optimerings spørgsmål...
Fra : Arvid Gregersen

Dato : 03-11-01 13:02

Hey jeg sidder og planlægger en større databaseløsning og er nået til en
database der volder mig problemer. Sagen er at databasen skal repræsentere
navnet på en udgivelse, antal og pris. Umiddelbart havde jeg tænkt mig at
lave det i en lang række, men rigtig rigtig mange kolonner

Tabel: alle produkter:

produkt01 | produkt01_pris | produkt02 | produkt02_pris | ID
antal stk. | prisen | antal stk. | prisen
| ID nummer

osv osv for ca. 15 udgivelser. Det der er mit spørgsmål er om det måske er
hurtigere og nemmere at lave en table til hver udgivelse og så lave et
multi-table query på alle tabeller der har en række med det ønskede ID
nummer hvis man ønsker en oversigt over det samlede salg på den specifikke
ordre.

Tabel: produkt01:

antal | pris | ID |
antal stk. | prisen | ID nummer |

Tabel: produkt02:

antal | pris | ID |
antal stk. | prisen | ID nummer |

Det vil gøre det meget nemmere at have med at gøre når man for eksempel skal
indsætte nye udgivelser da man så bare kan lave en ny table til
den. -Alternativet (ved model 1) er jo at forøge antallet af rows og så
ændre PERLkoden rundt omkring i programmet så det passer med det nye
rowantal, og det forekommer mig ikke så smart.

Problemet er bare at jeg intet aner om hastigheden på multi-table søgninger.
Er der nogen her der gør det? er det hurtigere, langsommere, hvad?

Enhver hjælp er velkommen

Arvid

--
www.playrec.dk -for all kinds of good music...

ICQ#: 724069

Fra : Bo Overgaard

Dato : 03-11-01 13:09

"Arvid Gregersen" <arvid@playrec.dk> wrote in message
> [...]
søgninger.
> Er der nogen her der gør det? er det hurtigere, langsommere, hvad?

Hej

Hvorfor laver du ikke bare en tabel med følgende kolonner:

Produkt, Pris, Antal

og så en række for hver udgivelse? Eller er der noget jeg helt har
misforstået?

God fornøjelse

Bo Overgaard

Fra : Arvid Gregersen

Dato : 03-11-01 13:24

Du havde nok misforstået det, men misforståelsen medbragte også noget godt.

Grunden til at jeg gerne ville have det hele i én række var fordi jeg gerne
ville have alle bestillingerne i en ordre samlet så man nemt kunne se hvad
der var bestil per gang, men derfor kunne man jo egentlig godt lave det i én
tabel alligevel og så bare vælge alle de ordrer med det samme ordrenummer,
så hvis man bare laver én tabel hvor der så er en ordrenummer kolonne, så
behøver man HVERKEN alle tabellerne, ELLER kolonnerne...

KORS HVOR ER JEG DUM!

Det var sq også bare fordi jeg så gerne ville prøve at lave så'n en af de
der fancy multi-table søgninger, men når nu det kan gøres så nemt, må det
vel hellere vente til en anden god gang

Arvid

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-11-01 17:37

> [...]

de
> der fancy multi-table søgninger, men når nu det kan gøres så nemt, må

Hmm... Jeg kommer lige med et tredje forslag, der, for mig at se, er
optimal, og hvor du kan lege med nogle fancy multi-table søgninger. :)

Jeg ville nemlig bruge to tabeller. Én til at holde styr på dine
produkter, og en anden til at holde styr på dine ordrer. Sikkert en
tredje til at holde styr på kunderne, alt efter hvordan du nu gør
tingene.

Produkter:
id/varenummer, produkt, pris (evt. antal på lager, leverandør,
leverandørs varenummer osv.)

Ordrer:
id/ordrenummer, varenummer, antal (evt. kundenummer)

Og evt. Kunder:
id/kundenummer, navn, adresse osv...

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 06-11-01 16:30

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> produkter, og en anden til at holde styr på dine ordrer. Sikkert en
> tredje til at holde styr på kunderne, alt efter hvordan du nu gør

I den forbindelse kan du/I måske bruge denne artikel om "mange-til-mange"
relationer til noget:

http://www.phpbuilder.com/columns/barry20000731.php3?page=1

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk