Harddiskproblem med controller.
Fra : Krumme

Dato : 03-11-01 23:15

Hej.

Har lige installeret en ekstra harddisk(seagate barracuda IV 40 GIG) og da
jeg i forvejen har fyldt mit bundkort op var jeg nød til at investere i
et promise ultra tx2 kort.
alting sat rigtig i, mennnnnnn nu kan jeg ikke se min nyeerhvervede harddisk
i win?? kun som en scsi???
Mystisk, idet jeg ikke erindrer at have sat den op til det.
Er der ikke en venlig sjæl der vil forbarme sig og oplyse mig om hvordan man
installere en extra harddisk til sin putter.
Min config er:
Asus cusl-c med 512 mb ram og en intel 1GZ
2 harddiske, 1 på 3,2 og en på 30 GIG.
Brænder og dvd-drev

Hygge og tak på forhånd.

Krumme

Fra : Ib J

Dato : 04-11-01 10:11

Det er meget normalt, at Windows ser en eksta IDE-controller
som SCSI.
I dit tilfælde er det endda en RAID.
Under opstart skal du ind i controllerens bios for at configurere
denne korrekt til din hd. I manualen kan du se, hvilken tast-kombination,
du bruger.
De fleste harddiske skal formateres, før dos kan se den. Brug fdisk eller
en anden diskmanager til dette.
Muligvis skal du have installeret driveren, der fulgte med kortet, før du
kan se den i Win. Hvis ikke det lykkes at installere den, når
kortet er monteret, må du pille det ud og derefter installere driveren.
Vil du have din hd til at boote fra din nye controller, skal du
ind i bios og stille bootdevice til SCSI.

mvh
Ib J.

Fra : Krumme

Dato : 04-11-01 13:56

"> Under opstart skal du ind i controllerens bios for at configurere
> denne korrekt til din hd. I manualen kan du se, hvilken tast-kombination,
> du bruger.

Hvordan er det lige at man kommer derind? trykker f6 efter opstart som man
gør når man skal i bios?
Har tjekket min manual, og den er ikke meget bevendt desværre.

mvh

Krumme

Fra : Gimmer

Dato : 04-11-01 17:40

for at komme i bios skal du trykke delete inden der kommer det der winXX
booting fis... men hvis du køre Win2k eller XP kan du gøre det inde fra
administrations tools/disk magesment eller noget, der vil du kunne se din
harddisk, og win vil kunne formatere den og gøre den synlig!

vh gimmer

Fra : Ib J

Dato : 04-11-01 18:01

Under opstart skal man normalt trykke på DEL tasten for at
komme ind i bundkortets bios.
Hvis du lader maskinen fortsætte lidt længere med opstarten,
burde der komme et eller andet frem på skærmen med en
Promise opstart. Her kan du så aflæse, hvilken tastkombination,
du skal bruge. Muligvis er det CTRL+F

Fra : Krumme

Dato : 05-11-01 06:52

Yepper så kører det.