Se 19Direkte på Dr1 - Mandag kl. 19
Fra : Michael Jensen

Dato : 08-11-01 20:54

Programtekst =

Mandag d. 12. november:

De må køre 45 km/t, men kører ofte 90 km/t. Derfor sætter Viborg politi nu
specialmotorcykler til at jage 45 scooterne. De skal stoppe de unges vilde
kørsel.

Fra : MoTul

Dato : 08-11-01 21:17

Tak for tippet. Det vil jeg se til den tid :)

--
/MoTul
ICQ# 137456846

Fra : Claus Rolsted

Dato : 08-11-01 23:57

"Michael Jensen" <michael84dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> De må køre 45 km/t, men kører ofte 90 km/t. Derfor sætter Viborg politi nu
> specialmotorcykler til at jage 45 scooterne. De skal stoppe de unges vilde
> kørsel.

Forhåbentligt er der så nogen, der tager sig sammen og ringer ind til
programmet 'live' og kommer med nogle gode, fornuftige og seriøse argumenter
for, hvorfor vi kører hurtigere end 45, og hvorfor det er langt sikrere at
køre efter de skiltede hastighedsgrænser..
90 km/t er fuldstændigt latterligt - det tvivler jeg stærkt på at der er
mange EU-scootere, der kører. 60-65 km/t lyder mere plausibelt.

Mvh
Claus Rolsted

Fra : Simon D. Hansen

Dato : 09-11-01 00:00

Claus Rolsted wrote:

> [...]
> for, hvorfor vi kører hurtigere end 45, og hvorfor det er langt sikrere at
> køre efter de skiltede hastighedsgrænser.

Ja, men jeg frygter bare det blir en flok latterlige 16 årige der ringer ind og
hælder vand ud af ørene.

--
Med Venlig Hilsen - Kind Regards
Simon D. Hansen aka Sputte

Fra : Claus Rolsted

Dato : 09-11-01 00:03

"Simon D. Hansen" <Sputte@Mail.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, men jeg frygter bare det blir en flok latterlige 16 årige der ringer
ind og
> hælder vand ud af ørene.

- eller de sædvanlige selvretfærdige røster man hører fra politiet,
politikere og bilister. Aldrig nogen fornuftige og intelligente
repræsentanter for de udsatte 45-scooterister....

Mvh

Claus Rolsted

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 09-11-01 00:12

"Claus Rolsted" <rolsted@worldonline.dkNOSPAM> wrote in message

> [...]
> for, hvorfor vi kører hurtigere end 45, og hvorfor det er langt sikrere at
> køre efter de skiltede hastighedsgrænser..

Ja, det har FDM jo også ment gennem længere tid. Og jeg kan kun være enig
med dem... Det er sikrest at kunne "følge strømmen" i trafikken.

> 90 km/t er fuldstændigt latterligt - det tvivler jeg stærkt på at der er
> mange EU-scootere, der kører. 60-65 km/t lyder mere plausibelt.

Mjae... jeg har nu det indtryk at det fleste 45'ere løber 60-80 km/t når det
er ført tilbage til "original stand". 80 og derover så er de ofte bedre
ydende end fra fabrikken, dvs. der er lavet lidt mere ved dem end at fjerne
de normale begrænsninger.

- Lars

Fra : Claus Rolsted

Dato : 09-11-01 00:36

"Lars Jørgensen" <lagojo@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> er ført tilbage til "original stand". 80 og derover så er de ofte bedre
> ydende end fra fabrikken, dvs. der er lavet lidt mere ved dem end at

Man skal jo også passe på ikke at overskride den magiske 76,5 km/t-grænse,
hvor kørekortet kommer i fare.....

Mvh
Claus Rolsted

Fra : Mads Lund

Dato : 12-11-01 13:30

> [...]
> for, hvorfor vi kører hurtigere end 45, og hvorfor det er langt sikrere at
> køre efter de skiltede hastighedsgrænser..

hvorfor man i færdselsloven har lavet et afsnit der hedder motorcykler, som
når man har kørekort, og et 2 hjulet apparat, der opfylderkravene til at
køre 80 kmt, ganske lovligt kan gøre den slags.

Og hvis man er vild med scootere, så kan man jo få masser af scootere på
motorcykelplader.

Så mon ikke blot vi skulle afskaffe 45 begrebet ? hvis de aligevel skulle
køre 60 kmt så ville forskellen til mc'er jo blegne, og så kunne man sagtens
argumentere for at nedlægge mc kørekortet. Og måske kommer der som et chock,
men det kræver altså en god uddannelse (og kørekortet er blot 1. del) at
føre et motorcykel forsvarligt. Og så vil jeg slet ikke kommentere hvilken
hastighed størstedelen af scooterene er forsvarlig at køre på (nej det er
ikke +80 kmt)

Mads Lund
ZX9R turbo
KTM 300
KX 500
GS 750
Aprilia RS125RR

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 12-11-01 14:00

> Så mon ikke blot vi skulle afskaffe 45 begrebet ?

enig 45 øverten er kun til fare og besvær, her skal det altså lige siges at
det langt fra er piloten på sådan en 45 som altid skaber den farlige
situation, de fleste bilister og mc kørere er temmelig grove i deres
opførsel (også mig selv), hvis der ligger en 45 og sinker trafikken.

fjern afgiften på mc'er op til 300ccm eller sådan noget det må sgu da være
en bedre løsning.
mvh tp

Fra : LaLLe

Dato : 12-11-01 14:21

"Tonny Poulsen" <topo@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> opførsel (også mig selv), hvis der ligger en 45 og sinker trafikken.
>
> fjern afgiften på mc'er op til 300ccm eller sådan noget det må sgu da være
Løsningen er magen til det de gør i tyskland. MAx 15 hk og pap og plade. SÅ
er den da hjemme. Hvis man så vil have mere, så er det et MC pap

LaLLe

Fra : PHK

Dato : 12-11-01 14:35

"LaLLe" <lalle@popme.dk> skrev i en meddelelse

> Løsningen er magen til det de gør i tyskland. MAx 15 hk og pap og plade.

> er den da hjemme. Hvis man så vil have mere, så er det et MC pap

Hvis man er til gene når man kører 45, så er man til dobbelt så meget gene
når man kører 80 - set fra bilisternes synspunkt. Set fra scooterens
synspunkt er man i nogen gange større fare.

Grænsen er ikke 15HK i Tyskland, men 80 km/timen.

--
_
|_|

Fra : Claus Rolsted

Dato : 12-11-01 14:47

"PHK" skrev i en meddelelse

> Hvis man er til gene når man kører 45, så er man til dobbelt så meget gene
> når man kører 80 - set fra bilisternes synspunkt. Set fra scooterens
> synspunkt er man i nogen gange større fare.

Hej Per,
Den må du meget gerne lige forklare en ekstra gang for Prins Knud. Hvis man
følger med trafíkken (uden at være til gene i øvrigt), hvorfor skulle man så
være en irritation?

Mvh

Claus Rolsted

Fra : PHK

Dato : 12-11-01 17:38

"Claus Rolsted" <rolsted@worldonline.dkNOSPAM> skrev i en meddelelse

> [...]
man
> følger med trafíkken (uden at være til gene i øvrigt), hvorfor skulle man

Følger du med trafikken når du kører 80?

Det kniber for mig at følge med. Ikke engang lastbiler kører så langsomt.

--
_
|_|

Fra : Claus Rolsted

Dato : 12-11-01 18:12

"PHK" skrev

> Følger du med trafikken når du kører 80?

Nu er det så fysisk umuligt for mig at køre 80 km/t, men det er jo en helt
anden sag Rent hypotetisk, så er der faktisk en del vejstrækninger (også
i byzone), hvor den skiltede hastighedsgrænse er på 80 km/t. - At trafikken
andre steder med lavere hastighedsgrænser også tit løber med 80 (eller mere)
i timen, er så en helt anden sag.

Mvh
Claus Rolsted

Fra : PHK

Dato : 12-11-01 19:43

> [...]
trafikken
> andre steder med lavere hastighedsgrænser også tit løber med 80 (eller

Jeg har været igennem turen, så jeg kender den.

Først købte jeg en Suzi AN 50, som jeg solgte efter nogle måneder, fordi det
var for dyr at forsikre - og især fordi den var for farlig at køre på.
Bilisterne var _alt_ for nærgående efter min smag.

Derefter købte jeg en Suzi AH 100. Den løb 80 (ægte). Den var også farlig,
bare ved en højere hastighed. Især husker jeg en vognmand fra Hanstholm der
jævnligt (har jeg efterfølgende fundet ud af) kører fra Esbjerg mod Billum,
og som på en bestemt dag netop skulle køre 5 meter bag mig - med 80
km/timen. Jeg sad bogstavlig talt med livet i hænderne, og den var ikke gået
uden politianmeldelse, hvis han havde gjort det i dag (selv om det nok ville
blive påstand mod påstand, så ville han da få tiden til at gå med at snakke
med politiet). Jeg kørte 4-6.000 km på den, før jeg fik nok.

Netop fordi 100´eren manglede kræfter omkring almindelig landevejshastighed
købte jeg en Aprilia 150, som kunne løbe 110. Den kørte jeg 57.000 km på,
indtil motoren fik nok. Men jeg var meget mindre generet af bilisterne end
på de tidligere scootere, selv om der stadig var nogen, der ikke kunne kende
forskel på MC- og EU-nummerplader.

Nu kører jeg Aprilia 250´er scooter, og jeg må ærlig talt indrømme, at jeg
vil nødig se øvertkører lade sig transportere på sådan en. Det ville alt for
mange gange ende med hovedet i asfalten. De ved simpelthen ikke hvad
sikkerhedsafstand er.

