Belysning
Fra : Finn Jensen

Dato : 10-11-01 14:11

Hej alle,

Jeg sad og funderede lidt over belysning til akvarier og har nu nogle
spørgsmål som jeg håber at I kan svare på?.

1- Kan man lave en form for "natsænkning" af lyset?. Jeg tænker på sådan at
lyset i en periode f.eks. 30 min. er på halv styrke i stedet for brat at
slukke??

2- Jeg er ved at lave dette her akvarium med spagnumbund og ville gerne
dæmpe belysningen i dette akvarie således at det ikke står med "flud blus"
på. Hvorledes kan dette laves?. Kan jeg evt. bruge en lysdæmper til
formålet??.

Det skal siges at belysningen ved alle mine akvarier består af lysstofrør
(15 watt)

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 10-11-01 14:30

Tror ikke der findes lysdæmpere til neonrør.
Ret mig hvis jeg tager fejl!

Hvad med en alm. glødelampe? Det koster ikke meget at lave et amartur selv
med glødelampe,
og der kan du også sætte en lysdæmper på hvis du ønsker...

/Thomas

Fra : Frede.K

Dato : 10-11-01 14:49

Jeg har i mit armatur til mit 840 l. akvarium indbygget 8 stk 5 og 10 w
halogenpærer
som jeg så kan tænde separat det virker perfekt og giver en utrolig flot
effekt.

Fra : Finn Jensen

Dato : 11-11-01 07:54

"Frede.K" <fams@@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har i mit armatur til mit 840 l. akvarium indbygget 8 stk 5 og 10 w
> halogenpærer
> som jeg så kan tænde separat det virker perfekt og giver en utrolig flot
> effekt.

Den mulighed havde jeg også tænkt på når jeg skal til at bygge nye akvarie
reoler i disse multiplader så man kunne jo bygge halogenlamperne ind i
pladerne. Har nogen erfaringer med at gøre det på denne måde??. Men jeg
tænkte så på at når jeg sidder i lænestolen og kigger på akvarierne om jeg
ikke ville kunne kigge direkte op i lyset?. Ellers skulle der vel laves en
form for plade som afskærmede 5-10 cm. ned??
Og hvor tæt skal halogenlamperne sidde for at give en god belysning (antal
cm. mellem lamperne). Jeg har set sen hos søster over i ders badeværelse og
det virker som de giver et enormt skarpt og kraftig lys??. Kan halogen
dæmpes eller kan man få en f.eks 2 watts pære som ikke giver så kraftig
lys??.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Carsten Gall

Dato : 10-11-01 14:58

> [...]
> med glødelampe,
> og der kan du også sætte en lysdæmper på hvis du ønsker...

Der findes faktisk lysarmaturer der kan klare det lille nummer, det
kræver at de
er elektronisk styret. De koster desværre en hel herregård.

Carsten

Fra : Steen Suder

Dato : 12-11-01 21:29

Se f.eks. på <http://www.giesemann.de/>.

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-11-01 16:54

"Thomas Schreiber" skrev:
> Tror ikke der findes lysdæmpere til neonrør.
> Ret mig hvis jeg tager fejl!

Næh - det tror jeg heller ikke - ihvertfald ikke noget for en almindelig
pengepung ?

Men hvis der er flere rør over hvert akvarie, så kunne man jo styre dem hver
for sig, så de slukker et ad gangen med 10-15 minutters mellemrum ?

--

Jan Vestergaard
Email: jan@jve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Finn Jensen

Dato : 11-11-01 07:49

> [...]
> med glødelampe,
> og der kan du også sætte en lysdæmper på hvis du ønsker...

Jo det kunne jo være en mulighed.
Men er det nemt at få et flot reultat eller bliver lyskassen bare en grov
spånplade kasse??.
Og glødepære bruger jo en masse strøm så en mulighed var msåke de nye
sparepære men om disse egner sig til lysdæmpere ved jeg ikke??

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 12-11-01 09:59

"Thomas Schreiber" <schreiber@c.dk> writes:

> Tror ikke der findes lysdæmpere til neonrør.
> Ret mig hvis jeg tager fejl!

Det tror jeg du har. Jeg mener at huske at da jeg engang kig på HTX
var der nogle der byggede sådan en dims.

http://www.leviton.com/sections/prodinfo/controls/sheets/fluoslidedimmer.htm
ser ud til at være et kommercielt bud på en sådan.

http://www.google.com/search?q=fluorescent+dimmer har masser af produkt
information i denne retning.

> Hvad med en alm. glødelampe? Det koster ikke meget at lave et amartur selv
> med glødelampe,

Glødelamper udvikler meget varme, bruger meget strøm... Ikke så
attraktivt i mine øjne.

