saltvandsakvarium (gammel,nyt,sygedomme)
Fra : Michael Borchmann

Dato : 03-11-01 17:34

Jeg har i længere tid gået rundt, og tænkt på og anskaffe mig et salt
vandsakvarium. Men jeg kommet lidt i tvivl om nogle ting.
Jeg kan jo se i den blå avis, at man kan købe et saltvandsakvarium op
til 1/3 af prisen fra ny pris. Se det er jo en masse penge at spare et
istedet for at man skal ud og købe i dyre domme.

Så mit spørgsmål går på, om det sikkert nok at købe et gammel
saltvandsakvarium frem for et nyt, og hvad skal man gøre for ikke at
få overførte sygedomme med hjem?

Jeg kunne osse godt tænke mig at vide, hvor folk får deres fisk og
koraller fra?, og om der nogen der kender til et billigt sted at købe
saltvandsfisk?.

Fra : Lasse Christiansen

Dato : 04-11-01 11:51

Prøv at kigge på www.reefers.dk

VH Lasse
www.lassechristiansen.subnet.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-11-01 12:55

> [...]
>
> Jeg kunne osse godt tænke mig at vide, hvor folk får deres fisk og
> koraller fra?, og om der nogen der kender til et billigt sted at købe

Hej!

Jeg synes du skal have et mere uddybende svar end det andet der er kommet!
Da jeg selv for nogle måneder siden er startet op med saltvand igen, kan
jeg meget let sætte mig ind
i dine tanker, hvad skal jeg have, og hvorfor skal det koste så satans
meget.

Mit råd til dig vil som det første være, find en der har saltvand, og snak
med ham om hvilke ting der er nødvendige
og hvilke ting der kan vente til økonomien er til det.

Der er mange som mener at man simpelthen ikke han khave et
saltvandsakvarie uden at have til behør så som computere
og lign, til rigitgt mange tusinder af kroner. Men det er ikke sandt, der
er ingen grund til at starte med den forgyldte udgave
med alle de fine computere, men jeg vil ikke benægte at det kan gøre
overvågningen, noget lettere.

Du kan som du selv skriver købe et komplet saltvandsakvarie i den blå
avis, men alligevel vil jeg ikke umiddelbart
anbefale det som en opstart. Derer mange ting som du ikke bare lige kan
omplacere. Der skal i modsætning til freskvand
være en hel anden form for balance i akvariet.

Jeg synes hellere du skal starte med at indkøbe de forskellige dele,
gennem den blå avis ellers lignende steder, og langsomt
opbygge dit eget akvarie.
For en af de allervigtigste ting i dagens saltvandakvarier, er levende
sten. Levende sten er sten som er dannet på koralrevene,
blandt andet af koralstykker, de levende sten opstår, når f.eks en koral
mister en gren, grenen falder til bunds, hvor efter at
brændingen og fisk sørger for at koralpolypperne dør. Herefter begynder der
langsomt at dannes koralalger på koralgrenen,
med tiden vokser koralgrenen så meget pga af algerne og deres kalkskelet,
at man ikke længere kan se hvad der dannede den.
Den levende sten kaldes sådan fordi den er gennemhullet af ganske tynde
celler, hvorigennen vandet kan cirkulere, i disse celler
sidder der myriader af diverse bakterier, som omdanner de affaldsstoffer
som fiskene udskiller.
Levende sten er ret dyre, men er prisen værd.

Hvis du køber nogle sten først for at opbygge et "rev", er du godt igang.
Hvis du kan finde en som vil af med nogle indkørte sten
er du allerede på vej til at få balance i dit akvarie. fo i de indkørte
sten er der alle de bakterier som du skal bruge, de skal bare lige have tid
til at brede sig, samtidigt vil der også i de indkørte sten, være en masse
andre ting, så som små koral polypper og alger, samt ????

Når du er kommet så langt at det er tid til at få noget liv i akvariet,
vil du sandsynligvis kune gøre et godt køb ved at købe
fra en privat. sygdomme tror jeg ikke du skal tænke så meget over, for
hvis fiskene, og korallerne ellers ser sunde og raske ud
er de det formentlig også når du kommer hjem.

Af teknik behøver du faktisk ikke så forfærdeligt meget, men en skummer
kommer du ikke uden om.
De fåes i utroligt mange forskellige udgaver og ikke mindst priser.
Hvis du kan finde en Aquamedic skummer eller en fra Deltec, vil det være
et udemærket bud, da de ikke fylder så
enormt meget. Og skulle du være nødt til at købe en er Aquamedic ikke så
dyre.
En anden meget praktisk ting at indkøbe er en elektronisk PH måler, men her
kommer vi ind på noget med elektronik,
og så kan det alt forhurtigt blive meget dyrt, da nogle af de mærker som
er til at fo i handlen, kan meget mere end bare at måle
PHen. Og der er ikke altid det billigste der i længden virkeligt er det
billigste.

Et saltvandsakvarie skal have meget lys, kan næsten ikke få for meget!
Her vil det være smartest at få fat i nogle HQI lamper, de giver enormt
meget lys og holder lysintensiteten længe.
Jeg selv startede med nogle lysrør og det har da fungeret godt nok, men
lysrør mister desværre hurtigt kraften.
HQI lys giver også den flimrende effekt som man ser på koralrevene.
Desværre koster HQI pærene en mindre formue, mellem 450-550kr pr stk.

Hvis du vælger en løsning med lysrør til akvariet, skal du vælge koraller
som ikke er så lyskrævende.

Butikker som har salvand, er der ikke så mange af.
Hvis du bor vest for Valbybakke er du lidt lost, for de fleste forretinger
ligger i og omkring København.

I Jylland ligger der mig bekendt kun en Waterline, i Kliplev.

I og omkring København liggerder følgende:

Decocean, på Glostrup Hovedgade.
Flot butik med rigtigt mange flotte koraller og andre bløddyr, har næsten
ikke nogen fisk.

Petgo i Gentofte.
Ret lille udvalg både i fisk og koraller, men ofte med nogle temmeligt
opskruede priser.

Akvarieselskabet på Åboulevarden.
Den har kun åbent om lørdagen ,og om den overhovedet er et besøg værd mere
ved jeg ikke.

Planteimporten i Valdemarsgade.
Butikken er meget nedslidt, men de har normalt et ret varieret udvalg i
fisk, og nogle koraller.
De er ved at lave noget mere med koraller og bløddyr.
Deres priser er absolut de laveste du normalt kan finde.

Håber at det bragte dig lidt videre, så at min tid ikke er helt spildt *s*

Carsten

Fra : Martin Sørensen

Dato : 13-11-01 14:35

Carsten gav en masse gode svar, bare et par kommentarer som uddybning:

> [...]
>
> I og omkring København liggerder følgende:
>
> Decocean, på Glostrup Hovedgade.
> Flot butik med rigtigt mange flotte koraller og andre bløddyr, har

Det får de måske (fisk), de er ved at bygge om.

Deres Koraller/bløddyr er nok det bedste jeg har set her i landet.

> Petgo i Gentofte.
> Ret lille udvalg både i fisk og koraller, men ofte med nogle temmeligt
> opskruede priser.

Og det er også tit deres fisk ser lidt sløje ud. Der er også lidt for tit
man ser
døde fisk i deres ferskvandsakvarier

> [...]
> De er ved at lave noget mere med koraller og bløddyr.
> Deres priser er absolut de laveste du normalt kan finde.

De er også hjælpsomme og ved vistnok hvad de har med at gøre. Og deres
"udstillingsakvarie" har det i hvert fald godt, det er et godt tegn.

Vi går selv og overvejer...

held og lykke

Martin