Termostater
Fra : Ian Matheson

Dato : 06-11-01 12:50

Har en lille sjov debat med en af mine venner.

Nu når fyringssæsonen starter, og jeg tænder fyret, stiller jeg
termostaterne på 1. Efterhånden som det bliver koldere udenfor, sætter jeg
dem op på 2, så 3 ....., for at holde samme temepratur indenfor. Ligeledes
kører jeg termostaterne ned i niveau i løbet af forårets komme.

Min kammerat mener at jeg skal sættem dem på eksempelvis 3, og så skal de
selv holde den samme temperatur indefor hele vinteren.

Egentlig lydere det logisk i mine ører. Sådan virker det bare ikke hos mig.
Er det mine termostarter, der er noget bras, eller skal man generelt justere
dem op når det bliver væsentlig koldere udenfor, for at holde samme
indetemp. ???

Ps: Samme fremgangstemperatur fra fyret, radiatorer og termostater fra ca
1970.

Ian

Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 06-11-01 13:42

"Ian Matheson" <matheson@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> indetemp. ???
>
> Ps: Samme fremgangstemperatur fra fyret, radiatorer og termostater fra ca

Jeg vil give din kammarat ret... I princippet skal en termostatventil
åbne/lukke for gennemstrømning afhængig af rummets temperatur. I praksis er
det en regulator i termostatventilen der udvider sig og trykker ventilen ind
(mindsker gennemstrømningen) når temperaturen stiger.

/Tommy

Fra : jso

Dato : 06-11-01 16:24

Det lyder som om det er retur termostater du har, de ligner rumtermostater
til forveksling, hvis de sidder nede ved gulvet på den kolde rør er det
retur.
Efterhånden som det bliver koldere og vi bliver mere kuldskær kræver man
lidt mere varme, men ikke i den udstrækning som du nævne,r med mindre at
radiatorerne er kolde mens de står på 1-2

Fra : Tommy Hansen

Dato : 07-11-01 07:23

Jeg tror nok også at det er returventiler, da man ellers ville få det for
koldt med en indstilling på 1.

MVH Tommy

Fra : Jens Petersen

Dato : 06-11-01 19:35

On Tue, 6 Nov 2001 12:49:31 +0100, "Ian Matheson"
<matheson@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>Er det mine termostarter, der er noget bras, eller skal man generelt justere
>dem op når det bliver væsentlig koldere udenfor, for at holde samme

Hvis det er et gammelt utæt hus må man jo kompensere for træk fra døre
og vinduer.

>Ps: Samme fremgangstemperatur fra fyret,

Se det er til gengæld noget frås. Fremløbstemperaturen skal holdes så
lavt at radiatorene er så kolde som muligt uden at rumtemperaturen
kommer under det ønskede niveau.

Til at sørge for det anvender man gerne en varmestyring med
fremløbsføler og udeføler, gerne kombineret med et ur til natsænkning.

Få et tilbud fra din lokale VVS mand, der er virkelig penge at spare
på at regulere fremløbstemperaturen, og det giver bedre komfort.

--
Jens

A harp is a nude piano.

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 06-11-01 19:53

> [...]
>
> Min kammerat mener at jeg skal sættem dem på eksempelvis 3, og så skal de
> selv holde den samme temperatur indefor hele vinteren.

Hvis det er Danfoss radiatorventiler med termostat, skal de indstilles fast på
f. eks. 3 svarende til en rumtemperatur på 20°C. Stilling 2 svarer til 18°C og
stilling 4 til 23°C. Dette gælder nyere termostater, på ældre modeller kan
indstillingen afvige lidt.

Det kan være nødvendigt at justere indstillingen lidt for at opnå korrekt tem-
peratur hvis strømningsforholdene omkring termostaten ikke er optimale,
eller hvis det er termostater med en fjernføler som er monteret et heldigt
sted.

> [...]
> indetemp. ???
>
> Ps: Samme fremgangstemperatur fra fyret, radiatorer og termostater fra ca

Hvis dine termostater er gamle, bør du udskifte dem. Danfoss har termostater
af ny model til montering på ældre ventiler. Du bør også kontrollere at selve
ventilen arbejder som den skal. Når termostaten er fjernet, sidder der en lille
fjederbelastet stift, den skal kunne arbejde uden "hårde punkter". Når stiften
er helt ude, er ventilen helt åben; når stiften er helt inde, er ventilen helt lukket.
Termostaten trykker ganske enkelt stiften mere eller mindre ind når den arbej-
der (og er monteret korrekt).

Når det ikke er så koldt udenfor, kan man klare sig med en fremløbstemperatur
på fyret på måske 40°C. Efterhånden som det bliver koldere udenfor, må man
øge fremløbstemperaturen sådan at der kan afgives mere varme fra radiatorerne.
Til nyere varmeanlæg kan man få såkaldt klimastyring som styrer fremløbstem-
peraturen afhængigt af udetemperaturen.

Ved at justere fremløbstemperaturen opnår man to ting:
1. At mindske varmetabet når varmebehovet er lille og
2. At radiatortermostatventilerne får bedst mulige arbejdsforhold hvorved opnås
mest ensartet temperatur og bedste komfort.