I Tyskland må øverterne køre 50 km/timen. Det bliver - for
nyregistreringer - 45 km/timen igen fra - svjh - 1. januar 2002. Tyskerne er
meget mere pernittengryn med konstruktive ændringer end vi er i DK - mit bud
er at antal døde og kvæstede på disse køretøjer falder.

Man får kun flere og alvorligere ulykker ud af at lade EU´ere køre stærkere.
Efter min vurdering fordi stressede bilister egentlig burde køre 2 minutter
tidligere hjemmefra, så de ikke behøvede at stresse sådan afsted og kæmpe
for placeringerne i myldretrafikken.

--
_
|_|

Fra : RpR

Dato : 12-11-01 22:47

<snip>
bøvl med nærgående bilister
<snip>

Har kun meget sjældent bøvl med bilister der ikke holder afstand når jeg
kører på min 45'er.
Kan det være min placering? Jeg placerer mig som en MC, alt helst midt i
vognbanen, og så følger jeg ellers bare den forankørende hvad hastigheden
angår. Virker glimrende. Sålænge du kan flytte dig lader de dig være i fred.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Claus Rolsted

Dato : 13-11-01 00:32

> Kan det være min placering? Jeg placerer mig som en MC, alt helst midt i
> vognbanen (..)

Nu har jeg jo ikke selv gennemgået mc-uddannelsen, men er der ikke noget om,
at mc-piloterne bliver lært, at de skal køre i den forankørendes 'hjulspor'?
Og dermed altså ikke midt på vejen........ Eller tager jeg fejl?

Mvh

Claus Rolsted

Fra : RpR

Dato : 13-11-01 06:58

> [...]
'hjulspor'?
> Og dermed altså ikke midt på vejen........ Eller tager jeg fejl?

Har heller ikke selv styrepap til MC, men vores kørelærer til bilpap (der
også har MC), siger lidt til højre for midten af vognbanen. Jeg ligger gerne
så jeg har overblik over situationen, dvs, et eller andet sted i min egen
vognbane.

Fra : PHK

Dato : 13-11-01 09:08

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vognbanen, og så følger jeg ellers bare den forankørende hvad hastigheden
> angår. Virker glimrende. Sålænge du kan flytte dig lader de dig være i

Alt er relativt. Hvor stor er din afstand til forankørende?

Hvor stor en afstand mener du er passende for den bil der kører bagved?

Nogle finder sig i mere end andre - eller tænker ikke så meget over
afstanden så længe de ikke ligger på jorden med en bil oven på sig.

--
_
|_|

Fra : RpR

Dato : 13-11-01 16:27

> Alt er relativt. Hvor stor er din afstand til forankørende?

Det halve af hastigheden i meter.

> Hvor stor en afstand mener du er passende for den bil der kører bagved?

Det halve af hastigheden i meter, men har dog set et par stykker der nok
burde holde den dobbelte afstand :/

> Nogle finder sig i mere end andre - eller tænker ikke så meget over
> afstanden så længe de ikke ligger på jorden med en bil oven på sig.

Det er desværre rigtigt :(
En af mine kammerat er da selv typen der SKAL ligge liiige oppe i røven på
forankørende. Gør folk det nummer ved mig så bruger jeg frigangen til at
gøre ham opmærksom på at han skal lalle af. Har det ingen reaktion, så
slækker jeg gassen og lader ham overhale.

Fra : Simon D. Hansen

Dato : 12-11-01 22:50

PHK wrote:

> Efter min vurdering fordi stressede bilister egentlig burde køre 2 minutter
> tidligere hjemmefra, så de ikke behøvede at stresse sådan afsted og kæmpe
> for placeringerne i myldretrafikken.

Mange kloge ord fra dig her - Smukt skrevet!

Fra : [UC]Rapperand

Dato : 15-11-01 22:29

"Simon D. Hansen" <Sputte@Mail.dk> wrote in message

> Mange kloge ord fra dig her - Smukt skrevet!

Ja!!!!
Tage sig tid til at kigge over højre skulder...

--
Best regards
Rasmus AKA [UC]Rapperand

Fra : Claus Rolsted

Dato : 13-11-01 00:29

"PHK" skrev lidt om sine scooter-erfaringer

Hvordan klarede din Suzi 100'er og Aprilia 150'er sig ellers i de højere
hastigheder? Blev de ustabile og utrygge at køre på, eller hvordan var det?
(jeg regner selv med at tage mc-pappet til sommer, når eksamener mv er
overstået)

> [...]
minutter
> tidligere hjemmefra, så de ikke behøvede at stresse sådan afsted og kæmpe

Ja, jeg er enig med dig i, at man på en 45'er kan være lidt trængt af
bilister til tider.
Men det lyder som om, du erkender, at det for mestendels er bilisternes
skyld, at det er farligt at køre 45'er. Horfor skulle det så være mindre
farligt, bare fordi man har en lidt større nummerplade bagpå? Chikanen fra
bilisterne bliver vel ikke mindre af, at du har gennemgået en
2-hjuler-uddannelse...

Mvh
Claus

Fra : PHK

Dato : 13-11-01 09:16

> [...]
>
> Hvordan klarede din Suzi 100'er og Aprilia 150'er sig ellers i de højere
> hastigheder? Blev de ustabile og utrygge at køre på, eller hvordan var

Suzi´en havde i kraft af sin manglende tophastighed ingen problemer - andet
end jeg på en _meget_ blæsende dag i modvind kun kunne køre 40-45 stykker
selv om jeg lænede mig godt forover for at få så lidt vindmodstand som
muligt :). 150´eren og 250´eren - tjahh, det kommer jo an på vejens
beskaffenhed og vejrliget. Blæser det meget har jeg ikke lyst til at køre
med max. hastighed på våd vejbane - vinden kan få uhyggelig meget fat i
scooteren, så det at lægge den ned i en _meget_ blød kurve kan være et
problem, hvis vinden kommer fra siden og man samtidig er nervøs over den
våde asfalt med skiftende friktion pga. mange lapper (rep. af vejbane).

Glat kørebane og en god vestenvind fra siden - det tør jeg slet ikke tænke
på.

250´eren er iøvrigt originalt monteret med nogle dæk som ved maksimal
accelleration på tør vejbane ud af en rundkørsel var ved at kaste mig af!
Jeg fik senere at vide at samme dæk var testet i et tysk blad og at
testholdet ikke turde at køre maks på dem fordi de pludselig og uden
advarsel mistede grebet. Jeg håber på et jeg når at køre de sædvanlige 6.000
km på bagdækket før vintervejret sætter ind, men her hvor jeg har kørt 5.500
km ser dækket knapt nok slidt ud. Men det hænger jo sammen: Dårligt vejgreb
= lidt slid. Godt vejgreb = meget slid.

> (jeg regner selv med at tage mc-pappet til sommer, når eksamener mv er
> overstået)

Regn med at det er dyrere at køre 2-hjuler end 4-hjuler og at du selv skal
kunne lave nogle småting også, så bliver du ikke sur over det :)

--
_
|_|

Fra : Claus Rolsted

Dato : 12-11-01 14:54

"LaLLe" skrev i en meddelelse

> Løsningen er magen til det de gør i tyskland. MAx 15 hk og pap og plade.

> er den da hjemme. Hvis man så vil have mere, så er det et MC pap

Uanset hvor meget jeg selv synes, at det ville være mere passende, hvis vi
på EU-scootere kunne få lov til at køre lidt hurtigere, så vi lovligt kan
følge med trafikken, så må jeg give Mads Lund og andre mc-piloter ret i, at
mc-kortet rent faktisk *har* en funktion. Hvis vi taler om en legalisering
af de højere hastigheder (70-80+ km/t), vil der IMHO helt klart være et
behov for en grundig 2-hjuler-uddannelse.......
Derudover ville jeg nok også være lidt ængstelig ved at slippe en masse
16-årige knægte ud på Klein-rads med 80+ km/t(eller hvad nu hedder i
Deutschland).....

Mvh

Claus Rolsted

Fra : LaLLe

Dato : 13-11-01 14:44

> [...]
> Derudover ville jeg nok også være lidt ængstelig ved at slippe en masse
> 16-årige knægte ud på Klein-rads med 80+ km/t(eller hvad nu hedder i

Helt enig med dig der. Der skal være en mere grundig uddanelse end den som
er der nu, og det skal være muligt at dumpe til den.
Der var nogen da jeg tog knallert pap, som jokede sig igennem, og som slet
ikke kunne styre knallerten selv med 30. De personer er blandt andet skyld i
at der er politi razzia mod scootere i viborg. Sådan nogle som dem skulle
aldrig have haft pappet.

Jeg siger ikke at fordi de følge med og får pappet at de så kører
ordentligt, men det ville måske sætte nogen tanker i hovedet på dem som
kunne få dem til det.

LaLLe

Fra : [UC]Rapperand

Dato : 15-11-01 21:26

Så for satan...

En jeg kender har fandme lige fået en bøde for at køre 64 km/t (pga.
nedbremsning inden kryds, han kørte ellers stærkere) i en 80-zone... Altså
en bøde for at hans 45'er kører mere end 45! Hans Neo's skal fandme i
synshallen nu...
Og han kørte helt stille og roligt, og fulgte trafikken.... Grimt!

Første gang jeg hører om sådan et tilfælde!

--
Best regards
Rasmus AKA [UC]Rapperand

Fra : Mads Lund

Dato : 16-11-01 09:30

> [...]
> synshallen nu...
> Og han kørte helt stille og roligt, og fulgte trafikken.... Grimt!

Det lyde faktisk som om du er rystet over de griber ind fordi han kørte 42%
for stærkt, for os andre giver det et smæk på 2.000 kr ganske omgående.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Claus Rolsted

Dato : 12-11-01 14:43

"Mads Lund" skrev

> [...]
> når man har kørekort, og et 2 hjulet apparat, der opfylderkravene til at
> køre 80 kmt, ganske lovligt kan gøre den slags.

