Problemer med DVD og CD drev
Fra : Darkh

Dato : 05-11-01 21:06

Hej

Jeg har en Pioneer DVD drev og en Plextor CD brænder. Når jeg starter
maskinen op kan jeg sagtens smide en CD i uden problemer.

Problemet er når jeg har brugt computeren ca. 1/2 time vil ingen af drevene
læse en CD. De registrere overhovedet ikke at jeg smider en CD i.

De kører som master på hver sin IDE kabel med drev numrene g: og H:, og
styresystemet er WIN2000.

Er der nogen som kender dette problem, og hvordan man får det til at virke.

mvh
Jesper

Fra : Leony

Dato : 06-11-01 06:52

"Darkh" <Ego@darkh.net> skrev i en meddelelse

[snip]

> De kører som master på hver sin IDE kabel med drev numrene g: og H:, og
> styresystemet er WIN2000.

Prøv at sætte din harddisk med styresystem som master på den primære IDE,
hvis du har en til harddisk sæt den som slave. Sæt derefter brænder og dvd
på den sekundære IDE, master og slave er en smagssag.

> Er der nogen som kender dette problem, og hvordan man får det til at
virke.

Måske ovenstående, krydser fingre.

Leony

Fra : Peter Pedal

Dato : 06-11-01 13:15

Du må helst ikke blande hd og cd-drev på samme ide-kabel, da drevet vil
sløve din hd!

Hd på den primære ide only og drev på den sekundære only!

Fra : Darkh

Dato : 06-11-01 13:32

"Peter Pedal" <abc@abc.dk> skrev i en meddelelse
> Du må helst ikke blande hd og cd-drev på samme ide-kabel, da drevet vil
> sløve din hd!
>
> Hd på den primære ide only og drev på den sekundære only!

Jeg glemte helt at nævne at mine harddiske kører er IDE og kører raid 0, så
de er slet ikke på IDE kablerne. Brænder og DVD har hvert sit kabel.
Bundkortet er et AbitKT7A.

Maskinen har kørt fint i 9 måneder, det er kun den sidste måned der har
været problemer. Jeg har prøvet at geninstallere styresystem uden at det har
ændret noget.

mvh
Jesper

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 07-11-01 10:11

> [...]
> styresystemet er WIN2000.
>
> Er der nogen som kender dette problem, og hvordan man får det til at

Hmmm, kun en tanke!
Men kan det ikke tænke, at du har en versionskonflikt mellem to programmer.
Har du installeret noget nyt software for nyeligt?
Det kunne også være en virus, der korrupter dit system.
Jeg husker selv et problem med min parallelportsprinter,
Jeg havde dengang Works 4,0 i maskinen, fik så office 97.
Jeg installerede office uden at fjerne Works. Resultatet blev at printeren
ikke virkede. Geninstallerede jeg den, fungerede den fint, men næste gang
den skulle bruges, var der samme problem.
Løsningen var at afinstallere Works, geninstallere Office, og problemet var
løst.
DVD og CD-rom er begge PNP-kompatible, og hver gang du booter op
geninstalleres de, så derfor vil de virke en kort tid, før det korrute
program igen smadrer stien til dem.

Best regards

Jesper
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælp

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 07-11-01 12:30

> [...]
> styresystemet er WIN2000.
>
> Er der nogen som kender dette problem, og hvordan man får det til at

Umiddelbart kunne det lyde, som om du har en versionskonflikt mellem noget
software.
Har du fornyeligt fået ny software?
Har selv prøvet noget lign. med min parallelportsprinter i forbindelse med
Works 4,0 og office 97. Havde Works på maskinen, da jeg fik office, som så
blev installeret. Måtte geninstallere printeren, hver gang jeg skulle bruge
den.
Jeg smed works ud og siden har det bare kørt!
DVD og CD-rom er begge PNP-kompatible og ved boot geninstalleres de af
Window til default. Derfor virker de indtil, programmerne igen korrumperer
stien.

Hvis ikke du har fået nyt software, må du nok kaste dig over en virusscan
med et nyopddateret virusprog.

Best regards

Jesper