Datter med vægtproblem!
Fra : Ole Andersen

Dato : 03-11-01 23:37

Hej allesammen!

Jeg er ny her på usenet, men har studeret de forskellige nyhedsgrupper og
mener, at dette emne hører hjemme her.
Jeg har en datter på 3½ år og hun vejer godt og vel 12 kg, hun er sund og
rask men utrolig træls, at få til at spise, kan hun slippe gør hun det eller
også sidder hun næsten 2 timer med en halv skive rugbrød.
Lægen siger, at hun er en meget lille og spinkel pige, men ellers ok og vi
har været hos speciallæger der giver samme melding.

Nu var det så jeg tænkte om der var nogle derude der måske havde nogle gode
råd, dels til at få hende til at spise lidt hurtigere eller om hvordan vi i
det hele taget får hende til at spise, uden at skal " tvinge det i halsen på
hende", og endelig om der er andre der har haft samme problemer for 12 kg er
altså ikke meget!

Mvh
Ole Andersen

Fra : Camilla Larsen

Dato : 04-11-01 10:05

Hej Ole

Jeg har lige samme problem med min datter...hun er idag 4 år og vejer
knap og nap 16 kg. Jeg har fået samme melding fra min læge at det er
en spinkel men meget høj pige jeg har( hun er 110cm).
Måden jeg har valgt at gribe det an på er at hver morgen sørge for at
hun får en god portion havregryn med mælk, så hun har fået kalk til
knoglerne fra morgenstunden af. Og så har jeg simpelthen alliereret
mig med denne her kogebøger:
"God mad til babyer og smårollinger af Annabel Karmel" og "Karolines
kogebog for børn"...i den første bog er der mange spændende opskrifter
mange af dem er blevet favoritter for min datter og på den måde får
jeg hende til at spise maden

Håber du kan bruge dette til noget ellers skriv igen

Camilla

--
Camilla

Fra : VAGN TORUP

Dato : 04-11-01 12:44

Hej Ole
Min datter er også 3½ og vejer 13 kg, altså også en lille splejs. Både
hjemme og i børnehaven kan hun være timer om bare lidt mad. Hun bruger nemt
1½ time på aftensmaden. Endvidere er hun ikke høj kun 86 cm, men hun er
efter lægens udsagn sund, så jeg har valgt at tage det helt roligt og bare
lade hende være. Hun spiser meget varieret er glad for grøntsager af alle
slags og rugbrød elsker hun også. Da jeg også selv er lille (162 cm og 51
kg), så er det vel bare arveligt.
Prøv at se på resten af familien og se om ikke det kan være fra en af dem,
hun har sin statur fra. Det vigtigste er ikke størrrelsen men om de er glade
og aktive og kan nogenlunde hvad de skal (iflg min sundhedsplejerske).
MVH Rikke
"Ole Andersen" <o.andersen@fjern-denne-del.mbox301.get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:In_E7.188$Aw1.8326@news.get2net.dk...

Fra : Ole Andersen

Dato : 04-11-01 14:15

Hej igen!
Jeg ville bare lige sige tusind tak for svarene til dette emne og jo, jeg
kan bestemt bruge det til noget.
Det er altid rart, at få vendt et eller andet problem man har, med nogle som
har været ude for det samme.
Jeg har taget jeres svar til efterretning og vil bla. andet som Camilla
skrev prøve, at finde de kogebøger og ellers tage det lidt efter lidt og se
hvad der sker, men det var dejligt at få konstateret at det ikke kun er os
der står med det her problem og endnu engang tusind tak for svarene alle
sammen!

Mvh
Ole Andersen

Fra : Uffe Holst

Dato : 05-11-01 11:15

In an article of 3 Nov 2001 Ole Andersen wrote:

> [...]
> Lægen siger, at hun er en meget lille og spinkel pige, men ellers ok og vi
> har været hos speciallæger der giver samme melding.

Har du været hos indtil flere læger, og siger de allesammen, at der intet
er i vejen med din datter, så synes jeg bare, at du skal tage det stille og
roligt. Selvfølgelig skal du sørge for, at hun får nok at spise -- samt at
det er tilstrækkelig sundt.

Vi må jo erkende, at vi ikke allesammen kan være gennemsnitlige. Der vil
altid være nogen, der er over gennemsnittet, og nogen, der er under
gennemsnittet.

Kigger du på de andre børn i hendes børnehave, så vil du helt sikkert og
se, at nogen af dem vejer "for meget", og nogen af dem, som din datter,
vejer "for lidt".

