postgresql
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-11-01 04:11

hej ng,

Har lige installeret ovenstående, og søger nu gode tutorials og
dokumentation. Nogen forslag?

--
Hilsen/Sincerely
Michael Rasmussen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 06-11-01 13:52

Jeg tror, der findes noget på http://phpbuilder.com.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Henrik Hansen

Dato : 06-11-01 15:12

http://www.ca.postgresql.org/docs/aw_pgsql_book/index.html

--
Henrik Hansen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-11-01 23:47

On Tue, 06 Nov 2001 04:11:05 +0100, Michael Rasmussen wrote:

> hej ng,
>
> Har lige installeret ovenstående, og søger nu gode tutorials og
> dokumentation. Nogen forslag?

Takker,

Var efterfølgende inde og læse på phpbuilder.com.

Ifølge den sidste artikel af Tom Perdue skulle version 7.1 være hurtigere
end MySQL! Er det virkeligt rigtigt?

Forholder det sig sådan, kan jeg ikke finde nogen argumenter for ikke
straks at skifte til Postgresql. Tænk blot på at man får mulighed for
subselects, transaktionsstyring og fremmenøgler. Er det en for hurtig
konklusion?

Fra : Troels Arvin

Dato : 07-11-01 02:48

On Tue, 06 Nov 2001 23:47:04 +0100, "Michael Rasmussen" <mir@datanom.net>
wrote:

> ikke finde nogen argumenter for ikke
> straks at skifte til Postgresql.

Argumenter imod:

1. MySQL er vistnok bedre til håndtering af BLOBs.
2. Kode kan være skrevet således at det benytter sig
af MySQL's umiddelbart rare auto_index feature.
3. PostgreSQL har efter min mening et betydeligt mere
kluntet bruger-håndteringssystem.

Ellers er det svært at finde argumenter imod at skifte ASAP.

Fra : Svenne Krap

Dato : 07-11-01 11:34

On Wed, 07 Nov 2001 02:48:06 +0100, "Troels Arvin" <troels@arvin.dk>
wrote:

>Argumenter imod:
>
>1. MySQL er vistnok bedre til håndtering af BLOBs.

Læses, det er lettere at håndtere BLOBs i MySQL.

>2. Kode kan være skrevet således at det benytter sig
> af MySQL's umiddelbart rare auto_index feature.

Aner ikke hvad det er...

>3. PostgreSQL har efter min mening et betydeligt mere
> kluntet bruger-håndteringssystem.

Ja, det er ikke helt optimalt. Det kan sættes op sikkert, men det er
en pain in the *ss.

Svenne

--
Mail usenet@krap.dk - svenne@krap.dk - PGP key id : 0xDF484022
ICQ: 5434480 - http://www.krap.dk - http://www.krap.net

Fra : Svenne Krap

Dato : 07-11-01 11:32

<mir@datanom.net> wrote:

>Ifølge den sidste artikel af Tom Perdue skulle version 7.1 være hurtigere
>end MySQL! Er det virkeligt rigtigt?
<advarsel mysql-viden ca. 1 år gammel>
Er den delfin hurtigere end en humlebi ?
Jeg har altid syntes, at det er en lidt underlig sammenligning (PGSQL
vs. MySQL), da de er så forskellige.
PGSQL kan stort set alt man forventer af en rigtig database.
De tre ting du selv nævner er uvurderlige.
Derudover noget så simpelt som views gør skiftet berettiget...

MySQL har (kun) tre fordele:
- den er nemmere at sætte op
- den er nemmere at bruge (da den er bedre dokumenteret)
- den svarer hurtigere ved små queries. Ved store er jeg ikke sikker.
</advarsel>

> [...]
>straks at skifte til Postgresql. Tænk blot på at man får mulighed for
>subselects, transaktionsstyring og fremmenøgler. Er det en for hurtig

Jeg har ikke brugt MySQL det sidste år pga. PGSQL. Hastigheden er
virkelig strålende på PGSQL hvis du forstår at sætte den rigtigt op og
bruge den fornuftigt. Men sørg for at have en 7.1.3.

Svenne

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-11-01 01:12

On Wed, 07 Nov 2001 11:32:00 +0100, Svenne Krap wrote:

> MySQL har (kun) tre fordele:
> - den er nemmere at sætte op
Det ved jeg nu ikke. Det tog mig 3 min. samt 10 min med at finde ud af at
options i filen postmaster.opts.default skulle skrives på en linie.
> - den er nemmere at bruge (da den er bedre dokumenteret) - den svarer
Igen, her synes jeg dokumentationen på postgresql.com er udmærket til mit
behov.
> [...]
> virkelig strålende på PGSQL hvis du forstår at sætte den rigtigt op og
> bruge den fornuftigt. Men sørg for at have en 7.1.3.
Har jeg også.