Ny partition på e-smith server
Fra : P og T

Dato : 05-11-01 08:59

Hej NG

Jeg har en HD på min server der ikke er udnyttet fuldt ud. Derfor har jeg
kørt fdisk og oprettet en partition. Men hvordan opretter jeg et mount point
og formatterer det? Jeg har kigget i Linux bøgerne men kan ikke finde noget
konkret der, men jeg vil gerne evt. have et link der kan fortælle mig lidt
om det. Jeg kan ikke bruge "man" kommando da det ikke er installeret på en
e-smith server.

/Per

Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 05-11-01 09:45

"P og T" <nix@ikke.her> skrev i en meddelelse
> [...]
> om det. Jeg kan ikke bruge "man" kommando da det ikke er installeret på en

For at oprettet en reiserfs partionen laver du en "mkreiserfs /target/drive"
hvor "target/drive" skal erstattes af den placering dit drev har.

Hvis det er ext2 du vil bruge skifter du mkreiserfs ud med "mkfs.ext2"

Efter det er gjort tilføjer du drevet i din /etc/fstab og vupti du er
kørende.

Fra : P og T

Dato : 05-11-01 11:03

"Lasse Stig Thomsen" <lasse@tt-trading.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis det er ext2 du vil bruge skifter du mkreiserfs ud med "mkfs.ext2"
>
> Efter det er gjort tilføjer du drevet i din /etc/fstab og vupti du er

Så langt så godt!

Men hvordan opretter jeg så mount point?

/Per

Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 05-11-01 11:29

> [...]

> /target/drive"

> Så langt så godt!
>
> Men hvordan opretter jeg så mount point?

en linie i din fstab kunne så således ud: (det her er cirka efter huskeren)

/target/drive /nyhardisk reiserfs defaults 1 0

så går du ud i roden som root og opretter drevet nyhardisk med mkdir
/nyhardisk og nu kan du mounte det.

Hygge

Fra : P og T

Dato : 05-11-01 12:12

> [...]
>
> /target/drive /nyhardisk reiserfs defaults 1 0
>
> så går du ud i roden som root og opretter drevet nyhardisk med mkdir

Det var nemt............... Med lidt hjælp.

Takker!

/Per

Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 05-11-01 12:15

> "Lasse Stig Thomsen" <lasse@tt-trading.dk> skrev i en meddelelse

> har
> mount
> finde
> mig

> huskeren)

> Det var nemt............... Med lidt hjælp.
>
> Takker!
>
> /Per

Så lidt.

Jeg har sgu selv pint gutterne herinde til døde masser af gange, på tide man
giver lidt igen.

Held og Lykke med dig linux frem over.