...... Nøj, er det rigtigt? Det lyder da interessant, fortæl mere.....

> Og hvis man er vild med scootere, så kan man jo få masser af scootere på
> motorcykelplader.

Det er såmænd også fair nok. Og indrømmet så er det selvfølgelig også den
bedste vej at gå, hvis man vil køre efter de skiltede grænser. Men du må
også anerkende, at der er en del, der holder sig tilbage pga: 1) tid og
udgift til kørekort, 2) mc-afgifterne, 3) højere købspris (hvis man vil have
en cykel i samme stand og alder som scooteren) samt dyrere forsikring.
Og hvis vi vover os derud, så er scooteren jo lige pludselig ikke længere
det vidunderligt billige og nemme alternativ til andre former for transport,
som den er i dag.

> ......... Og så vil jeg slet ikke kommentere hvilken
> hastighed størstedelen af scooterene er forsvarlig at køre på (nej det er
> ikke +80 kmt)

Helt enig. Tro det eller lad være, Mads, men vi er faktisk en del, som ikke
kører som død og helvede (herunder omfattet men ikke udelukket til
overhaling indenom, kørsel på cykelsti, kørsel med 80 km/t i byzone m.m.).
Vi kører så godt, som vi nu har evner til og mulighed for (med vores
begrænsede kendskab til den 2-hjulede verden).

Generaliseringer gavner ingen i denne debat....

> ZX9R turbo
> KTM 300
> KX 500
> GS 750
> Aprilia RS125RR

Til lykke med alle cyklerne, (hvis du har dem alle indregistreret og
køreklar...)

Mvh

Claus Rolsted,
som pt. kan ses som pilot på kongeblå Vespa 50 cc scooter i Storkjøwenhavn

Fra : Mads Lund

Dato : 12-11-01 16:42

>......... 1) tid og
> udgift til kørekort, 2) mc-afgifterne, 3) højere købspris (hvis man vil
have
> en cykel i samme stand og alder som scooteren) samt dyrere forsikring.

summa sumarum, handler det om tegnebogen. Og det var jo nok det jeg fiskede
efter Jeg vil foreslå at man lavede en model, hvor der var et mere
markant knæk på afgiftskurven, så alle 2 hjulede køretøjer under en hvis
prisgrænse (eks 20.000 uden afgift) praktisk talt blev afgifts frie,
hvorefter taksameteret begynder at tælle (måske kunne bilmodellen bruges
direkte) Så vil langsomem køretøjer automatisk blive meget billigere end
dyre (og ofte hurtige) samtidig ville de billigere nypriser presse
reservedelspriserne og dermed forsikringerne ned i et billigt leje (prøv at
sammenligne res priser til scootere med ditto til 200.000 kr's motorcykler,
and get chocked). Kørekortsmæssigt vil jeg nu stadig foreslå at man skal
have 2 hjuls kørekort, så snart man køre over 30 kmt. Omend de nuværende
regler om at man skal have 24 timer måske nok er lidt overdrevet.

> Og hvis vi vover os derud, så er scooteren jo lige pludselig ikke længere
> det vidunderligt billige og nemme alternativ til andre former for
transport,
> som den er i dag.

Nej men man kunne jo komme ned på, at det kun er kørekortet der kommer oven
i. Og da jeg tog mc pap for 10 år siden, gav jeg 2400 for det, og kunne man
nu komme derned omkring igen, så var det måske også til at overskue, hvis
man aligevel bruger 15 kilo på en scooter.

> [...]
> kører som død og helvede (herunder omfattet men ikke udelukket til
> overhaling indenom, kørsel på cykelsti, kørsel med 80 km/t i byzone m.m.).

Selvfølgelig. Det bemærker jeg skam ofte i den daglige trafik. Dødskørerne
kan ofte spottes på at de kører i sommertøj og uden hjælm. Mens scooterkører
i fornuftigt tøj, hjælm og ikke mindst handsker, oftes opfører sig ganske
eksemplarisk.

> Vi kører så godt, som vi nu har evner til og mulighed for (med vores
> begrænsede kendskab til den 2-hjulede verden).

Jeg er næsten lige nød til at fortælle en historie om en ganske rutineret
mcist, som tilmed er instruktør, kører motorsport osv. Som lige skulle
demonstrere hans evner på en scooter, selvfølgelig efter en Young rider of
the year (en konkurrence i eksemplarisk mc kørsel for unge<25år) Og på
slalombanen kan man med en stiv mc få forhjulet til at løfte sig når man
flipper cyklen. Ligeså gør en scooter, men en kombination af stellets
elastik karakter og de små hjul medførte at forhjulet ved landing blokerede,
med det resultat at han tog den forover, og smadrede den helt nye Yamaha
foran importøren og selv slog sig en del. Naturligvis til stor morskab for
alle deltagerene.

Så de kan være nogle genstridige pjalter at håndtere, så bare en 1/2 dag på
en manøvrebane vil efter min mening være givet godt ud.

> Til lykke med alle cyklerne, (hvis du har dem alle indregistreret og
> køreklar...)

Arg, jeg har plader på ZX9'eren og GS'eren. KTM en skulle gerne blive synet
i denne uge.
KX500'eren er en crosser, så den kører kun på bane. Og prilleren er ombygget
til roadracing, så den bruger jeg også kun på bane.

Man kan jo godt have den opfattelse at rådden kørsel bør foregå på lukkede
motorbaner, hvor man ikke er til fare og gene for uskyldige traffikanter.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Claus Rolsted

Dato : 12-11-01 18:04

"Mads Lund" skrev

-{ noget om hans eget afgiftsmodel, som ikke lød helt tosset }-

Men hvad er overhovedet årsagen til, at m-cykler bliver afgiftsbelagt i den
grad, de gør? Og hvad bestemmes afgiften ud fra (udover nypris)? Det er vel
næppe miljøbegrundet, - hvor meget mere kan en mc forurene end en
indregistreret knallert (som rent faktisk forurener mere, hvis den er
droslet ned til max. at køre 45, end hvis begrænsningerne er fjernet)?
Er det begrundet i en form for formynderi/sikkerhedsbetragtning, alt efter
hvor hurtige cyklerne er?

Der er vel ikke afgifter på mc-resservedelene, vel Mads? *Jeg* synes at
scooter-resservedelene er vanvittigt dyre og har derfor svært ved at
forestille mig, hvordan det overhovedet kan være muligt for mc-dele at være
endnu dyrere.

> ........... Kørekortsmæssigt vil jeg nu stadig foreslå at man skal
> have 2 hjuls kørekort, så snart man køre over 30 kmt.

Det er jo fair nok, hvis du har den holdning. Men som jeg nævnte, vil
scooteren jo så bare ikke længere være et billigt og nemt
transportalternativ, vel.

> [...]
> nu komme derned omkring igen, så var det måske også til at overskue, hvis
> man aligevel bruger 15 kilo på en scooter.

Jo da, men rent lovgivningsmæssigt kan vi ikke adskille os 100% fra vores
naboer i Europa. Her er det jo mange steder muligt at føre en scooter med
70-80 km/t med ganske almindeligt bilkørekort (eller måske helt uden).

> [...]
scooterkører
> i fornuftigt tøj, hjælm og ikke mindst handsker, oftes opfører sig ganske

Det er jeg glad for at høre, Mads
Godt man ikke kører i sommertøj i denne tid - brrrr

> [...]
> hans evner på en scooter (..) medførte at forhjulet ved landing
> blokerede, med det resultat at han tog den forover, og smadrede

Uha da da, hvad lærer man så af det? Ikke flippe scooteren eller løfte
forhjulet OK, det er hermed taget til efterretning, så jeg lader være
med at blære mig næste gang, jeg passerer en gut med omvendt baseball-kasket

> Så de kan være nogle genstridige pjalter at håndtere, så bare en 1/2 dag

> en manøvrebane vil efter min mening være givet godt ud.

Der tror jeg nu nok, at du har ret. Det kunne være ganske interessant at
'lære' lidt om ens scooters begrænsninger og muligheder. Især nu hvor det
bliver glat, og nogen af os triller rundt på 10"-dæk, bliver det en
'spændende' oplevelse at køre ud om morgenen

> [...]
ombygget
> til roadracing, så den bruger jeg også kun på bane.

Sikke mange cykler du har..... Jeg har dog af bitter erfaring lært, at jeg
_kun_ kan køre på én af gangen Jeg håber da, at du så i det mindste
kører rundt på mindst én af dem i vinterhalvåret - ellers ville det være
synd.

> Ninja9RT

Og søreme om ikke du har købt endnu en siden sidst
Held og lykke med KTM-synet.

Mvh
Claus Rolsted,
(stadig på Vespa 50 ccm scooter).
og dog: - kommer lige i tanke om, at jeg har en gammel Vespa Bravo-30'er
stående i mine forældres 'værksted'. Samt: - en gammel havelåge af en
jernhest stående i cykelkælderen

Fra : Mads Lund

Dato : 12-11-01 19:04

> [...]
> scooter-resservedelene er vanvittigt dyre og har derfor svært ved at
> forestille mig, hvordan det overhovedet kan være muligt for mc-dele at

Nej der er ingen afgifter, men da mc forhandlere tjener stort set 0 kr på at
sælge en ny mc (da der naturligvis er 180 afgift+moms på deres fortjeneste)
så tjener de pengene på reservedele istedet.

Lad os tage et par eksempler.
Et koblingsgreb til en Mille koster små 500kr
En bensintank til samme cykel koster ca 10.000 kr
En køler til min kawasaki koster 4500 kr
et kåbestativ (3 små stålrør der er svejset sammen) koster ca 2000 kr
en komplet kåbe til kawasakien koster 20.000 hvilket er billigt sammenlignet
med suzuki og aprilia.
En bremseskive koster let 1500-2500 kr.
Normalprisen for at reppe en sportsmc, som vælter ned fra støttebenet er
20.000 kr

Så priserne er meget hampre, hvorfor forsikringspræmien ofte ligger over
10.000 for at få sådan et dyr forsikret.

