Skærme
Fijala 3554
Hz?
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-11-01 21:47

Hejsa!

På min nye ViewSonic P95f kører jeg 1600x1200.

Jeg kan køre op til 92Hz i denne opløsning, men i manualen foreslås
det, at man kører 85Hz i stedet? Hvorfor? Er det ikke bedre med så høj
frekvens som muligt?

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/
Nokia, Ericsson, Siemens, Panasonic med flere...

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 08-11-01 23:55

"Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> skrev

> [...]
>
> Jeg kan køre op til 92Hz i denne opløsning, men i manualen foreslås
> det, at man kører 85Hz i stedet? Hvorfor? Er det ikke bedre med så høj

Jo, men ikke hvis:

1. Billedet står skarpere ved 85 Hz end ved 92 Hz.
2. Teknologien i skærmen er optimeret til 85 Hz og du derfor "presser"
skærmen op på de 92 Hz. Betragt de 92 Hz som et smart markedsføringsfif.

mvh
Peter

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 09-11-01 00:09

Falckredderen Ragga Muffin skrev:

>1. Billedet står skarpere ved 85 Hz end ved 92 Hz.

Det er klart. Da jeg kom op på 93 begyndte den også at blive lidt
ulden.

>2. Teknologien i skærmen er optimeret til 85 Hz og du derfor "presser"
>skærmen op på de 92 Hz. Betragt de 92 Hz som et smart markedsføringsfif.

Hmm, den kan nu køre helt op til 180Hz i 640x480...

Umiddelbart er der vel ingen grund til at gå så højt op? Men det kan
lade sig gøre...

Den opløsning jeg kører i (1600x1200) kan køre op til 92Hz, men i
manualen anbefales 85Hz - jeg undrer mig stadig. Der står bl.a. disse
under "Preset timing modes":

VESA 1600 x 1200 @ 75 Hz
VESA 1600 x 1200 @ 85 Hz

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 09-11-01 00:38

"Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> skrev

> Hmm, den kan nu køre helt op til 180Hz i 640x480...
>
> Umiddelbart er der vel ingen grund til at gå så højt op? Men det kan
> lade sig gøre...

Generelt er alt over 100 Hz overkill. (Nogle mener endda 85 Hz, men dem
om det

> Den opløsning jeg kører i (1600x1200) kan køre op til 92Hz, men i
> manualen anbefales 85Hz - jeg undrer mig stadig. Der står bl.a. disse
> [...]

Det er optimalindstillingerne for skærmen. Mange grafikkortstrivere lader
dig imidlertid bevæge dig mere eller mindre trinløst indenfor disse
værdier, men disse er ikke "standardiserede" i VESA-specifikationerne.

mvh
Peter

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 09-11-01 00:51

Falckredderen Ragga Muffin skrev:

>Generelt er alt over 100 Hz overkill. (Nogle mener endda 85 Hz, men dem
>om det

OK. Jeg er hoppet tilbage til 85Hz. Desuden havde jeg åbenbart ikke
behøver at indstille bredde/højde på billedet hvis jeg havde beholdt
de standarder...

Grff - nu er der bare foretaget indstillinger for en håndfuld af
opløsningerne, så de IKKE er som fra fabrikken, og nu passer de IKKE,
da jeg er hoppet tilbage til standard frekvenserne... (get it?

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 09-11-01 02:36

> [...]

> opløsningerne, så de IKKE er som fra fabrikken, og nu passer de IKKE,
> da jeg er hoppet tilbage til standard frekvenserne... (get it?

Ja, jeg forstår. Men har din skærm ikke en "reset to factory default"
funktion? Det har min Sony i hvert fald, og jeg bander højlydt hver gang
jeg ved et uheld kommer til at trykke på den

mvh
Peter

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 09-11-01 13:01

> [...]

>funktion? Det har min Sony i hvert fald, og jeg bander højlydt hver gang
>jeg ved et uheld kommer til at trykke på den

Jo, den fandt jeg - men den VAR åbenbart allerede nulstillet. Det med
at den er indstillet på forhånd gælder åbenbart ikke alle
opløsningerne.

Nu er der ved at være styr på det - tak for hjælpen.

venligst,
Lasse Hedegaard