Kæmpe pileurt
Fra : Jørgen Brix

Dato : 07-11-01 22:35

Hej NG

Jeg har i sommer købt et hus. Jeg kendte det i forvejen godt, så jeg vidste,
at jeg gik ind til en have med mange kæmpe pileurt. Til lidt info, kan siges
at de om sommeren vokser ca. 10cm om dagen ( !!! ) og bliver ca 4m høje.

Og det kan selvfølgelig være godt nok med sådan nogen kæmpe planter -
problemet er bare, at de breder sig ud over det hele. Dels er rødderne nogen
kæmpe knolde med mange rodskud til alle sider, dels er de overalt i
græsplænen - under hegnet indtil naboen - under plankeværket ud til vejen og
op gennem asfalten osv osv. I sin tid er nogen af de afbrækkede skud smidt
til haveaffald omme bag huset, så nu er de også overalt der.

Hvad gør man, hvis man vil af med skidtet, og man ikke har lyst til at bruge
alt for giftige midler ?

Skov og naturstyrelsen foreslå bla. at holde køer eller får, men jeg tror
ikke det er realistisk
(http://www.sns.dk/natur/groen/c03.htm#Bekæmp)

Vh
Jørgen Brix

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-11-01 23:08

Hvis du slår den hver dag, og sår græs, døer det til sidst.

men ellers har der i Sverige været lavet en junglefilm
hvor de hugger sig igennem et sådan krat.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-11-01 01:52

Peter Ole Kvint <haabet@haabet.dk> skrev i en
> Hvis du slår den hver dag, og sår græs, døer det til sidst.
>
> men ellers har der i Sverige været lavet en junglefilm
> hvor de hugger sig igennem et sådan krat.

Vil godt vide om det er den slags der ligner en kæmpeudgave af snebærbusk og
har hule stængler?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jørgen Brix

Dato : 09-11-01 19:33

Ja altså, filmen kender jeg ikke noget til, men dem i haven ligner ikke
snebær.
De ligner forvoksede bambus - bliver 3-4 cm i diameter nederst, men er
ganske rigtig hule indeni.
Så de er til alt held nemme at knække.

Vh
Jørgen Brix
(Ham med problemet...)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-11-01 21:53

> De ligner forvoksede bambus - bliver 3-4 cm i diameter nederst, men er
> [...]

Fik lige kigget på et link i andet svar, jeg troede ikke der var billeder.
Det er ikke dem. Men uden at jeg ønsker at forstyrre, ville jeg godt
herigennem forsøge at finde ud af hvad det så er for en jeg tænker på. Jeg
kan ikke rigtig beskrive den nærmere end jeg har gjort, at den ligner en
forstørret snebærbusk på bladene (som nok er 10 cm), samt at stænglen er hul
og let at knække. Den starter forfra hvert år, og breder sig efter sigende
meget. Ret høj, men nok ikke mere end mandshøj eller deromkring.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen