Problemer med ~user og Apache.
Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 07-11-01 13:26

Hejsa!

Min Apache vil ikke tillade at brugerne får adgang til deres public_html
på serveren, via http://servername/~username/
Der kommer en forbidden fejl fra Apache.

Jeg har sørget for at hver bruger har kørt en # chmod 755 på mappen
public_html.

Men stadigvæk så får folk ikke tilladelse til at logge på.
Hvad mangler jeg?

/Søren

--
Fjern "nospam" fra e-mailadressen, hvis du vil maile til mig!
www: http://www.sjl.dk/

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 07-11-01 13:56

Søren Jacob Lauritsen wrote:

> Jeg har sørget for at hver bruger har kørt en # chmod 755 på mappen
> public_html.
>
> Men stadigvæk så får folk ikke tilladelse til at logge på.
> Hvad mangler jeg?

Det _kunne_ være du manglede

chmod o+x /home/username

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 07-11-01 14:05

Jacob Gaarde wrote
> Det _kunne_ være du manglede
>
> chmod o+x /home/username

Det var sørme det! :) Hvad gør den o+x kombination? Noget med execute
eller?

/Søren

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 07-11-01 15:44

In article <gjaG7.8864$Ip2.585876@news010.worldonline.dk>, Søren Jacob
Lauritsen wrote:
> Jacob Gaarde wrote

> Det var sørme det! :) Hvad gør den o+x kombination? Noget med execute
> eller?
Den giver "other" ret til at læse i mappen. o står for "other" og x giver (for
mapper) ret til at "gå ind" i den. Apache kører normalt som en bestemt bruger
("nobody" tror jeg), og skal altså gives lov til at se i mapperne...

Mvh. Jonas

--
Have you saved your rainforest today?
- http://www.therainforestsite.com

Registered Linux user #198786 (http://counter.li.org)

Fra : Anders Brander

Dato : 07-11-01 12:53

On Wed, 07 Nov 2001 13:26:28 +0100, Søren Jacob Lauritsen wrote:
> Jeg har sørget for at hver bruger har kørt en # chmod 755 på mappen
> public_html.

Husk 644 (eller lignende på filer)

> Men stadigvæk så får folk ikke tilladelse til at logge på. Hvad mangler
> jeg?

Har du en:
<Directory /home/*/public_html>

i din httpd.conf?

/Anders

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 07-11-01 13:57

Søren Jacob Lauritsen wrote:

> Men stadigvæk så får folk ikke tilladelse til at logge på.
> Hvad mangler jeg?

At fortælle hvad der skriver i error-loggen?

/OLe

--
power-lusers (read: running latest and greatest from Freshmeat,
insecure at extreme, owner does everything logged in as root cause

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-11-01 03:51

"Søren Jacob Lauritsen" wrote:

> Jeg har sørget for at hver bruger har kørt en # chmod 755 på mappen
> public_html.

Har de også kørt en "chmod a+x $HOME"?

Der skal være hul hele vejen ned.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 08-11-01 19:43

Thorbjørn Ravn Andersen wrote
> Har de også kørt en "chmod a+x $HOME"?
>
> Der skal være hul hele vejen ned.

Det var netop problemet, for jeg havde læst forkert i den der
"gnu-skole" bog! :) Der stod rigtig nok at home skulle være a+x, men jeg
læste det som "public_html". Sådan er der jo så meget! :)

/Søren