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Steen Suder

Dato : 12-11-01 21:28

Thomas Schreiber wrote:

> Tror ikke der findes lysdæmpere til neonrør.
> Ret mig hvis jeg tager fejl!

Selvfølgelig findes de!
De er blot ret specielle og derfor ikke særligt billige. Dermed heller
ikke særligt udbredte.

<KLIP>

Fra : J@N

Dato : 10-11-01 20:06

Her er løsningen:

http://www.aquaconnect.com/eprdmemo.html

Fra : Finn Jensen

Dato : 10-11-01 22:55

"J@N" <itjf@get2netFJERNDETTE.dk> skrev i en meddelelse
> Her er løsningen:
>
> http://www.aquaconnect.com/eprdmemo.html

Fedest..ser spændende ud . Hvis altså bare jeg fattede en meter af hvad
der står på siden

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Carsten Bangsgaard

Dato : 11-11-01 11:39

> Her er løsningen:
>
> http://www.aquaconnect.com/eprdmemo.html

Er der nogle der ved om Aquaconnects produkter forhandles i DK ?

--
Carsten Bangsgaard

Fra : Carsten Gall

Dato : 11-11-01 11:59

Carsten Bangsgaard <c_bangsgaard@hotmail.com> skrev i en

> Er der nogle der ved om Aquaconnects produkter forhandles i DK ?

Du kan prøve at skrive til dem, om der findes en dansk forhandler, og
ifald der ikke
er en om de så kan henvise dig til en i Tyskland.

Carsten

Fra : Carsten Bangsgaard

Dato : 11-11-01 12:16

> Du kan prøve at skrive til dem, om der findes en dansk >forhandler, og
ifald der ikke
>er en om de så kan henvise dig til en i Tyskland.

Er prøvet med resultatet : "Undeliverable Mail " pga : " Unknown User " . Af
deres gæstebog kan jeg se at jeg ikke er den eneste der har fået denne
besked.

--
Carsten Bangsgaard

Fra : Carsten Gall

Dato : 11-11-01 13:36

> [...]
Af
> deres gæstebog kan jeg se at jeg ikke er den eneste der har fået denne

Jeg har til gengæld fundet en forhandler i Tyskland til dig!

Prøv adressen http://www.aquapro2000.de under meersvasser -
beleuchtung - bauteile

der er Aqua Memolux til en pris af dM 84,5

Carsten

Fra : Carsten Bangsgaard

Dato : 11-11-01 15:56

>Jeg har til gengæld fundet en forhandler i Tyskland til >dig!

> Prøv adressen http://www.aquapro2000.de under >meersvasser -
>beleuchtung - bauteile

>der er Aqua Memolux til en pris af dM 84,5

Takker og bukker. Det skal vel næsten prøves...

Fra : ole larsen

Dato : 11-11-01 19:23

Carsten Bangsgaard skrev i meddelelsen ...

>Takker og bukker. Det skal vel næsten prøves...

Har en gang set en dimmer-konstuktion til rør i en af disse Elektor
- bøger 301/302/303 osv.

Ole

Fra : PS

Dato : 12-11-01 00:11

Ole larsen <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en

Klip

> Har en gang set en dimmer-konstuktion til rør i en af disse Elektor
> - bøger 301/302/303 osv.
>
> Ole

Hej!
Nu vil jeg gerne have lov til at give min kommentar med til dette om at
lysdæmpe lysstofrør. Ikke fordi at jeg er ekspert på området med
elektrisitet, men i min egenskab af at have læst til maskinmester og har
lært lidt om dette, så ved jeg dog lidt.
Lysstofrør kan lysdæmpes. Det kræver dog specielle drosselspoler og
lysdæmpere. Nu er der jo ingen regel uden at der er en undtagelse, så jeg
kikkede mig lidt omkring på nettet og fandt denne artikel:
http://www.neonshop.com/neonweb/nn/tdorr17.html som omhandler en, der har
lavet en lysdæmper til lysstofrør af 2 alm. lysdæmpere. Jeg har faktisk
overvejet at prøve at lave en ud fra hans beskrivelse. Det kunne da være
fedt, hvis det virkede.

Jeg har også læst lidt om denne fantastiske Aqua-MEMOLUX. Det skal bemærkes,
at den kun dæmper ned til 30% af fuld lysstyrke, hvorefter at den slukker
brat. Ifølge udsagn fra flere af vore tyske akvariekollegaer er denne
dæmpning dårlig nok registrerbar. Dertil kommer at flere af dem, som har
haft anskaffet sig en, er den gået i stykker indenfor det første døgn.
Læs alt dette her:
http://www.drta.de/heidbuechel/Technik/Beleuchtung/Leuchtstoff/starter.htm

Dette er ikke for at være negativ overfor denne lysdæmper, men måske skulle
man lige tænke sig om en ekstra gang inden man betaler ca. 350 kr. for
sådanne en svend.....og husk det er 350 kr. pr. lysstofrør. Har man f.eks. 4
rør i sit amatur, så bliver det hurtigt en pebret affære.

