"Jan Nielsen" skrev:
> Hvor meget koster det cirka at have en
> revisor til at klare bogføring, regnskab,
> moms, skat samt selvangivelse, hvis man
> er selvstændig erhvervsdrivende med en
> årsomsætning på 80.000-100.000 kroner?!
Det afhænger vist ikke så meget af omsætningen, men mere hvor mange timer
der ligger i det.
I Odense koster det ca. 2500 kr for et årsregnskab+selvangivelse.
> Og er der måske én, der kender en god
> revisorløsning i Hellerup/Charlottenlund-
> området?!
Men lige dér koster samme ydelse nok det dobbelte
> Beklager, hvis jeg virker en anelse novice på området.
Det løbende momsregnskab kan du nemt klare selv.
Købsmoms = indgående moms = den moms du har betalt via dine indkøb til
firmaet
Salgsmoms = udgående moms = dem moms du har opkrævet (25% lagt på
fakturabeløb)
Løbende lægger du blot alle dine købsmoms-beløb sammen til en total, og alle
dine salgsmoms sammen til en anden total. Ved hver momsafregning får du et
girokort hvorpå du påfører de 2 totaler, samt resultatet af: Salgsmomstotal
minus Købsmomstotal.
Har du købt mere end du har solgt for, vil resultatet blive negativt - dvs.
du har betalt mere moms end du har fået ind, og du indsender istedet
girokortet i et brev til Told&Skat hvorefter der kommer en check på beløbet.
Har du solgt mere end du har købt for, vil resultatet blive positivt - du
har indkrævet mere moms fra dine kunder end du har betalt via dine indkøb.
Så indbetaler du beløbet (dirrerencen) til Told&Skat vha. girokortet (eller
via pc-bank).
===
En gang om året afleverer du så alle dine bilag, momsregnskab, selvangivelse
mv. til den revisor du vælger. Så laver han/hun resten for dig. Den pris du
betaler for en revisor kan også trækkes fra på firmaregnskabet, ihvertfald
op til et vist beløb - såvidt jeg husker 6000 kr.
Mvh, Lars