Der er naturligvis også mc'ere der er meget billigere at reparere på.

> Det er jo fair nok, hvis du har den holdning. Men som jeg nævnte, vil
> scooteren jo så bare ikke længere være et billigt og nemt
> transportalternativ, vel.

Tjo men..... skulle vi så ikke kalde det knallerter og så lade dem køre
30-40 kmt. Og så klasificere resten som mc'ere og istedet arbejde lidt på de
ganske urimelige priser der er på kørekort.

> Jo da, men rent lovgivningsmæssigt kan vi ikke adskille os 100% fra vores
> naboer i Europa. Her er det jo mange steder muligt at føre en scooter med
> 70-80 km/t med ganske almindeligt bilkørekort (eller måske helt uden).

Tjo men nu er vi jo i lille Danmark hvor staten som bekendt ved hvad der er
bedst for befolkningen, så vi får garanteret et eller andet underligt
forbehold, som tillader regeringen at lave ekstra regler på de områder hvor
befolkningen "ikke ved bedre" og så er de jo totalt kolde over om der virker
i andre lande. Jeg har 2 gode eksempler. Pkt 1. så er motorveje med fri
hastighed i tyskland ikke noget alvorligt traffikproblem, men i dk, hvor
trafikkulturen er bedre og vejene ligeså, der må man køre latterlige 110
kmt. Pkt 2. I uk og sverige må man bygge lige så tossede køretøjer man
lyster, blot de overholder nogle basale regler. I dk kommer man i fængsel
blot man skifter til andre lygter.

> [...]
> forhjulet OK, det er hermed taget til efterretning, så jeg lader være
> med at blære mig næste gang, jeg passerer en gut med omvendt

lol husk at have en passager med i shorts og gummisko

> [...]
> _kun_ kan køre på én af gangen Jeg håber da, at du så i det mindste
> kører rundt på mindst én af dem i vinterhalvåret - ellers ville det være

Ha, vis bare det var det eneste problem. Min erfaring går på, at ligegyldigt
hvor mange køretøjer man har, så er det kun et der kan køre ad gangen, og så
må man jo bruge det
Men både KX'eren og KTM'en må bruges hele vinteren, de andre må vente til
april.

> (stadig på Vespa 50 ccm scooter).
> og dog: - kommer lige i tanke om, at jeg har en gammel Vespa Bravo-30'er
> stående i mine forældres 'værksted'. Samt: - en gammel havelåge af en
> jernhest stående i cykelkælderen

så er du jo godt på vej

Det hjælper for øvrigt når man bor i det mørke, og farmand lige har 400m2
garage man kan smide skrammel i.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : PHK

Dato : 12-11-01 19:47

"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har 2 gode eksempler. Pkt 1. så er motorveje med fri
> hastighed i tyskland ikke noget alvorligt traffikproblem,

I en udsendelse på RTL fortalte de, at en bestemt betjent var med til at
samle stumper sammen fra 50 MC-kører om året alene i Slesvig Holsten.
Udsendelsen findes på nettet og omhandler MC´er der kan køre over 300
km/timen.

Ikke noget alvorligt trafikproblem?

> [...]
> kmt. Pkt 2. I uk og sverige må man bygge lige så tossede køretøjer man
> lyster, blot de overholder nogle basale regler. I dk kommer man i fængsel

Til gengæld er det af med kørekortet, hvis du kører 30+ km for meget.

--
_
|_|

Fra : Mads Lund

Dato : 12-11-01 20:10

> [...]
> samle stumper sammen fra 50 MC-kører om året alene i Slesvig Holsten.
> Udsendelsen findes på nettet og omhandler MC´er der kan køre over 300

har du et link ?

Og ikke for at benægte risikoen ved at køre 300 kmt men det er altså langt
farligere at køre mc på veje med tværgående traffik, sving, traktorer og
lign. Og jeg vil gerne se klippet for at konstantere om han mener der bliver
slået 50 mcister ihjel om året med over 300 kmt. (det skal måske lige nævnes
at der ikke findes std. maskiner der kan køre over 300 kmt)

i min korte karriere på mc (ca 7 år) har jeg personligt oplevet precis 1
tilspidset situation ved højfartskørsel på motorvejene, men den blev
håndteret ved et en markant banekorektion og en efterfølgende acceleration.

Til gengæld har jeg oplevet et utal af styrt på små landeveje, og har selv
lavet 2 af slagsen. Desværre har en af de ulykker kostet en kamarat livet,
og en anden bekendt slap ikke fra hans styrt uden men. Desuden et ukendt
mængde bukket jern og smadret plastic.

Min mening er at man bør foretage passende risiko vurderinger, og indrete
færdselsloven og indsatsen for den bliver holdt efter det.

> Ikke noget alvorligt trafikproblem?
>
> Til gengæld er det af med kørekortet, hvis du kører 30+ km for meget.

+30, næh + 70% og det giver jo lidt mere for de store 2 hjuler.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Claus Rolsted

Dato : 13-11-01 01:58

> [...]
> og en anden bekendt slap ikke fra hans styrt uden men. Desuden et ukendt

Det er jeg sq ked af at høre, Mads. Men hvordan har man det med fortsat at
køre 2-hjuler, når man ser og hører den slags ting ske? Kunne det få dig til
at holde op med at køre?
Jeg kunne forestille mig, at kæreste og familie ligeledes kunne finde på at
presse én til at sætte cyklen i permanent vinterhi.......

Mvh

Claus Rolsted

Fra : Mads Lund

Dato : 13-11-01 10:02

> [...]
at
> presse én til at sætte cyklen i permanent vinterhi.......

Jeg er begyndt at køre en del ræs på motorbaner istedet. På trods af at det
har kostet mig et delvist busted knæ og et brækket kraveben, er det faktisk
ca 5x så sjovt som at køre råddent på landevejen (her kan man gå 100% til
grænsen og lidt over uden at sætte eget og andres liv på spil).

Og resultatet er at jeg er begyndt at køre totalt kedeligt (og sikkert) i
trafikken, da det aligevel ikke giver noget kick der bare tilnærmelsesvis
giver suset man får på en rigtig bane. Og så er det man undres maks over, at
man i en tid hvor rådden kørsel fra unge mænd med bensin i blodet er en varm
kartoffel, ikke vil erkende at motorer og bensin interessere en hel del, og
når de har så begrænsede muligheder for at komme på baner, tja så vælger man
de offentlige veje. Og det nedslående resultat er desværre meget synligt i
statistikkerne.

Desuden er livet efter min opfattelse en kalkuleret risiko, og jeg vægter
den morskab det giver at køre på 2 hjul højere end den risiko jeg påtager
mig for at blive invalid eller slå mig ihjel. På en motorbane er risikoen
for jeg tager uskyldige med i faldet bare en hel del mindre.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : PHK

Dato : 13-11-01 09:35

> har du et link ?

Jeg har filen liggende her - den hedder "+300_indslag_fra_rtl_hq", og fylder
110Mb.

Ordlyden fra dokumentarprogrammet er noget lignende dette: MC-betjent Herr
Name må 40-50 gange om året alene i Sleswig Holsten samle de "abgerissende
körperteile" op .....

Jeg har forsøgt at søge på filnavnet, men kan ikke finde den på nettet - den
er der dog et eller andet sted :)

Jeg sender den gerne til dig, hvis du er interesseret. Har ikke mulighed for
at gøre andet.

> Og ikke for at benægte risikoen ved at køre 300 kmt men det er altså langt
> farligere at køre mc på veje med tværgående traffik, sving, traktorer og
> lign.

Tjahh, hvis først man har læst at læse trafikken 500 meter frem - hvilket er
standselængden ved den hastighed - så er det intet problem at køre 300+
km/timen :)

> [...]
nævnes
> at der ikke findes std. maskiner der kan køre over 300 kmt)

Jo, der findes standardmaskiner der kan køre 320 km/timen.

> Min mening er at man bør foretage passende risiko vurderinger, og indrete
> færdselsloven og indsatsen for den bliver holdt efter det.

> +30, næh + 70% og det giver jo lidt mere for de store 2 hjuler.

Nu var det Sverige, der blev nævnt i det ovenover, og der koster det kortet
at køre 30 km/timen for hurtigt ;)

--
_
|_|

Fra : Mads Lund

Dato : 13-11-01 10:41

> Jeg sender den gerne til dig, hvis du er interesseret. Har ikke mulighed
for
> at gøre andet.

Kan du brænde den på en skive ?

> Tjahh, hvis først man har læst at læse trafikken 500 meter frem - hvilket
er
> standselængden ved den hastighed - så er det intet problem at køre 300+
> km/timen :)

Det er ikke helt rigtigt. (dog er jeg enig i at det er klogt, og det tager
et par dage med høj hastighed før man er helt afklimatiseret) Men tyskerne
har jo erfaret, at sikkerhedsafstanden skal være halv hastighed, så man ved
300 blot skal have en afstand på 150m før sikkerheden er iorden.

> Jo, der findes standardmaskiner der kan køre 320 km/timen.

Her taler vi ZX12 og Hayabusa. Og de 320 er fabriksopgivelser eller
speedometer hastigheder. I den virkelige verden kommer disse cykler kun
under meget gunstige omstændigheder over 300 kmt (lille chauffør, koldt og
fugtig luft, spejlene pillet af, 2 km acceleration osv) disse omstændigheder
oplever man ikke i dagligdagen.