Jeg er selv spejderleder for en flok 7-9 årige børn. I det sidste års
tid har jeg f.eks. haft tre piger, der alle er fyldt 8 år i 2001. Ifølge
dem selv vejer de hhv. 19 kg, 29 kg og 39 kg. Ja, stor variation, men de
virker alle meget normale og til at have det godt, selvom hende på 19 kg
naturligvis er lille i forhold til hendes jævnaldrende, og tilsvarende med
omvendt fortegn hende på 39 kg.

Vi er nu engang ikke ens, og det er børn heller ikke.

--
Uffe Holst

Fra : Heidi Fauske

Dato : 05-11-01 12:02

Ole Andersen <o.andersen@fjern-denne-del.mbox301.get2net.dk> wrote:

> Nu var det så jeg tænkte om der var nogle derude der måske havde nogle gode
> råd, dels til at få hende til at spise lidt hurtigere eller om hvordan vi i
> det hele taget får hende til at spise,

Først og fremst, om hun virker frisk og rask hver dag, tror jeg ikke man
skal bekymre seg.

Det du _kan_ gjøre, er å gi henne et positivt forhold til mat. La henne
oppdage gleden ved mat, ved å f.eks. la henne være med på matlaging og
tilberedning på kjøkkenet. Kanskje vil det friste til en liten smakebit?
Kanskje oppdager hun hvor gøy det er å lage mat, å dekorere maten
lekkert på tallerkner, bake osv.

Bare et innspill

--
Heidi F.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 06-11-01 16:59

"Ole Andersen" <o.andersen@fjern-denne-del.mbox301.get2net.dk> wrote in
message
> [...]

> hende", og endelig om der er andre der har haft samme problemer for 12 kg

Jo, da, vi er jo ikke alle overvægtige, selv om vi er danskere!

Min mellemste datter blev af skolesygeplejersken sendt til
lægen, da hun blev anset for at være meget undervægtig.
Så gik vi selvfølgelig til vores læge og fortalte ham om
sygeplejerskens bekymring.
Han slog et skvaldergrin op og sagde: Sådan så jeg også ud
i den alder - se mig bare nu!
Og sådan har det også været for mig. Indtil omkring 30 årsalderen
har jeg været meget tynd - nu er det skiftet til noget overvægtig!
Men jeg er mere tilpas nu end før, men jeg kunne ikke forandre det
af min egen vilje - dette hører under hormonernes påvirkning.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-11-01 22:35

hej

jeg har en søn på 7½ år som jeg selv betegner som en lille mager rær....
altså en bette pjevset en*G*
han er 121 cm høj... vejer 21 kg..... på en god dag...... bruger generelt
størrelse 5/6 år i tøj og kan på ingne måde passe bukser med lynlås...... de
SKAL være med elastik ellers glider de ned.... han er den mindste i hans
klasse...... af både drenge og piger......

han er en MEGET slank dreng.... og endvidere ligger hans øjne dybt i hulerne
( som mine gør... arvet) så han ser også mager ud....
MEN.... han har altid været slank..... har aldrig været syg... spiser lidt
op og ned.. nogle gange meget.. andre gange lidt.... og har i perioder
kræsenhed blandet ind i det....
lige nu handler det om at han ikke vil have noget der "smasker" på hans
madpakke.. underforstået ingen mayo eller remolade ( hvilket ellers var mit
hemmelige ingrediens)

da hans far og jeg for 3 år siden gik fra hinanden ytrede han bekymring over
at han var så spinkel..... mente at han var "under-ernæret".... at få dette
i hovedet kort efter en "skilsmisse" vagte jo bekymring i mig så jeg
kontaktede lægen og fik en snak med ham.... han spurgte faktisk ret lige
ud... " spiser han?... er han tit syg?"
hvortil mine svar var ja og nej....... hvortil lægen siger... " ja så er der
altså ikke noget at bekymre sig om.... han er frisk og glad, spiser og er
hverken grusten i huden eller øjnene eller virker på anden måde
svagelig...... "

ergo blev min bekymring skubbet til side af min læge på en meget kontant
måde..... hvis de er sunde og raske ( udover den normale forkølelse) så er
der altså ikke noget at være bekymret for....
og som jeg efterhånden har lært.... hellere lille og vågen end stor og
doven.....
jeg vil hellere have en lille slank og frisk dreng, end en stor tyk og doven
dreng.......
det undrer mig så hvor han har det fra*G* i og med at både hans far og jeg
er buttede og har været det altid*GG*

knus sabina
--
knus sabina