Acetone eller ej?
Fra : PS

Dato : 06-11-01 14:07

Når jeg skal lime min baggrund i akvariet kan jeg så tillade mig at affedte
glasset indvendigt med acetone eller er det nok at have vasket den med vand?
Jeg kan jo af gode grunde ikke rense glasset efter limningen. Baggrunden
skal limes i med silicone.
Med venlig hilsen
Per Strandhauge.

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-11-01 18:26

"PS" <bassist@post.cybercity.dk> wrote in message news:9s8nbv$2b66$1@news.cybercity.dk...
> Når jeg skal lime min baggrund i akvariet kan jeg så tillade mig at affedte
> glasset indvendigt med acetone

Ja.

mvh
Jan

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 06-11-01 21:38

> [...]
> Med venlig hilsen
> Per Strandhauge.
>
> Eller sprit. Det fordamper relativt hurtigt så der ikke sidder rester
tilbage.

Torben

Fra : PS

Dato : 06-11-01 23:52

Torben Mathiassen <torben.mathiassen@get2net.dk> skrev i en

> affedte
> vand?

> tilbage.
>
> Torben

Tak!
Hilsen Per Strandhauge

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 07-11-01 11:33

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@get2net.dk> writes:

> [...]

Det gør acetone skam også :)

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Ole Kristiansen

Dato : 07-11-01 20:34

øh...hvorfor vil du lime baggrunden fast inde i akvariet, og ikke uden på
bagglasset?

Fra : Steen Suder

Dato : 07-11-01 21:04

Ole Kristiansen wrote:

> øh...hvorfor vil du lime baggrunden fast inde i akvariet, og ikke uden på
> bagglasset?

Det kunne jeg da egentligt også godt tænke mig at vide.
Jeg mener at det er spild af dyr plads. Illusionen er lige så god med
baggrunden udenpå som indeni.

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-11-01 21:26

"Steen Suder" <CAB@earthling.net> wrote in message news:3BE993BB.CFB1C98B@earthling.net...

> Det kunne jeg da egentligt også godt tænke mig at vide.
> Jeg mener at det er spild af dyr plads. Illusionen er lige så god med
> baggrunden udenpå som indeni.

Det kan I da ikke for alvor mene?
Bl.a. er det IMHO temmeligt svært at arrangere en baggrund uden for akvariet så den virker 3-dimensionel. Formentligt et eller andet
med brydningsindex.

mvh
Jan

Fra : Tom Manczak

Dato : 07-11-01 23:48

> så den virker 3-dimensionel.
> Formentligt et eller andet
> med brydningsindex

Ville man ikke kunne gøre det mere realistisk ved at sætte baggrunden på
skrå (set fra siden), afhængigt af hvad brydningsindexet er? Eller
spredes farverne alt for meget?

/ Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

remove "fishy" to reply by email.

Fra : Jan Boegh

Dato : 08-11-01 19:45

"Tom Manczak" <tomfishy_manczak@mobilixnet.dk> wrote in message news:TBiG7.573$TW2.80461@news010.worldonline.dk...

> Ville man ikke kunne gøre det mere realistisk ved at sætte baggrunden på
> skrå (set fra siden), afhængigt af hvad brydningsindexet er? Eller
> spredes farverne alt for meget?

Jeg ved ikke hvorfor, men jeg har tidligere forsøgt at lave baggrundskasser med en baggrund opbygget inden i.
Det kom aldrig til at se "vådt" ud på den rigitge måde.

mvh
jan

Fra : PS

Dato : 07-11-01 22:36

Steen Suder <CAB@earthling.net> skrev i en

> Det kunne jeg da egentligt også godt tænke mig at vide.
> Jeg mener at det er spild af dyr plads. Illusionen er lige så god med
> baggrunden udenpå som indeni.

Den baggrund jeg har lavet fylder ca. 2 cm i bunden og ca. 1 cm i toppen
mellem det der skal forestille trærødder. Det tykkeste af trærødderne er ca.
6 - 7 cm. Når baggrunden sidder i akvariet er den bagved alukanten. Jeg
mener det er meget minimalt, hvad den optager af plads. Hvad så med de
trærødder og sten man smider i sit akvarium? De optager da også meget
unødigt plads. Og så er der jo dem som laver deres baggrunde med indbyggede
huler og skjulesteder til fiskene. De skal jo af gode grunde sidde inde i
akvariet.

For mig drejede det sig om at forsøge at få noget der kommer så tæt på det
naturlige som muligt. Det kan selvfølgelig så diskuteres hvorvidt det er
lykkedes med hensyn til farvevalg, udformning o.s.v. men det er som
tidligere skrevet i en anden tråd min første hjemmelavede baggrund men
bestemt i den sidste.

Hilsen Per Strandhauge.

Fra : Ole Kristiansen

Dato : 09-11-01 18:09

Sidst jeg lavede baggrundskasse med rødder o.s.v. fyldte den ca 2 cm, og var
placeret på den udvendige side. Jeg startede med at lime et spejl på hele
fladen før jeg gik i gang med rødderne o.s.v.
På den måde kan man opnå en meget stor og naturtro dybdevirkning (planterne
i akvariet kunne "spejle" sig).
Der gik lige et par dage før enkelte af fiskene havde fundet ud af at "ham
der inde bagved i spejlet" ikke var en fjende, og desuden umulig t få fat
på. Siden var der ingen problemer.