Ph der stiger.
Fra : C.Mikkelsen

Dato : 06-11-01 18:55

mine planer var at sænke min Ph efter jeg har tilsat en strømpe med
Spagnumgranulat, men i stedet stiger den - hvorfor ?

Fra : ole larsen

Dato : 06-11-01 19:41

C.Mikkelsen skrev i meddelelsen <3be823c4.7521464@news.inet.tele.dk>...

>mine planer var at sænke min Ph efter jeg har tilsat en strømpe med
>Spagnumgranulat, men i stedet stiger den - hvorfor ?

De spaghnumgranulater jeg har kendskab til, vil tilstræbe en pH på ca. 4,5 -
6. Men i dansk standart postevand forslår kapaciteten som en skrædder et
vist sted.
Og da jeg ikke tror du startede med en lavere ph, må andre forhold spille
ind.
Hvad har du ellers gjort, ændret på filterplacering, tilsat luftsten under
strømpen
eller, eller, eller ?? Og hvad er værdierne og hvornår er de målt ?

Ole

Fra : C.Mikkelsen

Dato : 06-11-01 20:56

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote:

min Ph var ved starten 7,1 men ligger nu på 7.5 - den blier målt
elektronisk med et Dennerle Ph måler.

Jeg har en luftsten kørende, men ved meget lav blus, derudover kør der
en udvendig pumpe........

Forslag til hvordan jeg får det til at køre den anden vej ?

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 06-11-01 21:37

> mine planer var at sænke min Ph efter jeg har tilsat en strømpe med
> Spagnumgranulat, men i stedet stiger den - hvorfor ?

Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke ved hvorfor den stiger, men det er min
erfaring, at når du har en pH værdi på 7,5, har du normalt en hårdhed på
cirka 15 dh (er det ikke rigtigt?). Ved denne hårdhed kan det være meget
vanskeligt at sænke pH værdien mere end marginalt og for en meget begrænset
periode. Den megen kalk der er i vandet fungerer som en buffer, der buffer
pH tilbage igen efter kort tid (om det så er en eller anden kemisk reaktion
der gør pH endnu højere ved jeg ikke). Hvis du skal sænke pH med spagnum
skal du bruge for temmelig meget.
Jeg skal lige gøre opmærksom på, at det med buffer tendensen ikke er mit
eget påhit, men noget der blev diskuteret livligt på en international discus
nyhedsgruppe. Navnet kan jeg ikke lige komme på.

Torben

Fra : CMik

Dato : 06-11-01 22:20

Vandet jeg har spagnum i har en µS værdi på 160, så jeg vil mene at
det er med til hurtigere at hå Ph ned, eller har jeg misforstået
noget.

Fra : ole larsen

Dato : 07-11-01 03:12

CMik skrev i meddelelsen <3be8533a.4434934@news.tele.dk>...
>Vandet jeg har spagnum i har en µS værdi på 160, så jeg vil mene at
>det er med til hurtigere at hå Ph ned, eller har jeg misforstået
>noget.

MicroSiemens og "hårdhed" er hver for sig isoleret set _helt_ uden betydning
for
hvad pH kunne tænkes at være eller blive.

KH ( det misvisende udtryk for en måling af bufferkapaciteten ) er den
afgørende faktor.
Så skal vi komme videre, må du måle den.

Hvis den "svagt perlende luftsten" er udtryk for en ÆNDRING - det fremgår
ikke klart af dit andet svar -
er det den sansynligste forklaring på pH stigningen. Men da ændringen er så
lille, kunne det også
være forskellen på en morgenmåling og en aftenmåling.

Ole

Fra : C.Mikkelsen

Dato : 07-11-01 06:28

Kh værdien er 2
mål med et Tetra sæt - den skiftede til gul med det samme

Fra : ole larsen

Dato : 08-11-01 07:00

C.Mikkelsen skrev i meddelelsen <3be8c628.34772380@news.tele.dk>...

>Kh værdien er 2
>mål med et Tetra sæt - den skiftede til gul med det samme

I så tilfælde skulle det være let at sænke pH. Prøv først at fjerne
gennemluftningen og lad
filterudløbet ske lidt under overfladen så denne er i ro. Vær opmærksom på,
når du måler,
at pH ændrer sig gennem lysperioden, hvis du har planter, der gror. Sænker
det ikke pH nok,
kan du prøve at tilsætte CO2.
Skulle det mod forventning ikke give det ønskede resultat, ville jeg prøve
en anden spaghnum.
Eks UNIZOO Schwartztorpf, der vil buffre omkring pH~5-6.
Giver det heller ikke hvad du vil, må du sænke KH lidt mere - til evt. 1,
men jeg tror ikke det bliver nødvendigt.
Så ville jeg nærmere være tilbøjelig til at tro på en fejlmåling et sted.

Ole

Fra : ole larsen

Dato : 08-11-01 07:08

Sænker det ikke pH nok, kan du prøve at tilsætte CO2.
En ændring af CO2 indhold med en faktor 10 giver en pH ændring på
ca 1

Ole