Desktop Linux..
Fra : Flemming Mertz

Dato : 04-11-01 18:05

Hey Gruppe..

Et lille spørgsmål, der nok nærmere er en forespørgsel på præferencer. Jeg
har nu fundet alle de programmer jeg skal bruge for at kunne migrere helt
til Linux. Problemet er så bare hvad jeg skal bygge ovenpå. Jeg regner med
at bruge en Mandrake eller Red Hat, men hvilken window manager skal jeg
bruge.

Jeg har fuldt tråden i denne gruppe om at linux skulle være langsom. Nogle
af konklusionerne var at det var KDE og Gnome der var synderene, og da jeg
ikke helt bliver fanget af deres 'feel', vil jeg høre jeres forslag på en
manager.

Kravene er at den skal være hurtig, og flot. Jeg har leget lidt med
windowmaker, men jeg syntes den er lidt for minimal. En anden ting, jeg godt
kunne tænke mig lidt råd om, er fontene. Generelt er de ikke særligt pæne, i
hvert fald ikke i forhold til Windows. Gnome er lidt bedre end KDE, men de
er stadig kantede. Jeg læste et sted om at man kan enable anti-aliasing i
XFree, er det noget, og er der noget andet man kan gøre for at forbedre
kvaliteten?

Til sidst er der kravet om hastighed, men der kom der en del råd i den
ovennævnte tråd, så der vil jeg starte med det.

Lige til slut, er alle de mindre window managere kompatible med de
almindelige programmer jeg har brug for, som GIMP, StarOffice og lignende?

Håber på en masse gode råd og meninger.. : )

Med venlig hilsen,
Flemming Mertz

Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 04-11-01 18:28

Hejsa.

Jeg bruger selv Blackbox er meget glad for den. Du kan finde den på
freshmeat.net

Du kan køre alle KDE og Gnome programmer, hvis du har nyeste qt og gtk
installeret, hvertfald er der ingen jeg ikke har kunne køre endnu.

Og Blackbox er hurtig, super hurtig endda, det kræver lidt tid at sætte op,
men den kommer til at se supper lækker ud hvis man gider bruge tiden på det.
(jeg kan eventuelt maile dig en dump af min desktop)

Tjaa, valget af distro er vist et spørgsmål om religion, nlsten da. Jeg
ville vælge Slackware, jeg ved godt at det ikke er verdens bedste begynder
dstro, men jeg overlevede da.

MVH: Lasse Stig Thomsen
www.retel.dk

Fra : Flemming Mertz

Dato : 04-11-01 19:01

> [...]
det.
> (jeg kan eventuelt maile dig en dump af min desktop)

Det må du meget gerne. Hvad med mit spørgsmål om fonte? Bruger du
antialiaing, eller ser det fornuftigt ud uden?
Og hvad er der af problemer med, og råd til, opsætningen?

> Tjaa, valget af distro er vist et spørgsmål om religion, nlsten da. Jeg
> ville vælge Slackware, jeg ved godt at det ikke er verdens bedste begynder
> dstro, men jeg overlevede da.

Ja, det var heller ikke så meget det jeg var ude efter. Regner med at bruge
en ny Mandrake, men med stort set alt fravalgt, og så kun smide det på jeg
har brug for. Og på den måde betyder det vel nsæten endnu mindre hvilken
distro jeg bygger på..

Med venlig hilsen,
Flemming Mertz
--
"Intet er umuligt for den der ikke behøver gøre det selv."

Fra : Michael Kristensen

Dato : 04-11-01 19:52

Flemming Mertz wrote:

> op,
> det.
>
> Det må du meget gerne. Hvad med mit spørgsmål om fonte? Bruger du

Også mig
....Som synes KDE er lidt sløv i optrækket, men tilgengæld ser pænt ud!

Mvh. Michael
mke@nospam.dk

Fra : Peter Jespersen

Dato : 04-11-01 21:37

On Sun, 4 Nov 2001 19:00:58 +0100, Flemming Mertz wrote:

<snip>

>Det må du meget gerne. Hvad med mit spørgsmål om fonte? Bruger du
>antialiaing, eller ser det fornuftigt ud uden?

Hvis man kører med en fornuftig stor opløsning er der intet
problem...

<snip>

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
Ironic isn't it, that God gave the tortoise a drag factor of 0.03.

Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 05-11-01 03:53

"Peter Jespersen" <flywheel@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

>antialiaing, eller ser det fornuftigt ud uden?

Hvis man kører med en fornuftig stor opløsning er der intet

Hejsa Dude.

Yep i 1152x864 og derover ser ganske fornuftigt ud, og specielt på min
laptop der kører 1400x1050 er det super lækkert at se på. I de opløsninger
kan windy ikke længere følge med.

Hygge

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-11-01 19:22

Flemming Mertz skrev:

> En anden ting, jeg godt kunne tænke mig lidt råd om, er fontene.
> Generelt er de ikke særligt pæne,

Læs XFree86 font de-uglification howto'en:

   <http://www.linuxdoc.org/HOWTO/mini/FDU/>

// Klaus

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 04-11-01 22:46

Tag et kig på www.icewm.org

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk

Fra : mbi

Dato : 04-11-01 23:16

> [...]
> ikke helt bliver fanget af deres 'feel', vil jeg høre jeres forslag på en

KDE er klart at foretrække - vel at mærke når man har tilstrækkeligt med RAM
og processor (kører rigtigt fint med 128Mb RAM). Den er mest "brugervenlig",
fleksibel og fyldt med funktioner (...efter min mening!) især når man kommer
fra MS verden.

> [...]
> er stadig kantede. Jeg læste et sted om at man kan enable anti-aliasing i
> XFree, er det noget, og er der noget andet man kan gøre for at forbedre
Nej og atter nej. Gnome understøtter slet ikke antialiased fonts. KDE 2.2.1
(med den nye QT) kommer med antialiasing til fontene - det ser p... flot ud.
Tager man f.ex. RH7.2 følger KDE2.2.1 med distroen. Folk siger i øvrigt at
Suse er godt - tysk grundighed (KDE er i øvrigt også fra Deutschland..
jeg kører selv RH7.2.

> Til sidst er der kravet om hastighed, men der kom der en del råd i den
> ovennævnte tråd, så der vil jeg starte med det.

???? Tag en computer. Hvis du kan installere Windows på den, kan du også
installere Linux og den ville køre hurtigere.

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 06-11-01 19:41

In article <9s3sk8$19d9$1@news.cybercity.dk>, Flemming Mertz wrote:
> [...]
> ikke helt bliver fanget af deres 'feel', vil jeg høre jeres forslag på en
Jeg er meget glad for WindowMaker, den kan alt hvad jeg har brug for...

> [...]
> er stadig kantede. Jeg læste et sted om at man kan enable anti-aliasing i
> XFree, er det noget, og er der noget andet man kan gøre for at forbedre
http://www.openbsd.org/faq/truetype.html er der en lille guide til at få
antialiased fonte i KDE programmer og XTerm.

> Lige til slut, er alle de mindre window managere kompatible med de
> almindelige programmer jeg har brug for, som GIMP, StarOffice og lignende?
Ja, men for at køre f.eks. et KDE program skal du have de rette KDE libraries
installeret (men du behøver altså ikke have hele KDE pakken installeret).

Mvh. Jonas

--
Have you saved your rainforest today?
- http://www.therainforestsite.com