:53

Selvfølgelig er det korrekt. Ellers ville jeg da ikke oversætte det for ham.

/thomas

Fra : Finn Jensen

Dato : 11-11-01 13:17

"Thomas Schreiber" <schreiber@c.dk> skrev i en meddelelse
> Selvfølgelig er det korrekt. Ellers ville jeg da ikke oversætte det for
ham.

Sidder lige med "krydderi flasken"

Her står lidt mere:

Dosierung:
Bei Wasserwechsel und zum Schutz von Schleimhäuten und Kiemen
10 ml (2 Kappen) aus 70 l

Bei Neueninrichtung:
10 ml (2 Knappen) auf 35 l

AHA...der stod en web adresse www.hagen.com
Kiggede lige og her var en engelsk version og her er hvad de skriver om
denne "Krydderi dåse":

- Fin Care Aqua~Plus with P.H.E.
- 1 oz. (30 ml)
- The tap water conditioner
- Makes tap water safe by eliminating chlorine and chloramine
- Neutralizes heavy metals
- Protects fish by replacing their natural protective mucous coating
- P.H.E. Pure Herbal Extract
- Contains a rich supplement of oils
- Contributes a positive sedating effect against stress related to
transportation, handling and introduction
- Patented formula

Det giver jo også en masse forstålig mening ! ....

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Carsten Gall

Dato : 11-11-01 13:23

Finn Jensen <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en

> [...]
> transportation, handling and introduction
> - Patented formula
>
> Det giver jo også en masse forstålig mening ! ....

Det er det samme som Tertras Aquasafe, men om der er "krydderier" der
ived jeg ikke,
og har også lidt svært ved at se hvad det skulle gøre.
Når alt det andet er noget med kemi.

Carsten

Fra : Tom Manczak

Dato : 14-11-01 15:50

> - P.H.E. Pure Herbal Extract
> - Contains a rich supplement of oils
> - Contributes a positive sedating effect against stress related to
> transportation, handling and introduction

jeg tror nok meget af dette er lidt a la hårprodukter og deres nye
påfund, som ikke har nogen betydning.

> - The tap water conditioner
> - Makes tap water safe by eliminating chlorine and chloramine
> - Neutralizes heavy metals

det eneste det gør er nok at chelatere stofferne, dvs. binde dem
tungopløselig til en chelaterings agent, altså at det bindes kraftigt,
og falder til bunds.
--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

remove "fishy" to reply by email.

Fra : Finn Jensen

Dato : 11-11-01 11:26

"Thomas Schreiber" <schreiber@c.dk> skrev i en meddelelse
> Det var måske en anelse off topic, men det gør jeg også selv til tider,
> så selvfølgelig vil jeg hjælpe dig.

Bare alletiders

Så får akvariet en slat af hver

--