Med venlig hilsen
Per Strandhauge.

Fra : PS

Dato : 12-11-01 00:19

PS <bassist@post.cybercity.dk> skrev i en
> [...]
bemærkes,
> at den kun dæmper ned til 30% af fuld lysstyrke, hvorefter at den slukker
Klip

Der var jeg lidt for hurtig. Det er ikke lysdæmperen, der slukker røret. Den
dæmper ned til 30% af fuld lysstyrke, og så skal der være et tænd-sluk ur,
der slukker røret.

Hilsen Per Strandhauge

Fra : Finn Jensen

Dato : 12-11-01 11:27

Hej,

Jeg spurgte i el NG´en og her er lidt af svaret jeg fik ang. dæmpning af
lysstofrør:

Her er noget af svaret:

" Nej, der skal anvendes en speciel spole (HF spole med lysdæmper) "
" i armaturet. Denne spole gør at man ved at regulere på frekvensen, "
" kan regulere lysstyrken. På spolen sidder der to klemmer, hvor man "
" med en 0 - 5V spænding kan regulere frekvensen / lysstyrken."

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Finn Jensen

Dato : 13-11-01 14:41

> [...]
> " kan regulere lysstyrken. På spolen sidder der to klemmer, hvor man "
> " med en 0 - 5V spænding kan regulere frekvensen / lysstyrken."

Jeg har netop talt med elektrikkeren i dag og kan sagde at selve spolen
kostede omkring kr. 700,- eksl. moms og så kom lysdæmperen som kostede
omkring kr. 400,- eksl. moms, så alt i alt godt kr. 1375,- inkl moms for at
få bygget armarturet om.

Så er spørgsmålet vist at det bliver billigere at købe et armartur hvor det
i for vejen er indbygget i.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Steen Suder

Dato : 12-11-01 21:33

Carsten Gall wrote:

> [...]
> Af
>
> Jeg har til gengæld fundet en forhandler i Tyskland til dig!

Prøv bare at ringe til indehaveren Stefan Markus; han er meget hjælpsom
med oplysninger om produkter og de sender ret hurtigt. Regn dog ikke med
at kunne gennemføre samtalen på andet end tysk

Fra : Tom Manczak

Dato : 14-11-01 18:44

> [...]
med
> at kunne gennemføre samtalen på andet end tysk

Kan du (Finn) ikke give besked her på gruppen om hvordan og hvor meget
de forskellige muligheder koster? Hvis du ringer til ham Stefan...

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

remove "fishy" to reply by email.

Fra : Finn Jensen

Dato : 14-11-01 18:40

"Tom Manczak" <tomfishy_manczak@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du (Finn) ikke give besked her på gruppen om hvordan og hvor meget
> de forskellige muligheder koster? Hvis du ringer til ham Stefan...

Hej,

Jeg kan ikke tysk, andet end prosit

Men i NG om el fik jeg svaret at man skulle bruge en HF spole med lysdæmper
som skulle erstatte de ekstisterende spoler.

Herefter ringede jeg til min lokale elektriker og han sagde at HF spolen
kostede godt 700 kroner eksl. moms og lysdæmperen godt 400 kroner eksl.
moms, så alt i alt ville det være godt 1350 kroner inkl. moms for
herligheden.

Så når alt kommer til alt så er det vist billigere at købe armarture hvor de
er indbygger fra fabrikken.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Tom Manczak

Dato : 14-11-01 19:40

> [...]
spolen
> kostede godt 700 kroner eksl. moms og lysdæmperen godt 400 kroner

400 kr for en lysdæmper?? er de forgyldte? HF spole, hvad er det? måske
har jeg sådan en liggende, som jeg kunne bruge. evt, hvad hedder den
elektronik NG du skriver om?

Fra : Finn Jensen

Dato : 14-11-01 19:56

"Tom Manczak" <tomfishy_manczak@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
newsyI7.1575$Bs1.358942@news000.worldonline.dk...
> [...]
>
> 400 kr for en lysdæmper?? er de forgyldte? HF spole, hvad er det? måske
> har jeg sådan en liggende, som jeg kunne bruge. evt, hvad hedder den

Hej Tom.

Det er news:dk.teknik.el .

Nej den er sikkert ikke forgyldt . Det er en speciel en for disse dæmpere
til glødepære virker ikke.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Carsten Gall

Dato : 15-11-01 00:22

> [...]