Prøv f. eks. at se nærmere på:
http://www.danfoss.dk/Produkter_varme_produkter_Lang.asp?Kategori=Radiatortermostater+og+koblinger+for+radiatoranl%E6g&ID=24

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Calle

Dato : 06-11-01 22:43

"Bjerg & Olsen" <bjerg.olsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
http://www.danfoss.dk/Produkter_varme_produkter_Lang.asp?Kategori=Radiatorte
rmostater+og+koblinger+for+radiatoranl%E6g&ID=24

Hej

Din kammerat har fuldstændig ret, der skal ikke drejes på termostaterne i
løbet af Vinteren. Du står jo heller ikke med et termometer, og skruer
op/ned for ovnen når der bages. Det er jo det en termostat gør, ellers ville
du jo kunne nøjes med en alm. hane.
Hvis du alligevel skal/vil have nye termostathoveder på, så køb RA-Plus
(Danfoss) det er dem der kan programeres til at natsænke automatisk. De
koster ikke meget mere, er er hurtigt tjent ind. Lige nu kan du få dem for
248,- ved Harald Nyborg.

Calle

Fra : Finn E Jensen

Dato : 07-11-01 09:33

Hej
Jeg har et fuldautomatisk Danfoss fyrings anlæg.
Fremløbs temperaturen ligger ikke meget over 40 grader mit hus er velisoleret og
når jeg sætter mine Danfoss termostater på 1 holder jeg ca. 21 gr. i alle rum
min rumtemperatur synker kun til 19 gr. så jeg på tænker at koble optimizeren
fra det er een funktion der hæver fremløbet om morgenen så der kommer hurtigere
varme
Erik tror du jeg kan sparre olie på det, der er i hvert fald lidt for varmt ca.
23 grader om morgenen, men så længe det ikke er koldere vil koble den fra
Med venlig hilsen Finn

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 07-11-01 21:36

"Finn E Jensen" <kirfin@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3BE8F19F.20960D89@jensen.tdcadsl.dk...

> [...]
> 23 grader om morgenen, men så længe det ikke er koldere vil koble den fra

Finn, jeg kender ikke den type anlæg du har, så svaret bliver lidt generelt, og lidt
teknisk, desværre.

En Danfoss radiatortermostatventil fungerer som en ren proportionalregulator
med et ret lille P-bånd, dvs. der er ikke stor forskel på temperaturen mellem
"helt lukket" og "helt åben". De nyere typer kan "forindstilles" så man begrænser
åbningen.

Man kan styre temperaturen i rummet på to måder: Enten
1) ved at åbne lidt for ventilen (så bliver det varmere) eller lukke lidt for den (så
bliver det koldere), eller
2) ved at øge fremløbstemperaturen lidt (så bliver det varmere) eller mindske den
lidt (så bliver det koldere).

Termostatventilerne giver den bedste regulering hvis de normal er ca. halvt åbne,
til det svarer en fremløbstemperatur som kun afhænger af rummets varmetab, dvs.
isolering og udetemperatur.

Hvis fremløbstemperaturen er meget højere, vil ventilerne skulle arbejde i stillingen
"næsten lukket", og det giver en dårligere regulering, og for høj temperatur fordi
P-reguleringen ikke kan fjerne offset (forskellen mellem den ønskede (bør) værdi
og den opnåede (er) værdi).

Omvendt hvis fremløbstemperaturen er for lav.

Hvis du skal stille termostaterne på "1" for at få 21°C, så tyder det på at fremløbs-
temperaturen er for høj. Den rigtige stilling burde være "3" eller et nøk mere. Når
temperaturen overhovedet kan falde til 19°C er der noget galt med reguleringen,
det sker normalt kun hvis termostaten står for lavt eller fremløbstemperaturen er
for lav (medmindre det skyldes natsænkning, altså).

Man skal også være opmærksom på at man nok hurtigt kan øge rumtemperaturen,
men hvis huset er velisoleret, tager det lang tid at mindske temperaturen igen fordi
den overskydende varme kun forsvinder som varmetab.

Derfor er det måske ikke en god idet at bruge en funktion der hæver fremløbstemp-
eraturen om morgenen. At temperaturen ender på 23°C er et tegn på at opvarm-
ningen er for kraftig, og da huset er velisoleret, er temperaturen længe om at falde
til 21°C.

Til sidst skal siges at når det gælder varmeanlæg, er jeg selvlært (jeg har masser
af bøvl med mit eget), men at jeg på jobbet arbejder med procesregulering af indu-
strianlæg. Forskellen er at privat skal det være billigt

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Finn E Jensen

Dato : 07-11-01 22:41

Hej Erik
Det er ikke termostaterne jeg tænker på , men mit automatiske fyringssystem Styrings anlægget er et ECA 9020
men jeg kan se at jeg har stillet systemet rigtigt så fyret bruger mindst olie jeg har brugt ca. 100 l. siden 1
oktober det kan nok ikke siges at være meget

Hilsen Finn

Fra : Calle

Dato : 07-11-01 21:33

Hej

Er det en af ECL typerne du har?
Hvis det er, så er det nok linie 12 (Boost ved overgang fra Nat til Dag
temperatur) der skal sænkes evt. deaktiveres (sæt=0)
ang. dine termostater, så er det helt sikkert returventiler du har. (Da
svarer 1 til 20 grader)
Sådan kan du regne ud hvilken temp. du har gennem en Danfoss returventil:
Gennemløbstemperatur=(Tal på returtermostat*10)+10
(sidder med nyeste datablad over dem)
--
Automatikmekaniker
Calle