blæseren i strømforsyningen
Fra : Ricki

Dato : 09-11-01 13:15

Hej (igen)
Jeg har skiftet blæseren i strømforsyningen, men nu er jeg i tvivl om
hvorvidt den skal blæse kold luft ind på strømforsyningen, eller om den skal
suge varm luft ud?? Hvad skal den?

Hilsen Ricki

PS. det er meget spændende det her, når man ikke har prøvet det før!!

Fra : Morten

Dato : 09-11-01 13:31

> Jeg har skiftet blæseren i strømforsyningen, men nu er jeg i tvivl om
> hvorvidt den skal blæse kold luft ind på strømforsyningen, eller om den skal
> suge varm luft ud?? Hvad skal den?

Den skal suge varm luft ud af kabinettet.

> PS. det er meget spændende det her, når man ikke har prøvet det før!!

Jep
Jeg går også med tanker om at skifte PSU-blæseren. Har du gjort dig
nogle erfaringer, du vil dele? Jeg har heller ikke prøvet det før

Mvh.
Morten

Fra : Ricki

Dato : 09-11-01 13:36

Jaaaahhhh, jeg har jo så gjort mig den erfaring at det ville være rart på
forhånd at vide om den skal blæse ind eller ud. Nu skal jeg jo nok til at
skille den ad igen,,,, ØV.
Derudover er det uhyre let. Jeg målte lige løseligt med en lineal bagpå
kabinettet, hvor blæserporten sidder at den fyldte ca. 80mm i diameter, så
bestilte jeg en papst hos Studiedata. No problemos.

Hilsen Ricki

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 09-11-01 13:49

Som hoved regel:
Sug ind forneden i fronten, blæs ud for oven bagpå.

Det har flere fordele: Den koldeste luft ligger længst nede; Sug ind i
fronten giver mindre træk (har mest betydning på arbejdspladser);
Blæs ud foroven - der er luften varmest, og gør det bag på så det giver
mindst træk.
Strømforsyningen sidder allerede foroven (eller næsten foroven) bag på, så
den skal blæse ud.
Køb en løs blæser og sæt den for neden i fronten, det vil give et lille
overtryk i kabinettet, så støv ikke trænge ind, og det suger den kolde luft
ind i kabinettet.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Thomas Worm Madsen

Dato : 09-11-01 17:18

> Det har flere fordele: Den koldeste luft ligger længst nede; Sug ind i
> fronten giver mindre træk (har mest betydning på arbejdspladser);

Enig

> [...]
> mindst træk.
> Strømforsyningen sidder allerede foroven (eller næsten foroven) bag på, så

Derudover kan det tilføjes, at PSU'en også generer varme og det er mindre
fordelagtigt at trække luft ind i PSU'en, varme den op og smide den ind over
CPU'en. Derfor skal den trække luft ud. Mange gange sidder 'risten' ind til
PSU'en inde i kabinettet lige over CPU'en, og den vil derfor trække den
varme luft fra CPU ind over delene i PSU'en som ikke er så temp. afhængige.
Endnu et argument for at den skal trække luft ud.

Enig igen =)

/TWM

Fra : CAWH

Dato : 09-11-01 17:15

Jeg har lige akkurat gjort det samme. Købt en 80mm papst fra studiedata og
sat den i min strømforsyning. Nu vil jeg bare gerne vide om man kan nøjes
med 7V istedet for 12V og hvordan det er man "laver" de 7V ????

Jeg prøvede med 5V - men så ville den sgu ikke dreje rundt :(

Mvh. Casper

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 09-11-01 18:32

http://www.oldhoj.dk/overclockingfaq.htm#7V

--
mvh Andreas
"Jeg er også gået over til Prin^H^H^H^HLinux"