Og som sammenligning har jeg et blad, som har en lang historie om en engelsk
klub der hedder 200 MPH klubben (~320 kmt) og på en given testdag, havde de
2 cykler der brød 200mph grænsen. og den ene var en 420hk suzuki dragster,
den anden en hayabusa med turbo og lattergas og ca 300 hk.
Der var nogle relativt std ZX12 og Hayabusaer med (med modificeret
udstødning og gearing) de gik mellem 290 og 305, men de yder stadig en
anelse mere end std cykler.

Tager man min ZX9'er så går den std 265 kmt, (opgivet til 280, med 124hk)
med lettere tuning går den 275 kmt (133 hk) med turbotuning går den 305 kmt
(200 hk)

Så man skal ikke altid tro på hvad fabrikanter og mc blade skriver. Og især
skal man tænke på at de test konditioner mcbladene tester under en meget
vanskelige at opnå på gaden (hvor er der lige 3km tom motor vej)

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : PHK

Dato : 13-11-01 11:48

> for
>
> Kan du brænde den på en skive ?

Desværre - min brænder går i stå midt i sit arbejde. Aner ikke hvad der er
galt og har sådan set opgivet at få den til at virke igen.

> [...]
ved
> 300 blot skal have en afstand på 150m før sikkerheden er iorden.

Halv tacho hjælper ingenting hvis bilerne foran lige pludselig står stille
:)

Ved 100 km/timen kan man bremse på omkring 40 meter på en 2-hjuler. Ved 300
km/timen får du så en bremselængde på 360 meter. Din reaktionstid er 1
sekund, på det sekund når du at bevæge dig 83 meter - 443 meter ialt.
Betragt de sidste 57 meter som en slags sikkerhedsafstand :)

> Her taler vi ZX12 og Hayabusa. Og de 320 er fabriksopgivelser eller
> speedometer hastigheder.

Ja, det kunne det godt se ud til at du har ret i. ZX-12R er målt til 304
km/timen.

> [...]
> under meget gunstige omstændigheder over 300 kmt (lille chauffør, koldt og
> fugtig luft, spejlene pillet af, 2 km acceleration osv) disse

De 304 km/timen er målt som et gennemsnit i begge retninger, såhhh den kan
nu nok løbe stærkere i medvind :)

> Så man skal ikke altid tro på hvad fabrikanter og mc blade skriver.

Jeg tror på Touring Nyt :)

--
_
|_|

Fra : Mads Lund

Dato : 13-11-01 12:32

Halv tacho hjælper ingenting hvis bilerne foran lige pludselig står stille
> :)

Men hvad er sansynligheden så lige for at bilerne det ene sekund bevæger
sig, og det næste holder bum stille. ?
Men ok, der var da en fyr fra kbh der mistede livet tidligere på året, fordi
ban baldrede op bga i et par biler, som efter en tilkørselsrampe sneglede
sig ud på motorvejen i en overhaling med 40 kmt.

> [...]
> sekund, på det sekund når du at bevæge dig 83 meter - 443 meter ialt.
> Betragt de sidste 57 meter som en slags sikkerhedsafstand :)

300 kræver ekstremt god plads, og jeg har faktisk kun prøvet 270+ 2 gange,
den ene i tyskland et søndag hvor der var lastbil forbug og formel 1
samtidig. den anden gang, på en øde motorvej her i det nordjydske, hvor vi
har en strækning på 3 km uden sving.

> omstændigheder
>
> De 304 km/timen er målt som et gennemsnit i begge retninger, såhhh den kan
> nu nok løbe stærkere i medvind :)

Jep, man stadig under gusdtige omstændigheder, og det er maksimal topfart.
Accelerationen fra 290 til 304 tager laaaaaaang tid.

> Jeg tror på Touring Nyt :)

Ander R er som oftest ganske pålidelig, og en fin fyr. Men af og til afviger
deres målinger ret meget fra de udenlanske blade. På DFM har vi haft en del
diskussioner om det emne.

MAds Lund
Ninja9RT

Fra : PHK

Dato : 13-11-01 15:22

> Halv tacho hjælper ingenting hvis bilerne foran lige pludselig står stille
>
> Men hvad er sansynligheden så lige for at bilerne det ene sekund bevæger
> sig, og det næste holder bum stille. ?

Harmonikasammenstød opstår fordi ingen regner med den mulighed.

Trafikulykker sker, fordi ingen regner med at tingenes tilstand i den grad
kan rotte sig sammen imod en, således at ulykken sker. Fordi ingen regner
med det kan ske.

Eksempel jeg oplevede den anden dag: Kommer kørende på cykel 10 meter bag en
ældre kvinde, som kæmper sig op ad en lille bakke i modvind. Imod hende
kommer en bil. Der er lige plads til en bil der vil overhale hende.

Tilfældigvis er der ingen der overhaler hende i det øjeblik hendes venstre
fod glider på pedalen og hun slår et ordentlig sving til venstre - meget tæt
på at blive klippet af den bil der kommer imod hende.

"Det var vist meget heldigt", fortalte hun mig i krydset 15 sekunder efter,
" at der ikke kom nogen bagfra".

Det behøvede hun nu ikke at fortælle mig.

Sandsynligheden for at bilerne lige pludselig holder stille foran (fordi der
er sket en ulykke) er ikke stor. Men ved halv tacho skal man også være klar
over at skulle det ske har man en kinamands chance for at nå at bremse.

Hvis den modkørende er en lastbil, holder den forankørende ikke stille - så
kører han baglæns. Er halv tacho nok?

Værd at tænke over den dag man har travlt og kører 1/4 tacho :)

--
_
|_|

Fra : Mads Lund

Dato : 14-11-01 08:59

> Harmonikasammenstød opstår fordi ingen regner med den mulighed.

Jeg synes nu at have hørt, at halv tacho er nok til at undgå
harmonikasammenstødene. Desuden er de jo typisk afledt af nedsat sigtbarhed,
og forkert valgt hastighed.

> Trafikulykker sker, fordi ingen regner med at tingenes tilstand i den
grad
> kan rotte sig sammen imod en, således at ulykken sker. Fordi ingen regner
> med det kan ske.

Det er vist en generalisering der vil noget. Jeg kan komme på et par
eksempler, hvor ulykkerne sker fordi folk snork sover, eller ikke udviser
den rette agtpågivenhed.

> [...]
efter,
> " at der ikke kom nogen bagfra".
>
> Det behøvede hun nu ikke at fortælle mig.

Agtpågivenhed. Var der kommet en bil bagfra, ville den agtpågivende chauffør
vente med at overhale til den modkørende var passeret. Man kalkulere jo
altid med at andre traffikanter, især ældre og børn, samt lømler på scootere
opfører sig totalt utilregneligt. Derfor synes jeg også meget godt om
hastighedsbegrænsningen i byerne.

> [...]
klar
> over at skulle det ske har man en kinamands chance for at nå at bremse.

Nu kan man jo godt se forbi den bil der kører foran ik'. Desuden vil et
traffikuheld typisk medføre at ham foran bremser, og ham foran ham osv. med
det resultat at man ser et hav af røde lygter på hele striben af biler
foran, derfor smadres der ikke 500 biler ved hvert fraffikuheld på
motorvejene.

> Hvis den modkørende er en lastbil, holder den forankørende ikke stille -

> kører han baglæns. Er halv tacho nok?

Nu snakker vi ikke motorvej vel og desuden kører man jo ikke med lukkede
øjne, for så pludselig at åbne dem. Situationer udvikler sig. Og i tilfældet
med lastbilen der kommer kørende mod en, så tror jeg nok jeg foretrækker at
forlade vejen frem for at bremse til stilstand, for 1/2 sekund senere at
have en mercedesstjerne i panden.

> Værd at tænke over den dag man har travlt og kører 1/4 tacho :)

Når man har travlt overhaler man jo, og ligger man i tæt traffik så det er
umuligt, så giver det ikke megen mening at presse den foran kørende. DEr er
et lille mc trick. Hvis en bil ligger sig for tæt på, så løfter man venstre
hånd fra styret, og laver en bagudvendt skubbende bevægelse med håndfladen.
Den plejer at trænge ind.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : PHK

Dato : 14-11-01 09:21

> grad
>
> Det er vist en generalisering der vil noget. Jeg kan komme på et par
> eksempler, hvor ulykkerne sker fordi folk snork sover, eller ikke udviser
> den rette agtpågivenhed.

Var der nogen der regnede med at de ville ske?

;)

> [...]
scootere
> opfører sig totalt utilregneligt. Derfor synes jeg også meget godt om

50 km/timen som maks hastighed ville ikke have hjulpet hende meget - 90% af
påkørte godt nok fodgængere ved den hastighed dør.

En agtpågivende chauffør ... findes de?

Selvfølgelig gør de det - men der sker alligevel mange ulykker hver dag.

> der
> klar
>
> Nu kan man jo godt se forbi den bil der kører foran ik'.

Trafikulykker sker fordi tingenes tilstand pludselig ikke er som de plejer
at være...

> [...]
> det resultat at man ser et hav af røde lygter på hele striben af biler
> foran, derfor smadres der ikke 500 biler ved hvert fraffikuheld på

Nå, snakker vi motorveje nu? Det ødelægger godt nok lidt mit oplæg med
modkørende.

Kan du sige .... spøgelsesbilister. Tænkte du på dem sidste gang du kørte på
motorvej?

Har du prøvet Tyskland, hvor meget panikbremsning en parkeret bil i
_nød_sporet kan forårsage?

Hvad tror du så ikke der sker hvis den af en eller anden grund stod parkeret
i højre, midterste eller venstrespor (f.eks. efter at have ramt
"gelænderet")?

> så
>
> Nu snakker vi ikke motorvej vel

Det er dig der lige er startet med at snakke motorvej ;)

> [...]
at
> forlade vejen frem for at bremse til stilstand, for 1/2 sekund senere at

Selvfølgelig. Har du ABS? Hvis ikke, husker du at lade være med at blokere
mens du har en lastbil med retning lige imod dig, samtidig med at du
forsøger at dreje af vejen?

