Kopibeskyttede billeder?
Fra : "Jesper =F8rch=22=

Dato : 06-11-01 01:47

Jeg ved ikke helt om dette er den rigtige NG at poste det i, men jeg
pønser på at smide omkring 100 fotos på nettet og kunne godt tænke mig at
forhindre "tyveri" af billederne. Ikke forstået sådan at man ikke må hente
en kopi, men sådan at man ikke bare kan kopiere billederne med et
højreklik i browservinduet.
Tanken er at man skal kunne browse mine fotos uden problemer, men vil man
have en kopi, skal man bede om den, hvorefter det pågældende billede
mailes til brugeren. På den måde kan jeg smide et © ind på billeder der
mailes, men holde billederne "clean" på nettet.

Hvorvidt jeg skal have fat i en masse CGI (PHP/PERL + SQL), JavaScript,
eller ganske enkelt skal implementere en kopibeskyttelse i
jpg/png/gif-filerne ved jeg ikke (Jeg er forresten heller ikke sikker på
der overhovedet findes en kopibeskyttelses-standard til billeder endnu)

Kan nogen her hjælpe mig?

Mvh. Jesper

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-11-01 03:45

Tue, 06 Nov 2001 00:46:45 +0000, skrev "Jesper
=?ISO-8859-1?q?M=F8rch=22= <john.vaughan4@ntlworld.com>:

> Ikke forstået sådan at man ikke må hente
>en kopi, men sådan at man ikke bare kan kopiere billederne med et
>højreklik i browservinduet.

Det kan ikke lade sig gøre at forhindre folk i at gemme dine
billeder.

>Tanken er at man skal kunne browse mine fotos uden problemer,

Du generere brugerne ved, at bruge et »ingen højreklik-script« og
det beskytter ikke noget helst.

Se evt.

Om det er kildekoden eller et billede du vil »beskytte« kommer ud
på et.

--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 06-11-01 10:00

On Tue, 06 Nov 2001 00:46:45 +0000, "Jesper =?ISO-8859-1?q?M=F8rch=22=
<john.vaughan4@ntlworld.com> wrote:

>Kan nogen her hjælpe mig?

Sæt en "(C) 2001, Jesper bla. bla." ind i dit billede, evt. tværs over
hele billedet. Lav så et link fra billedet til en form hvor man kan
bestille den "rigtige" kopi af billedet. Det gør, at din (C) tekst vil
være på billedet hvis andre bruger det.

Et disabled højreklik er som andre også har nævnt et par hundrede
gange, ikke en bønne værd, da det ganske let kan omgåes.

>Mvh. Jesper

Mvh. Brian
--
Min private babeside.
http://www.patricia-brinch.dk

Fra : Kim Schulz

Dato : 06-11-01 10:42

On Tue, 06 Nov 2001 00:46:45 +0000 "Jesper Mørch"=
> [...]
> jpg/png/gif-filerne ved jeg ikke (Jeg er forresten heller ikke sikker
> på der overhovedet findes en kopibeskyttelses-standard til billeder

Jeg ved at man ved hjælp af mod_rewrite i Apache webserveren kan lave
lidt sjov med at hvis billedet hentes alene eller referencen ikke er fra
din hjemmeside, så skal den sende et andet billede end det som de
spørger efter (f.eks. kan man så sende det med (c) på).
jeg ved at http://jacob.sparre.dk havde det på hans lego billeder i sin
tid. En venlig stemt mail til ham kan nok måske give et mere fyldigt
resultat.

MVH
Kim Schulz

--
http://www.schulz.dk - En nørds bekendelser!
Nørdesnak, attitude og alverdens usexede nyheder for nørder

Fra : "Jesper =F8rch=22=

Dato : 06-11-01 17:44

In article <20011106104144.777ac1b9.kim@schulz.dk>, "Kim Schulz"
<kim@schulz.dk> wrote:

> [...]
> http://jacob.sparre.dk havde det på hans lego billeder i sin tid. En
> venlig stemt mail til ham kan nok måske give et mere fyldigt resultat.

Tak.

Jeg tror jeg vil prøve at smide ham en lille 'note' om emnet...

/ Jesper