EPoX 8KHA+... Problemer, problemer, proble~
Fra : Jonny Jensen

Dato : 06-11-01 23:04

OK, nu har jeg leget med mit nye motherboard hele eftermiddagen/aftenen, og
jeg må sige, jeg er noget træt af det

For det første måtte jeg insallere alt om, da min WinME i et dualbootsystem
gik ned. Ydelsen var forindne faldet drastisk i WinME, hvorimod min WinXP
kørte bedre end normalt. Nu har jeg så installeret WinXP kun... Men men men.
Dette super overclockermotherboard, som alle tests roser til skyerne, vil
end ikke køre min Athlon 1333@1400 (10,5x133) stabilt... Med mit gamle
motherboard kunne jeg let køre 1500 (10x150), og det endda ved 1,65 volt,
men både 1400 og 1466 med kun 133 MHz bus virker ikke. Ikke engang ved
1.85volt Maskinen laver random reboot i WinXP og ulovlige handlinger i
WinME, uanset hvad jeg prøver.

Mit GeForce 3 har også hidtil fint kunne køre 220/500, men nu laver det
lodrette striber så snart jeg starter noget 3D op, og det uanset om jeg
bruger Detonator 22.80, 21.85 eller WinXP's egne drivere og uanset om jeg
OC'er eller ej... Teksten på skærmen er også blevet ret sløret lige
pludselig, især på midten af skærmen.

Problemerne?!?

Mine ram, som jeg ellers har RAM-sinks på, bliver på det nye board også
usandsynligt varme... Kan det have noget at sige? Er der andre har EPoX
8KHA+? Hvor varmt bliver jeres chipset? Mit ligger på en 37-39 grader,
hvilket næsten er varmere end min CPU!!!

Jeg synes snart ikke jeg har oplevet noget godt med boardet, rent bortset
fra de få benchmarks der er blevet gennemført uden fjel. Her yder mit system
til gengæld også 10-15% mere end det plejede.

Nogen forslag eller ideer?

Mit system:

AMD Athlon 1333 (Thermal Take Dragon Orb 3, 38 grader idle, 49 full load)
3x256 MB DDR-RAM Apacer (2 af dem har jeg brugt længe, den sidste er fra i
dag)
EPoX 8KHA+ (Købt i dag, har hidtil haft Asus A7M266)
Inno3D GeForce 3 64 MB DDR
2x40 GB IBM GXP60
Pioneer DVD-106S
LiteOn CDR 12x10x32x
SB Live! Value
Realtek 8139 10/100 MBit LAN

Windows XP Final, Alle updates, DX8.1, Detonator 22.80, Via 4in1 4.35 osv.

Jonny.

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 06-11-01 23:23

"Jonny Jensen" <a@b.com> skrev:

> Mine ram, som jeg ellers har RAM-sinks på, bliver
> på det nye board også usandsynligt varme...

Jeg anede ikke RAM kunne blive for varme. Hvordan måler du at de bliver
det og, hvor meget er usansynligt varmt ?
Jeg er nød til at smide 0,2V ekstra på mine Crucial PC2100 RAM, for at
få dem til at køre 150 Mhz.

> Kan det have noget at sige? Er der andre har EPoX
> 8KHA+? Hvor varmt bliver jeres chipset?

Hvis chipsættet går under Sensor 2, så er mit chipsæt pt. 31 grader.
Men min CPU er skyhøje 59 grader (maximum køling og støj) ved sølle 1500
Mhz - igår kørte den 1600 Mhz ved blot 52 grader, men det vil den ikke
mere.
Er EPoX noget hø eller hvad? Jeg var ellers glad for det i starten, men
efter dagens -75 Mhz, så har jeg ikke meget godt at sige om boardet
længere.
Vil jeg køre min CPU ved de normale 1400 Mhz, så er jeg nød til at køre
med +0,05V spænding, for at være på den sikre side. Mit gamle Soltek
board kunne køre selvsamme CPU ved 1,65V uden problemer.

--
Venlig hilsen: Rasmus.
=======================

Fra : Jonny Jensen

Dato : 07-11-01 08:45

> Jeg anede ikke RAM kunne blive for varme. Hvordan måler du at de bliver
> det og, hvor meget er usansynligt varmt ?

Jeg mærker bare på dem... De brænder næsten

> Jeg er nød til at smide 0,2V ekstra på mine Crucial PC2100 RAM, for at
> få dem til at køre 150 Mhz.

Jeg har prøvet med diverse volts... Mine kører faktisk bedst ved 2,6...

> Hvis chipsættet går under Sensor 2, så er mit chipsæt pt. 31 grader.

Har du EPoX 8KHA+? Kig i din BIOS, hvad siger temp der? Hvis din siger 31 er
der jo tydeligvis noget galt med mit

> Er EPoX noget hø eller hvad? Jeg var ellers glad for det i starten, men
> efter dagens -75 Mhz, så har jeg ikke meget godt at sige om boardet
> længere.

Jeg fatter det heller ikke! Alle roser det motherboard, men jeg kan ikke får
lortet til at køre stabilt ved noget vildere end ingen OC og så optimized
deafaults

> Vil jeg køre min CPU ved de normale 1400 Mhz, så er jeg nød til at køre
> med +0,05V spænding, for at være på den sikre side. Mit gamle Soltek
> board kunne køre selvsamme CPU ved 1,65V uden problemer.

Næsten samme her:

Før 1333@1500 ved 1,65 volt... 200% stabilt...
Nu <ironi> på det nye SUPER overclocking board </ironi> 1333@1333 ved 1,75
volt... 95% stabilt

Jonny, som er MEGET skuffet over EPoX!

Fra : R. A. Nielsen.

Dato : 07-11-01 04:31

"Jonny Jensen" <a@b.com> skrev:

> Jeg mærker bare på dem... De brænder næsten

Kan det virkeligt passe ?
Jeg tøt ikke mærke på mine egne RAM blokke, da de nok ikke har godt af
Menneskelig kontakt, bliver PC2100 brandvarme ?

> Har du EPoX 8KHA+?

Jep.

> Kig i din BIOS, hvad siger temp der?

Jeg glemmer altid at kikke efter, men MotherBoard Monitor 5.0 skriver
lige nu 33/34 grader. Har været oppe på 36 grader da jeg havde sænket
spændinge på Chipsætblæeren og kabinetblæserne til 7V - kører nu ved 8V.

> Hvis din siger 31 er der jo tydeligvis noget galt med mit

Mon den føler måler Chipsæt temperaturen !?
Der er jo ikke plads til en føler nede under KT266A chipsættet, eller er
der ?

Hvis vi nu antager at der er tale om kabinettemperatur, så er 39 grader
nok lige i overkanten?

Jonny, har du prøvet at hæve spændingen på dien RAM med +0,2V til 2,7V ?
Mit system lavewr også Random reboot, hvis jeg ikke hæver DIMM
spændingen så meget ved fx. 150 MHZ FSB.

Lige nu køre min T-Bird 1408MHz ved 147 Mhz FSB ved VCore 1,70V og RAM
ved 2,6V = 50 grader.
Min T-Bird vil stadigvæk ikke køre over 1540 Mhz - er den på vej i
graven ?
Eller måske man skulle prøve at smide den gamle BIOS ind igen...

--
Venlig hilsen: Rasmus.
======================

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 07-11-01 07:47

Hvordan ændrede du spændingen på chipset-køleren?
VH
Jakob

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 07-11-01 23:50

"Jakob Aagaard Harder" <jharder@mailto.dk> skrev:

> Hvordan ændrede du spændingen på chipset-køleren?

Via en ekstern PSU med variabel output 0-15V.
Alle blæsere eks.. Silverado kører pt. på denne, så kan jeg selv
regulere støjen efter kølebehovet.

--
Venlig hilsen: Rasmus.
======================

Fra : Jonny Jensen

Dato : 07-11-01 17:36

> Mon den føler måler Chipsæt temperaturen !?
> Der er jo ikke plads til en føler nede under KT266A chipsættet, eller er
> der ?

I bios står der chipset hos mig :-/

> Hvis vi nu antager at der er tale om kabinettemperatur, så er 39 grader
> nok lige i overkanten?

Det er det ikke, jeg har en 80 mm og en 92 mm papst til at blæse kold luft
ind, og en 92 mm papst, sam en lownoise 80 mm i PSU'en som suger ud igen.
Luften som kommer ud er heller ikke specielt varm.

> Jonny, har du prøvet at hæve spændingen på dien RAM med +0,2V til 2,7V ?
> Mit system lavewr også Random reboot, hvis jeg ikke hæver DIMM
> spændingen så meget ved fx. 150 MHZ FSB.

Jeg har hævet 2,6. Det er hvad jeg plejede at køre med på mit A7M266. Her
var dne stabil op til 150 Hz, nu kan jeg dårligt klare standard 133 uden ad
sætte dne op

Jonny.

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 08-11-01 03:02

"Jonny Jensen" <a@b.com> skrev:

> I bios står der chipset hos mig :-/

I min EPoX 8KHA+ BIOS står der System Temperature.
System = BIOS ?

> Jeg har hævet 2,6. Det er hvad jeg plejede at køre med
> på mit A7M266. Her var dne stabil op til 150 Hz, nu
> kan jeg dårligt klare standard 133 uden ad sætte dne op

Jeg tror ikke man må tage de der Volt så nært, måske dit Asus gav RAMene
2,8V, selvom den skrev 2,6V i BIOS. Eller måske EPoX giver RAMene 0,2V
mindre end målt i BIOS.
Det samme forhold gør sig gældende for CPU VCoren.

--
Venlig hilsen: Rasmus.
======================

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 06-11-01 23:37

Jonny Jensen wrote:

<snip>
> [...]
> 3x256 MB DDR-RAM Apacer (2 af dem har jeg brugt længe, den sidste er fra i
<snip>

Et gæt kunne være, at en reduktion til 512 MB måske kunne hjælpe.

Windows 95, 98 og ME kan ikke tåle mere, om XP kan ved jeg ikke, men det er
vel forsøget værd.

MVH

Thomas A. Frederiksen
--
<Geekcode> Version: 3.12
GED/H d++ s: a-- c++ UL++ P+ L++ E---- W++ N++ o? K? w--- O M+ V? PS++

Fra : Jonny Jensen

Dato : 07-11-01 08:46

> Et gæt kunne være, at en reduktion til 512 MB måske kunne hjælpe.
>
> Windows 95, 98 og ME kan ikke tåle mere, om XP kan ved jeg ikke, men det
er
> vel forsøget værd.

Jo, men min WinME var tweaket til at begrænse til 512.. Anyway, nu kører jeg
kun XP, som skulle kunne klare en del... Og boardet skulle kunne tage 1,5 GB
ram... en måske det er derfor at mange af de første DDR boards var med to
ramsokler kun. Tre eller flere dur bare ikke?

Jonny.

Fra : FreAKAzoid

Dato : 07-11-01 16:32

XP kan æde alt det ram du kan kaste efter det...

Fra : Goldmann

Dato : 07-11-01 09:19

> Nogen forslag eller ideer?

Prøv at sætte AGP indstillingerne i BIOS til det mest konservative - load
evt. BIOS Defaults.
Hvis dette hjælper, kan du prøve at isolere hvilken indstilling der skaber
problemer.

Mvh,
Martin Goldmann

Fra : Gunnar Larsen

Dato : 07-11-01 15:38

Jeg havde samme board, brændte mit crucial pc2100 ram af, sendte det retur
til fordel for MSI K7T266 PRO2 og det kører bare.

mvh,

Gunnar.

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 07-11-01 23:53

"Gunnar Larsen" <larseg@mail1.stofanet.dk> skrev:

> Jeg havde samme board, brændte mit crucial pc2100
> ram af, sendte det retur til fordel for MSI K7T266 PRO2
> og det kører bare.

Nu spørger jeg sikkert dumt, men RAMene kunne slet ikke findes i og af
BIOS mere eller ?

Hvordan køre dit nye MSI så ?

Jeg tror også snart mit EPoX ryger retur - kan ikke engang køre stabilt
ved 1500 Mhz CAS2 længere.

--
Venlig hilsen: Rasmus.
======================

Fra : Eivind Olsen

Dato : 07-11-01 18:55

lyder altså lidt som en skod strømforsyning - hvor mange diske osv kører du
med og kan du sige noget om spæningsniveauer ?

Eivind

Mit Epox 8KHA+ kører uden en mislyd - havde lidt problemer med det men har
installeret XP og det er nu et system der kører bedre end noget system jeg
endnu har haft og har nu haft en del - specielt har jeg været enormt skuffet
over Asus - dem har jeg kun haft problemer med

Fra : Jonny Jensen

Dato : 07-11-01 19:44

> lyder altså lidt som en skod strømforsyning - hvor mange diske osv kører
du
> med og kan du sige noget om spæningsniveauer ?

Jeg har som nævnt i mit indlæg følgene:

[...]

Min PSU er en Q-Tech Silent på 300Watt. Alle spændinger ligger lidt over
hvad de skal, så jeg tror ikke der er tale om strømmangel.

Jonny.

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 08-11-01 03:14

"Jonny Jensen" <a@b.com> skrev:

> Min PSU er en Q-Tech Silent på 300Watt. Alle spændinger
> ligger lidt over hvad de skal, så jeg tror ikke der er tale om
> strømmangel.

Øget spænding kan godt skyltes mangel på 'saft'.
Hvordan måler din 5V ?

Mit system måler ved T-Bird 1400@1509Mhz 10*150,68 CAS2.
CPU VCore = 1,82V. (+0,05V i BIOS)
RAM = 2,77V. (+0,2V i BIOS)
5Volt = 4,84V (4,89V ved indgang på MB/ 5,01V på harddisk udtag.
12Volt = 12,52V / 12,70V på harddisk udtagene.

Den gang jeg kunne få VCool til at virke, da faldt 12V til 12V ved 100%
IDLE, hvorefter den steg til 12,50V ved Fuld Load. Jeg ved ikke om noget
kunne tyde på, at min 330Watts Enermax ikke er strømstærk nok til mit
system, idet den ikke kan holde sig fast på 5 og 12V +/- 0,5%.

Mon jeg skulle ud at købe mig en større PSU ?

--
Venlig hilsen: Rasmus.

Fra : Frodo

Dato : 08-11-01 08:47

Efter hvad jeg har kunnet læse i Epox's nyhedsgruppe kan der være lidt
problemer med at køre med 3 RAM stænger (Reboots osv.). Prøv at reducere det
til 2. Mit Epox 8KHA+ kører min XP 1500+ ved 1900 + (160 FSB) uden
problemer. Det er med en standard 300 W strømforsyning og 1 * 256 MB
Veritech PC 2100 RAM.

MVH. Lars