En ting er teori, en anden ting er på øvelsesbanen. En helt 3. ting er når
tingene sker i det virkelige liv, hvor du pludselig og uden varsel bliver
udsat for at risikere dit eget (eller andres) liv.

> Når man har travlt overhaler man jo, og ligger man i tæt traffik så det er
> umuligt, så giver det ikke megen mening at presse den foran kørende.

Det ser jeg nu mange gange! Også på steder hvor der er halve og hele
kilometre med spærreflader og dobbelte midterstriber!

> [...]
venstre
> hånd fra styret, og laver en bagudvendt skubbende bevægelse med

Jeg tvivler. Jeg har snakket med mange bilister som har kørt for tæt på mig.
95% af dem fatter ikk´ en ski´ og begynder at ævle om politi og at min
EU-knallert kører alt for hurtigt.

Med MC-plader på!

Altså: 95% af bilisterne fatter ikke en skid af hvor farligt det er at køre
for tæt.

Det er den eneste ting der lige i øjeblikket fysisk kan få mine nakkehår til
at rejse sig.

--
_
|_|

Fra : Mads Lund

Dato : 14-11-01 13:05

> Var der nogen der regnede med at de ville ske?

Nej det er vel derfor man falder i søvn.

> 50 km/timen som maks hastighed ville ikke have hjulpet hende meget - 90%
af
> påkørte godt nok fodgængere ved den hastighed dør.

Jep, men nu handler det med agt pågivenhed jo om at give sig selv tid. Og
tager man dit eksempel med cyklisten. Tager man så at venter til der ikek er
nogen modkørende og forbikører med pæn afstand, skulle det så ske at
cyklisten tager et spøjst sving ud på vejen, så tager det tid, før hun er i
bilistens bane, og den tid, er det der giver bilisten mulighed for at
reagere (trække endnu længere mod venstre, og bremse) det er ikke sikkert
kollisionen kan udgåes (det er min holdning at visse sammenstød er
uundgåelige) men skaderne kan begrænses.

> [...]
>
> Trafikulykker sker fordi tingenes tilstand pludselig ikke er som de plejer

eller man tager chancer ?

> Nå, snakker vi motorveje nu? Det ødelægger godt nok lidt mit oplæg med
> modkørende.

Tjo startede vi ikke med at køre 300 kmt, det tror jeg ikke der er mange der
vil gøre andre steder. Men anyway, så kan vi da godt holde os til
landevejene.

> Kan du sige .... spøgelsesbilister. Tænkte du på dem sidste gang du kørte

> motorvej?

Tænkte på er nok så meget sagt, men jeg kører da med åbne øjne, og skulle
jeg nu se et par hvide lygter komme imodmig, så tror jeg nok der vil komme
en reaktion.

> Har du prøvet Tyskland, hvor meget panikbremsning en parkeret bil i
> _nød_sporet kan forårsage?

Næ, nu kører jeg mest helt til venstre, og selv om vi normalt kører
preskørsel og overhaler venstre om bilerne i det yderste spor, så har jeg
aldrig oplevet kritiske situationer, ved kø'er eller lign.

> Hvad tror du så ikke der sker hvis den af en eller anden grund stod
parkeret
> i højre, midterste eller venstrespor (f.eks. efter at have ramt
> "gelænderet")?

Så ville bilerne foran nok have tændt deres bremselys og oftest også
katastrofeblinket.

> Det er dig der lige er startet med at snakke motorvej ;)

Ok lad os så sige der kommer en lastbil mod en mens man kører på landevej.
Så er den naturlige reaktion at trække langt mod højre og blinke lidt med
lygterne.

> Selvfølgelig. Har du ABS? Hvis ikke, husker du at lade være med at blokere
> mens du har en lastbil med retning lige imod dig, samtidig med at du
> forsøger at dreje af vejen?

På merceren er der ABS, ikek på Ninja'en. Men kommer jeg på mc, vil det
naturlige mønster være at trække mod højre, hvorved der normalt er plads til
passage. Men problemet er der absolut hvis man skal bremse. I en panik
situation, er det sværeste ofte at slippe bremsen, og styre sig ud af
problemerne. Og der er der kun en muligløsning, træning, træning og atter
træning.

MAds Lund
Ninja9RT

Fra : PHK

Dato : 14-11-01 13:27

> parkeret
>
> Så ville bilerne foran nok have tændt deres bremselys og oftest også
> katastrofeblinket.

Jeg har ofte set den slags situationer på tyske motorveje og jeg kan godt
love dig for at med 400 meters bremselængde, så ville der være _rigtig_
mange der fik problemer i den slags situationer.

> [...]
> situation, er det sværeste ofte at slippe bremsen, og styre sig ud af
> problemerne. Og der er der kun en muligløsning, træning, træning og atter

Situationen med at der kommer en kørende i din egen kørebane er umuligt at
træne. Skal man køre venstre eller højre om? Vågner chaufføren på den
modkørende bil pludselig op og kører over i sin egen kørebane - eller
fortsætter han sin skrå rute over i din kørebane?

Har du taget stilling til på forhånd hvad du vil gøre? Hvor stor er
sandsynligheden for at chaufføren vågner op og opdager sin fejl?

Eller kører han over i din kørebane med vilje (den skal man nok overveje som
lastvognschauffør)?

Nå - det er blevet lidt OT:)
--
_
|_|

Fra : Mads Lund

Dato : 15-11-01 09:52

> Jeg har ofte set den slags situationer på tyske motorveje og jeg kan godt
> love dig for at med 400 meters bremselængde, så ville der være _rigtig_
> mange der fik problemer i den slags situationer.

Tjo men man kan jo godt være en smule opmærksom, og 270+ mener jeg også kun
er tilrådeligt når man har meget godt udsyn framad.

> [...]
> modkørende bil pludselig op og kører over i sin egen kørebane - eller
> fortsætter han sin skrå rute over i din kørebane?

Det er jo noget med at vurdere hvad han har gang i. Er det er overhaling
(hvilket ses ofte) så er det bare ud på striben og blinke som en åndsvag.
kommer bilen nu sidelæns fordi der er isslag (det har jeg prøvet i bil
engang) så vurderer man hans bane og satser på han holder den (vi røg den
forkerte vej om hinanden, men alt gik godt) og er det endelig en der sidder
og sover, så vil jeg foretrække at give gas, og lade mine reflekser bestemem
hvilken vej der skal anvendes.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Claus Rolsted

Dato : 13-11-01 01:53

> [...]
> sælge en ny mc (da der naturligvis er 180 afgift+moms på deres
fortjeneste)
> så tjener de pengene på reservedele istedet.

Fornuftigt nok for dem..... Og jeg som syntes at det var dyrt nok i forvejen
(bare at have en øvert).... :-/

> Lad os tage et par eksempler.
> En bremseskive koster let 1500-2500 kr.

Jeg mener, at øvert-bremseskiver også koster omkring 1500.... Du ved ikke
tilfældigvis, hvad en kickstarter-pedal koster til en af de nævnte cykler?
Det er det, jeg har erfaring med på min Vespa (en original kostede vist
421,- det billigste sted, jeg fandt).

> Så priserne er meget hampre, hvorfor forsikringspræmien ofte ligger over
> 10.000 for at få sådan et dyr forsikret.

Hmm, PHK klarede det nu ellers en hel del billigere, men jeg kender
selvfølgelig heller ikke nærmere til hans cykel, anciennitet mv.

> [...]
de
> ganske urimelige priser der er på kørekort.

Tjoeh, men det vil jo altid koste at få den fornødne træning, så man er klar
til vejen... Det ville sgisme være ærgeligt at skære ned lige der, hvor det
kan betyde forskellen mellem liv og død.

> Ha, vis bare det var det eneste problem. Min erfaring går på, at
ligegyldigt
> hvor mange køretøjer man har, så er det kun et der kan køre ad gangen, og

> må man jo bruge det

Måske du skulle anskaffe dig en scooter(?) Bare så du altid har noget at
køre på, når du ved, at du skal noget vigtigt, eller når mc'erne er spredt i
1000 stykker ud over værkstedsgulvet, du ved Øverter kører som regel
(næsten) altid......

> Men både KX'eren og KTM'en må bruges hele vinteren, de andre må vente til
> april.

Åj, vær dog en mand, Mads Luft dem året rundt..... Det fortjener de.

> Det hjælper for øvrigt når man bor i det mørke, og farmand lige har 400m2
> garage man kan smide skrammel i.

Hæ, ja så kan cyklerne stå i ly mellem mejetærskeren og traktoren

Mvh
Claus

Fra : RpR

Dato : 13-11-01 07:01

> [...]
> Det er det, jeg har erfaring med på min Vespa (en original kostede vist

Nu er originale dele ikke nødvendigvis de bedste. Metra Kit laver f.eks
nogle bremseskiver til omtrent 500,- til de fleste scootere, og kombineret
med nogle SBS klodser så stopper den nu noget bedre end normalt.

Fra : PHK

Dato : 13-11-01 09:41

> Hmm, PHK klarede det nu ellers en hel del billigere, men jeg kender
> selvfølgelig heller ikke nærmere til hans cykel, anciennitet mv.

Nu er min kun en bette 250´er, så den er billig. Nypris 53.000 kr.

Indtil sidste år kostede den iøvrigt nær det halve - TopDanmark har sat
priserne betydeligt op, ikke kun på sportscyklerne :)

> [...]
det
> kan betyde forskellen mellem liv og død.

Dengang jeg tog kørekort var den største cykel nok en 500cc (1974). Det
kostede mig 2 timers øvelseskørsel og 1 times tid prøver bagefter (vi var
flere prøvetagere). Pris 2 timer + stempelmærker - 190 kr. Men i dag findes
der cykler i 600cc klassen, der giver en uerfaren chauffør et chok over
hvor mange hypper der er i en MC.

