|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Varme i båden Fra : Jan Rasmussen
 | 
 Dato :  07-11-01 20:31
 | 
 |  | Hej NG
 
 Hvorledes opfører fugten sig, hvis man f.eks. en søndag har en
 elektriskvarmer tændt i båden? kommer da en masse kondens/fugt? eller
 hjælper det på kondens og fugt?
 
 Det er ikke derfor jeg sætter lidt varme på båden, det er mere for min
 egenskyld, når jeg er derude at lave noget her i vinter månederne... men er
 det skidt vil jeg naturligvis lade være med at tænde for varmen.
 
 De bedste hilsner
 Jan Rasmussen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Mogens (07-11-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens
 | 
 Dato :  07-11-01 21:30
 | 
 |  | On Wed, 7 Nov 2001 20:30:58 +0100, "Jan Rasmussen" <jr@vejen-net.dk>
 wrote:
 
 >Hej NG
 >
 >Hvorledes opfører fugten sig, hvis man f.eks. en søndag har en
 >elektriskvarmer tændt i båden? kommer da en masse kondens/fugt? eller
 >hjælper det på kondens og fugt?
 
 Når man forøger temperaturen så falder den relative luftfugtighed,
 d.v.s. luften kan bære en større fugtmængde end når den er kold. Dette
 er som udgangspunkt godt for båden, og opvarmningen vil bl.a. fjerne
 evt. kondens.
 
 Når man går den anden vej, og evt. samtidig har brugt båden en hel
 dag, så er luften varm og meget fugtmættet. Slukker man varmen og
 forlader båden, så kondenserer fugten og man får et fugtproblem.
 Løsningen er helt enkelt at lufte båden helt ud inden den forlades, så
 dannes der ingen eller kun lidt kondens når båden gradvist køles ned
 til udetemperaturen.
 
 Mogens
 
 
 |  |  | 
  Bjarke Christensen (07-11-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjarke Christensen
 | 
 Dato :  07-11-01 21:57
 | 
 |  | Jeg formoder du mener el-varme. Vær opmærksom på at andre "brændselsmetoder"
 (fx at tænde gas blusset) generer en masse fudt i forbrændingen, så når
 luften er blevet kold igen er der kommet mere fugt i luften end inden du
 besøgte båden. Brug kun el.
 
 /Bjarke
 
 "Jan Rasmussen" <jr@vejen-net.dk> wrote in message
 news:P_fG7.3589$4W3.836151467@news.orangenet.dk...
 > Hej NG
 >
 > Hvorledes opfører fugten sig, hvis man f.eks. en søndag har en
 > elektriskvarmer tændt i båden? kommer da en masse kondens/fugt? eller
 > hjælper det på kondens og fugt?
 >
 > Det er ikke derfor jeg sætter lidt varme på båden, det er mere for min
 > egenskyld, når jeg er derude at lave noget her i vinter månederne... men
 er
 > det skidt vil jeg naturligvis lade være med at tænde for varmen.
 >
 > De bedste hilsner
 > Jan Rasmussen
 >
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Chris Lytken (09-01-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Chris Lytken
 | 
 Dato :  09-01-02 00:15
 | 
 |  | 
 "Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> wrote in message
 news:9sc76b$14n1$1@news.cybercity.dk...
 > Jeg formoder du mener el-varme. Vær opmærksom på at andre
 "brændselsmetoder"
 > (fx at tænde gas blusset) generer en masse fudt i forbrændingen, så når
 > luften er blevet kold igen er der kommet mere fugt i luften end inden du
 > besøgte båden. Brug kun el.
 >
 > /Bjarke
 >
 > "Jan Rasmussen" <jr@vejen-net.dk> wrote in message
 > news:P_fG7.3589$4W3.836151467@news.orangenet.dk...
 > > Hej NG
 
 Det er godt nok længe siden men jeg forsøger alligevel. Du har helt re
 bjarke, man skal  bruge el eller også en varmluftsblæser fra en rigtig
 bådvarmer fra ardic eller lignende.
 Når man endelig vil bruge elvarmeren kan man får en med jeramisk varmelegeme
 som er næsten 100% brandsikkert, som slukker nar den vælter. Jeg har prøvet
 at sætte den på fuld blus i øko indstillingen og så sat et stykke papir lige
 foran den i over en halv time. Der opstod ikke ild, så den er rimelig
 genial. Øko indstillingen gør også at den aldrig bruger mere endjeg tror 2
 ampere så den springer ikke sikringerne på broen. det eneste der er synd er
 at min fik knæs i propellens lejre efter blot en par måneder, men pyt med
 det, der er jo garanti på skidttet.
 Godt man opbevarer kvitteringer til det hele.
 
 Ialt. Fuldkommen anbefalelsesværdig. Priser mellem 600 og 700 kroner, plus
 minus de obligatoriske 25 eller 99 øre.
 
 Tørre / varme sejlerhilsener
 
 Christof  Lytken
 
 Jeg håber ikke min broformand læser dette her. Eller har han måske een
 selv???
 
 
 
 
 |  |  | 
   peter (25-02-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : peter
 | 
 Dato :  25-02-02 18:14
 | 
 |  | Hej Chris
 
 Hvor har du fundet den?
 
 hilsen PeterB
 
 
 
 >Det er godt nok længe siden men jeg forsøger alligevel. Du har helt re
 >bjarke, man skal  bruge el eller også en varmluftsblæser fra en rigtig
 >bådvarmer fra ardic eller lignende.
 <snip>
 >
 >Ialt. Fuldkommen anbefalelsesværdig. Priser mellem 600 og 700 kroner, plus
 >minus de obligatoriske 25 eller 99 øre.
 >
 
 
 
 |  |  | 
  Jan Rasmussen (08-11-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan Rasmussen
 | 
 Dato :  08-11-01 17:17
 | 
 |  | Mange tak for svarene
 
 De bedste hilsner
 JR
 
 Jan Rasmussen <jr@vejen-net.dk> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:P_fG7.3589$4W3.836151467@news.orangenet.dk...
 > Hej NG
 >
 > Hvorledes opfører fugten sig, hvis man f.eks. en søndag har en
 > elektriskvarmer tændt i båden? kommer da en masse kondens/fugt? eller
 > hjælper det på kondens og fugt?
 >
 > Det er ikke derfor jeg sætter lidt varme på båden, det er mere for min
 > egenskyld, når jeg er derude at lave noget her i vinter månederne... men
 er
 > det skidt vil jeg naturligvis lade være med at tænde for varmen.
 >
 > De bedste hilsner
 > Jan Rasmussen
 >
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |