Opskrift på discus foder med oksehjerte øn~
Fra : Fidelihut

Dato : 02-11-01 23:27

Hej
Jeg kunne godt bruge en god opskrift på oksehjerte foder.

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 03-11-01 10:49

> Hej
> Jeg kunne godt bruge en god opskrift på oksehjerte foder.

Når jeg laver min er det efter følgende opskrift:

1 helt oksehjerte (skær fedt og sener grundigt fra)
3-400 gram rejer
3-400 gram hakket fisk (torsk eller ørred)
2 mellemstore fintrevne gulerøder (for at få noget karotin til den røde
farve)
5-6 klumper spinat (de kan købes i poser med spinat klumper - frossent)
2 rå æg
2/3 af en lille dåse TetraBits (discusgranulat)
En god håndfuld TetraMin flagefoder

Blend det hele sammen til en fin puré og hæld det efterfølgende i
frostposer. Sørg for at mase posen med blandingen så flad, at du kan brække
stykker af, når det er frossent.

Grunden til at jeg kommer Tetra foder i, er at det er den eneste måde hvorpå
jeg kan få fiskene til at spise det, når først de har vænnet sig til
oksehjerte. Og så er jeg sikker på at de får alle de vitaminer og hvad de
ellers har brug for.

Nogle kommer også hvidløgspulver i. Det skulle efter sigende forhindre
sygdom, men jeg har aldrig årøvet det. Jeg har faktisk ikke problemer med
sygdom.

--
Med Venlig Hilsen

Torben Mathiassen
torben.mathiassen@get2net.dk

Fra : Steen Suder

Dato : 03-11-01 12:12

Torben Mathiassen wrote:

> Når jeg laver min er det efter følgende opskrift:
>
> 1 helt oksehjerte (skær fedt og sener grundigt fra)
> 3-400 gram rejer
> 3-400 gram hakket fisk (torsk eller ørred)

Jeg vil godt have lov at sætte et spørgsmålstegn ved fisken, da vore
akvariefisk generelt ikke tåler eller har godt af fedt. De kan få en
lidelse man kalder "fedtlever".
Ørred er ret fed, men jeg ved ikke med torsk.

Rejer og oksehjerte (ikke kalvehjerte) er derimod gode ingredienser.

<KLIP>

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 03-11-01 15:14

> [...]
>
> Rejer og oksehjerte (ikke kalvehjerte) er derimod gode ingredienser.
>
> Jeg har ikke hørt om fedtlever,, men du har sikkert ret. Jeg bruger
normalt torsk, som jo er en meget fedtfattig fisk.
Hvorfor mener du ikke kalvehjerte er godt? Nu skriver jeg godt nok
oksehjerte, men når ret skal være ret, bruger jeg selv kalvehjerte, fordi
det er det eneste jeg kan få fat i. Og det har fungeret fint i de snart 4 år
jeg har holdt discus.

Torben

Fra : Jan Boegh

Dato : 03-11-01 16:28

"Steen Suder" <CAB@earthling.net> wrote in message news:3BE3D118.67E29733@earthling.net...

> [...]
> lidelse man kalder "fedtlever".
> Ørred er ret fed, men jeg ved ikke med torsk.

Torsk er ganske fedtfattig.
Nu kunne jeg forestille mig at der heller ikke er de store problemer med fedt fra f.eks. fisk. Mange af de krebsdyr fisk normalt
spiser indeholder faktisk også en del fedt.
Jeg så på et tidspunkt en "deklaration" på nyklækkede artemia. De havde et fedtindhold der kunne få Anne Larsen til at gå i
selvsving - og ansees vel normalt for at være endog særdeles glimrende.
Jeg kunne derimod forestille mig at en typisk pattedyrsfedtsammensætning kunne være problematisk.

mvh
Jan

Fra : MichaelH

Dato : 04-11-01 22:38

Hej,

Jeg har også læst om at man kan komme frosne artemia og røde myg i.
(nogen mener at røde myg ikke er godt...)

Er det kun til menneske-føde at man ikke må tø maden op og fryse det igen ?
Jeg går ud fra at rejerne har været frosne, lige som spinaten.

Mvh
Michael
(ret "909mail.dk" til "sol.dk", hvis du vil sende en mail)

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@get2net.dk> skrev

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 05-11-01 11:17

> Jeg har også læst om at man kan komme frosne artemia og røde myg i.
> (nogen mener at røde myg ikke er godt...)

Artemie er helt fint, men jeg har meget dårlige erfaringer med at fodre røde
myggelarver til mine discus. De får hexamita af det, gang på gang på gang.

> Er det kun til menneske-føde at man ikke må tø maden op og fryse det igen
?
> Jeg går ud fra at rejerne har været frosne, lige som spinaten.

Der gælder vel egentligt de samme regler for mennesker som for dyr, men jeg
har nu aldrig haft problemer, selv om både rejer og spinat har været
frossent.

Torben