--
_
|_|

Fra : Mads Lund

Dato : 13-11-01 10:09

> [...]
> Det er det, jeg har erfaring med på min Vespa (en original kostede vist

Til min KTM kostedfe den lige godt 1000 kr, og ellers har de fleste mc'ere
jo ingen kickstarter.

> Hmm, PHK klarede det nu ellers en hel del billigere, men jeg kender
> selvfølgelig heller ikke nærmere til hans cykel, anciennitet mv.

Der er naturligvis forskel. Da jeg skulle have 9'eren forsikret ville Tryg
gøre det for 42.000 kr idag har jeg den ved Thisted Amt og giver kun 4500.
Normal prisen med fuld ancinitet er dog 10-15 kilo for en stor sportscykel.

> [...]
> køre på, når du ved, at du skal noget vigtigt, eller når mc'erne er spredt
> 1000 stykker ud over værkstedsgulvet, du ved Øverter kører som regel

Jeg har jo et transportskur til den slags. Så kan man også køre rundt med
sine mc'ere på en trailer

> Åj, vær dog en mand, Mads Luft dem året rundt..... Det fortjener de.

prøv at kigge lidt på 9'eren www.xtremebikes.dk

Og tænk på hvor mange timer det vil tage mig at polere stel og bagsvinger op
igen, hvis de fik en gang saltvand. Og det kræver jo nogle stille perioder
at ombygge tingene.

RS'eren kunne godt få lidt tid, men det er noget med at underlaget bliver
lidt ustabilt når der er frost og blade på asfalten.

MAds Lund
Ninja9RT

Fra : Claus Rolsted

Dato : 13-11-01 11:22

> [...]
> gøre det for 42.000 kr idag har jeg den ved Thisted Amt og giver kun 4500.
> Normal prisen med fuld ancinitet er dog 10-15 kilo for en stor

Arg.....

> [...]
op
> igen, hvis de fik en gang saltvand. Og det kræver jo nogle stille perioder

Hæ, ja det vil det kræve - men så har du jo også noget at pusle med de
triste vinteraftener

Mvh

Claus Rolsted
Vespa ET2-50 cc

Fra : Simon D. Hansen

Dato : 13-11-01 19:12

Claus Rolsted wrote:

> Jeg mener, at øvert-bremseskiver også koster omkring 1500....

Eftersom jeg står midt i en "lille" ombygning af min scooter osv. ved jeg
tilfældigvis at en Malossi skive til en 12" Runner fælg koster omkring en 800,-.
Det er virkelig en skive af høj karat med MEGET lækker udluftning.

Fra : RpR

Dato : 12-11-01 23:03

> Så de kan være nogle genstridige pjalter at håndtere, så bare en 1/2 dag

> en manøvrebane vil efter min mening være givet godt ud.

Scootere kører helt klart anderledes end en MC, nok mest på grund af hjulene
og at tyngdepunktet (på 99% af dem) er placeret helt anderledes.
Men de styrer nu godtnok, det kræver blot tilvænning. Nu har jeg vænnet mig
til min MC replica med 16" hjul og tyndepunkt som en MC, og prøvede så en
kammerat's scooter idag. Det er noget helt andet i svingene, men efter et
par ture føles det meget normalt.
Men enig, alt der ikke kører på cykelstien burde ha' en halv dag på
køreteknisk anlæg. Ser til tider folk der kan slingre afsted på deres 45'ere
så man spekulerer på om det nu er smart at overhale dem når man kører i
madkassen.
Desuden kan der være meget stor forskel fra scooter til scooter hvor
gummiagtigt stellet er.
En del kører med pladestel, der efter min mening er noget juks, og så er der
enkelt (f.eks Yamaha Neo's) der kører med rigtigt rørstel, og de ryster ikke
i et sving med lidt fart som nogle andre gør det.

Fra : PHK

Dato : 12-11-01 17:43

> 3) højere købspris (hvis man vil have
> en cykel i samme stand og alder som scooteren) samt dyrere forsikring.

Hvad koster en kasko til en øvert?

--
_
|_|

Fra : Claus Rolsted

Dato : 12-11-01 18:15

"PHK" skrev

> Hvad koster en kasko til en øvert?

Kan typisk fås for mellem 2600 (= GF Forsikring) og 4000 kr årligt.
Selvfølgelig findes der også selskaber, der ligger en del højere.....
Dertil kommer naturligvis en selvrisiko rangerende fra 200 kr til flere
tusinde kr.

Mvh

Claus Rolsted

Fra : PHK

Dato : 12-11-01 19:49

> [...]
> Selvfølgelig findes der også selskaber, der ligger en del højere.....
> Dertil kommer naturligvis en selvrisiko rangerende fra 200 kr til flere

Min Aprilia 250 scooter koster 2.100 kr. om året inkl. vejhjælp og 20% kasko
(kun på tyveri). Dette på en scooter til 53.000 kr.

MC`er er altså ikke dyre at forsikre i forhold til en øvert som påstået af
dig.

--
_
|_|

Fra : Claus Rolsted

Dato : 12-11-01 22:45

Per skrev
> Min Aprilia 250 scooter koster 2.100 kr. om året inkl. vejhjælp og 20%
kasko
> (kun på tyveri). Dette på en scooter til 53.000 kr.

Hej Per,
Lækkert nok at du har dig en fornuftig forsikring. Det er jeg glad for at
høre.
Men jeg vil stadig mene, at det er ret surt at have en selvrisiko på 10.000
kr ved tyveri. Noget af et gamble, når man bor i Kjøvenhavnstrup IMO.

Du glemte lige at nævne noget vigtigt: Hvor mange års anciennitet har du?

> MC`er er altså ikke dyre at forsikre i forhold til en øvert som påstået af
> dig.

Jeg håber da ikke du er fornærmet over mit postulat. Det var ikke min
mening at træde dig over tæerne..... Men det er bare min erfaring (uden dog
selv at have prøvet at indhente forsikringstilbud på en mc), at selskaberne
har nogle ret pebrede priser - især for nybegyndere.

Mvh

Claus Rolsted

Fra : PHK

Dato : 13-11-01 09:48

> [...]
>
> Hej Per,
> Lækkert nok at du har dig en fornuftig forsikring. Det er jeg glad for at

Jeg havde engang en Suzi gsx 1100. Dengang var jeg blevet så god til at køre
MC at jeg mente at jeg slet ikke behøvede en kaskoforsikring, da jeg efter
en 3 sæsoner skulle have cyklen ud af vinterhi.

I sommerferien forsvand den under en ferie i Newcastle, UK.

Siden dengang har jeg ikke været væsentligt underforsikret :)

> Men jeg vil stadig mene, at det er ret surt at have en selvrisiko på
10.000
> kr ved tyveri. Noget af et gamble, når man bor i Kjøvenhavnstrup IMO.

Jeg turde slet ikke have noget stående i København. Bare har i Esbjerg ser
jeg mange 2-hjulere, som jeg undrer mig over står ud til vejen - lige som
jeg også ser mange garager som er åbne hele natten - selv garager med store
BMW´er (madkasser).

> Du glemte lige at nævne noget vigtigt: Hvor mange års anciennitet har du?

Jeg kører Elite. Dog ikke SuperElite, som man kan gøre i Topsikring. Så skal
man have samlet mindst 3 forsikringer i TopDanmark, og det ville være dyrere
end at sprede forsikringerne. SuperElite mener jeg ikke har 20% selvrisiko
ved tyveri.

> [...]
selskaberne
> har nogle ret pebrede priser - især for nybegyndere.

Jeg er ikke sur :) - jeg ved at store MC´er er dyre at forsikre. Men hvis du
sammenligner en spade med en lidt større spade, altså en øvert med en
MC-scooter, så er MC-scooteren faktisk billigere at forsikre.

En forholdsvis simpel øvert koster 15-20KKr. i indkøb.
En 4-takter på 150cc (Aprilia) koster 20.500 + afgifter til staten, 20.500
kr - og er altså billigere at forsikre.

I hvert til fælde hvis man spørger det rigtige forsikringsselskab :)

--
_
|_|

Fra : Claus Rolsted

Dato : 13-11-01 11:31

> I sommerferien forsvand den under en ferie i Newcastle, UK.

Puha, ikke så fedt at stå i Newcastle uden køretøj og evt. også bagage....
Så hellere få den forsikret.

> [...]
> jeg mange 2-hjulere, som jeg undrer mig over står ud til vejen - lige som
> jeg også ser mange garager som er åbne hele natten - selv garager med

Netop _derfor_ er jeg også glad for, at min selvrisiko kun lyder på 200 ved
skade og 300 ved tyveri. Bedre kan det vist ikke klares.

> Jeg kører Elite. Dog ikke SuperElite, som man kan gøre i Topsikring.

Aha, her får vi jo så lidt af forklaringen på din billige forsikringspræmie.
Det er jo en lidt anden historie, når jeg kommer som nybegynder og skal have
forsikret en cykel stående i Kjøvenhavnstrup - også selvom den ikke er
større end 250 cc
Heldigvis er der ikke noget med anciennitet osv. ved forsikring af en øvert
(eller måske kunne det have været meget lækkert at kunne optjene anciennitet
på en 45'er, som kan overføres til en bil- eller mc-forsikring).

> I hvert til fælde hvis man spørger det rigtige forsikringsselskab :)

Men ja, man skal helt sikkert shoppe lidt rundt og høre de forskellige
selskabers tilbud.

Mvh
Claus Rolsted,
som pt. er kaskoforsikret i Alka

Fra : RpR

Dato : 13-11-01 16:40

> En forholdsvis simpel øvert koster 15-20KKr. i indkøb.
> En 4-takter på 150cc (Aprilia) koster 20.500 + afgifter til staten, 20.500
> kr - og er altså billigere at forsikre.

