Performance-forskel på SQL 7.0 i NT 4.0 Se~
Fra : Brian Ipsen

Dato : 19-01-01 22:55

Hej!

Jeg er løbet ind i et meget mærkeligt problem.... Vi har en server stående
med følgende HW konfiguration:

1 x P-III 450 MHz XEON
128 MB Memory
4.3 GB 7.200 RPM LVD SCSI Harddisk
3.1 GB IDE UDMA-33 Harddisk

Maskinen er installeret med Windows NT 4.0 Server SP6a samt SQL 7.0 SP2.

Med et test-script fylder vi nu data i en test-database - først laves en
database på SCSI-drevet, og SQL-scriptet køres -: Resultat 4 minutter og 23
sekunder.
Nu laver vi så en test-database på IDE-disken, og anvender nøjagtigt samme
SQL-script, og der er samme settings på databasen: Resultat: 22 sekunder.
Scriptet er desuden afprøvet på en Dual P-III 550 MHz XEON (2 MB Cache) med
2 GB memory og 10.000 RPM disk - 3 minutter og 6 sekunder.

De tydelige forskel giver anledning til bekymring: Hvorfor skal SCSI-disken
stå og hælde data frem/tilbage konstant, når databasen er placeret på
SCSI-disken (lysdioden giver i hvert fald indikatiom om, at der er heftig
disk-aktivitet) - og hvorfor får IDE-disken afviklet SQL-scriptet over 11
gange hurtigere ??
Nogle vil måske påstå, at det er fordi at databasen i IDE-diskens tilfælde
ikke er placeret på NT system-drevet - men til dette kan jeg fortælle, at vi
prøvede nøjagtig samme opstilling på en almindelige P-III 667 MHz med 128 MB
Ram og IDE-disk (UMDA-66 7.200 RPM), hvor databasen var placeret på samme
disk som WinNT: Resultat 13 sekunder

Hvorfor er der tilsyneladende så dårlig performance på SCSI-systemet ?? Jeg
har kørt samme test-script på min egen maskine (2*P-III 550 MHz med 512 MB
Ram og 10.000 RPM LVD SCSI Disk) - ganske vist Win2K og SQL 2000 - der er
resultatet 23 sekunder....

Nogle gode råd ??? Test-maskinerne kan/må ikke opgraderes til Win2K/SQL2000
- det skal køre NT 4.0/SQL 7.0.....

Venligst sæt FUT til relevant gruppe alt efter hvor man mener, at indsatsen
skal koncentreres....

/Brian

--
Spammers read this: US CODE title 47, chapter 5, sub-chapter 2,
section 227(b)(1)(C), section 227(b)(3)(B) and section 227(b)(3)(C)

Fra : James Olsen

Dato : 21-01-01 12:13

"Brian Ipsen" <no@spam.mail> wrote in message

> [...]
> disk-aktivitet) - og hvorfor får IDE-disken afviklet SQL-scriptet over 11

Er det sådan at din IDE disk har en cache som systemet anvender - du skal
huske at der skal være write-through på så write-operationer ikke caches ?