> herligheden.
>
> Så når alt kommer til alt så er det vist billigere at købe armarture hvor

Den lokale elektriker er nok heller ikke den bedste at henvende sig til,
han skal tjene en helvedes masse på absolut intet.
Går han ikke ind for den Jyske Naturalie økonomi??

Prøv hellere en butik der sælger diverese elektroník ting.
Du kan også prøve at ringe til Lysarmaturlageret i Borgergade, Kbh.
De sælger alt muligt udstyr inden for lys artikler, og deres priser er
som regel temmeligt lave.

Carsten

Fra : Finn Jensen

Dato : 15-11-01 00:27

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Den lokale elektriker er nok heller ikke den bedste at henvende sig
til,
> han skal tjene en helvedes masse på absolut intet.
> Går han ikke ind for den Jyske Naturalie økonomi??

Gør alle Jyder ikke dette ?? )

> [...]
> Du kan også prøve at ringe til Lysarmaturlageret i Borgergade, Kbh.
> De sælger alt muligt udstyr inden for lys artikler, og deres priser er

Nu bor jeg i Overlade som vel godt og vel ligger i omegnen af 400 km. fra
Kbn . Men hvis de har et telefon nr. / mail så var det jo en mulighed

Jeg fik jo det første svar i NG om el, men da du skal lave om på
strømføringen m.v. så mente de ikke umiddelbart at man som privat måtte lave
dette lovligt. Men det er der jo så meget man ikke må ))

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Carsten Gall

Dato : 15-11-01 10:01

> "Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> til,
>
> Gør alle Jyder ikke dette ?? )

Ham du fik fat gjorde tilsyneladende ikke!

> Nu bor jeg i Overlade som vel godt og vel ligger i omegnen af 400 km. fra
> Kbn . Men hvis de har et telefon nr. / mail så var det jo en mulighed

Grunden til at jeg ikke skrev noget om telefon nr. er at jeg ingen anelse
har om det,
for jeg har bare været taget der ind, når jeg skulle bruge noget.

> [...]
lave
> dette lovligt. Men det er der jo så meget man ikke må ))

Hvormange har ikke fusket med det, inclusive mig selv. For det er jo ikke
altid at man kan få de
ting man skal bruge, og så må man jo selv bikse det sammen, selvfølgelig
af de korrekte dele.
Man må vel heller ikke pille spolen ud af et lysarmatur, og sætte den et
andet sted af varmehensyn.
Med mindre det er en elektrikker der roder med det, og hvem har råd til
at lade sådan en karl komme inden
for dørene.

Carsten

Fra : PS

Dato : 15-11-01 12:01

> [...]
ikke
> altid at man kan få de
> ting man skal bruge, og så må man jo selv bikse det sammen,

Hvem har ikke det!

> Man må vel heller ikke pille spolen ud af et lysarmatur, og sætte den
et
> andet sted af varmehensyn.

Jo, det må du vist godt, hvis lysarmaturet er tilsluttet en stikkontakt med
en stikprop, således at det ikke indgår som en del af husets faste
installation. Du må ikke begynde at skrue dæksler af lampeudtad, afbrydere
o.s.v. Hertil skal du have autorization. Det er selvfølgelig klart, at når
man roder med ikke fastinstallerede lamper o.lign. så skal det man laver
stadig opfylde stærkstrømsrelementets krav.

Per

Fra : Finn Jensen

Dato : 15-11-01 13:30

"PS" <bassist@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem har ikke det!

Lidt hist og pist måske ? ))

> [...]
> man roder med ikke fastinstallerede lamper o.lign. så skal det man laver
> stadig opfylde stærkstrømsrelementets krav.

Der er kommet lidt nye regler på området så nu må man gerne skifte f.eks.
lamper og eksisterende stikkontakter.

Der findes sikkert en hjemmeside fra officiel side som beskriver hvad man må
og ikke må men jeg fandt blot umiddelbart Jo-El som beskriver hvad man må
lave selv : http://www.jo-el.dk/da/index.asp?page=gørdetselvel/goerdet.asp .

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jesper Bohmann

Dato : 15-11-01 22:36

du må gerne åbne et loftudtag f.eks (det er en del af den faste
installation) og så tilslutte en loftslampe, og alt der tilslutted med
240V stik må man pille ved (med mindre andet er oplyst) alt med 400V
er niks pille og alt fast installeret er niks pille

Mvh.
Jesper

Fra : Steen Suder

Dato : 12-11-01 21:31

Carsten Bangsgaard wrote:

> Er der nogle der ved om Aquaconnects produkter forhandles i DK ?

Det ville sikkert ikke kunne betale sig

<http://www.aquapro2000.de/>
<http://www.aquaristic.net/>