Jeg har så efterhånden fundet ud af at det slet ikke kan betale sig at købe
en 30km/t eller 45km/t knallert som ny. De taber værdi så hurtigt at man kan
få en der er et eller to år gammel for halvdelen af pengene.

Fra : RpR

Dato : 12-11-01 22:55

> MC`er er altså ikke dyre at forsikre i forhold til en øvert som påstået af
> dig.

Hvem i alverden kasko forsikrer sin 45'er?

Fra : Claus Rolsted

Dato : 13-11-01 00:40

> Hvem i alverden kasko forsikrer sin 45'er?

Tjaaeh, det er der vel mange, der gør. Me for one.......
Når man går ud og køber en scooter til 15-20.000, så har man vel ikke lyst
til at risikere at miste den. Det er et pænt tab for en studerende, synes
jeg.

Jeg ser den årlige forsikringspræmie som en del af de naturlige omkostninger
ved at have en scooter, så det er indberegnet i scooterbudgettet. Så simpelt
er det..... Så har jeg også en noget at køre på, når det går galt.

Mvh

Claus Rolsted

Fra : RpR

Dato : 13-11-01 07:05

> [...]
simpelt
> er det..... Så har jeg også en noget at køre på, når det går galt.

Nu er der ganske vist forskel på hvor meget din forsikring vil betale i
tilfælde af f.eks tyveri, men en jeg har kendt i et godt stykke tid over
nettet fik stjålet sin 30km/t knallert til en værdi af ca. 16000,-
Den var lidt over 1år gammel, og havde kørt ca. 5000km. Han fik 6000,- fra
forsikringen(!).
Forsikringen kostede ca. 3500,- så der bliver ikke mange penge tilbage af
den fornøjelse.

Fra : PHK

Dato : 13-11-01 09:51

> [...]
> nettet fik stjålet sin 30km/t knallert til en værdi af ca. 16000,-
> Den var lidt over 1år gammel, og havde kørt ca. 5000km. Han fik 6000,- fra

Ikke alene er der forskel på hvor meget din forsikring vil betale i tilfælde
af tyveri.

Der er også forskel på det første bud du får og den stak penge du får
udbetalt, når du har overbevist dem om at de vil betale for lidt (det gælder
ikke alene knallerter, men også biler, indbo m.m.m.).

Er man utilfreds kan man bede om at få en knallert i samme stand med samme
kilometerstand. Det er det man har krav på og det vil give
forsikringsselskabet en masse bøvl at fremskaffe en sådan. Bøvlet kan de så
betale sig fra ved at forhøjre erstatningen ...

--
_
|_|

Fra : Claus Rolsted

Dato : 13-11-01 11:36

> [...]
> forsikringsselskabet en masse bøvl at fremskaffe en sådan. Bøvlet kan de

> betale sig fra ved at forhøjre erstatningen ...

Ja, lige præcis. Det er selskabets ret at erstatte enten med en tilsvarende
scooter ELLER med penge i form af genanskaffelsesværdien. Det står dem
desværre frit for at slå op i dba el.l. og finde den første den bedste
voldtunede scooter, og så erstatte med den.

Mvh

Claus Rolsted

Fra : RpR

Dato : 13-11-01 16:43

> [...]
> forsikringsselskabet en masse bøvl at fremskaffe en sådan. Bøvlet kan de

> betale sig fra ved at forhøjre erstatningen ...

Ja, de ville have stukket ham en gammel Yamaha Jog, 2år ældre men med samme
km tal. Det ville han ikke gå med til (who wonders), og de endte på 6k.
Derefter droppede han selvskabet (Codan), og kasko forsikringen. Købte sig
en brugt Aprilia Sonic der havde plastik skader for 4500,-

Fra : Claus Rolsted

Dato : 13-11-01 19:34

> [...]
> Derefter droppede han selvskabet (Codan), og kasko forsikringen. Købte sig
> en brugt Aprilia Sonic der havde plastik skader for 4500,-

Hmm jeg vil nu mene, at en 2 år gammel Jog (selvom den har kørt samme
kilometer-antal) er noget mindre værd. Og derfor havde Codan ikke ret til at
byde ham en sådan......

Mvh

Claus Rolsted

Fra : Simon D. Hansen

Dato : 13-11-01 19:40

Claus Rolsted wrote:

> Hmm jeg vil nu mene, at en 2 år gammel Jog (selvom den har kørt samme
> kilometer-antal) er noget mindre værd.

Jog bliver solgt til latterlige høje priser....and god knows why - Mit bud er
dog den er på vej til at blive retti kult.

Fra : Claus Rolsted

Dato : 13-11-01 20:02

> Jog bliver solgt til latterlige høje priser....and god knows why - Mit bud
er
> dog den er på vej til at blive retti kult.

Mon ikke det er fordi, alle 16-årige drenge kan få den til at køre 90 uden
større anstrengelser?
Selv synes jeg, at den er grim

Mvh

Claus Rolsted

Fra : RpR

Dato : 14-11-01 16:37

> Mon ikke det er fordi, alle 16-årige drenge kan få den til at køre 90 uden
> større anstrengelser?
> Selv synes jeg, at den er grim

Mange andre scootere har faktisk bedre motor end den gamle Jog, og de kan
tunes nemmere og mere. Og så er den virkelig grim ja =)

Fra : PHK

Dato : 14-11-01 16:52

> Mange andre scootere har faktisk bedre motor end den gamle Jog, og de kan
> tunes nemmere og mere. Og så er den virkelig grim ja =)

Og lille!

--
_
|_|

Fra : RpR

Dato : 14-11-01 17:26

> Og lille!

Og farlig!
Bremserne er ikke et hak bedre end på en Maxi, og så render de fleste
alligevel et godt stykke over de 60km/t som bremserne er lagt ud efter.
sheesh.
Prøvede en kammerat's Jog der gik ca. 90km/t, og den var ikke sjov at køre
på :/
ALT for ustabil! Og bremselængen! Ja, den vil jeg helst ikke snakke om...

Fra : N/A

Dato : 09-11-01 06:53

Fra : N/A

Dato : 09-11-01 06:53

Fra : RpR

Dato : 09-11-01 06:53

> Og vi venter spændt....

d. 19 jo =)

Fra : Simon D. Hansen

Dato : 09-11-01 07:34

RpR wrote:

> d. 19 jo =)

Derfor må man vel gerne glæde sig allerede alligevel?

Fra : RpR

Dato : 09-11-01 14:52

> Derfor må man vel gerne glæde sig allerede alligevel?

jo da, lød bare som om du satte dig hen og ville refreshe siden indtil
mandag =)

Fra : LaLLe

Dato : 09-11-01 15:52

> jo da, lød bare som om du satte dig hen og ville refreshe siden indtil
> mandag =)
Nu er det jo Sputte så det skulle ikke undre nogen om han rent faktisk gør
det :)

LaLLe
stalkerzone @ http://www.ghetto-net.dk/stalker

Fra : Simon D. Hansen

Dato : 09-11-01 17:27

LaLLe wrote:

> Nu er det jo Sputte så det skulle ikke undre nogen om han rent faktisk gør
> det :)

Det' jo lige det - lidt tape og nået lim så sidder F5 tasten fast indtil
mandag kl. 23 :)

Fra : Michael Jensen

Dato : 10-11-01 12:04

Jeg vil da lige tilføje at jeg glæder mig til at se om de spassere lige så
meget rundt i det med forskellen på knallert 30 og knallert 45, som de jo
plejer.

Fra : MoTul

Dato : 12-11-01 19:27

Grinern med ham der ringede ind LOL

Fra : Michael Jensen

Dato : 12-11-01 22:06

"MoTul" <m0tul@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Grinern med ham der ringede ind LOL

Jeps ;-p Han var da totalt skæv, hehe

Fra : MoTul

Dato : 12-11-01 22:51

> Jeps ;-p Han var da totalt skæv, hehe

Hehehe totalt.. Og så brugte han ICQ kunne man høre :)
Han var gammel jounalist og plejede at ta en spiller når
der var krig fordi det gav ham et kick.. Det sjoveste var
at værten prøvede at ta ham seriøst, LOL... :)

Fra : Kim Larsen

Dato : 13-11-01 06:53

Var der nogen der optog denne udsendelse og kunne poste den i dk.binaer ?

Kim Larsen

Fra : RpR

Dato : 13-11-01 07:05

www.mopedgallery.com

Fra : Mads Jensen

Dato : 13-11-01 18:00

> www.mopedgallery.com
>
> --
>
> - RpR
> Moped Gallery.com - The World's biggest!
> http://www.mopedgallery.com
> FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
> ICQ: 19284098
> "4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
> --

Har du ikke klippet med ham der ringer ind og tager pis på dem ?

Mads

Fra : MoTul

Dato : 13-11-01 18:22

> Har du ikke klippet med ham der ringer ind og tager pis på dem ?

Yeah, det ville jeg fandme gerne også ha fingrende i :)

Fra : RpR

Dato : 14-11-01 16:38

> Yeah, det ville jeg fandme gerne også ha fingrende i :)

Hmm, tror jeg ik'
Hvad sker der der?

Fra : MoTul

Dato : 15-11-01 15:19

> Hmm, tror jeg ik'
> Hvad sker der der?

Jeg ringede bare ind og udgav mig for at være soldat...
Rimeligt grinern...

Fra : RpR

Dato : 15-11-01 17:14

> Jeg ringede bare ind og udgav mig for at være soldat...
> Rimeligt grinern...

ikke i 100 år om det var din latterlige stemme.

Fra : MoTul

Dato : 15-11-01 18:13

> ikke i 100 år om det var din latterlige stemme.

hehe oki... men han havde ihvertfald icq