MySQL: Optimering af simpel select
Fra : Niels Andersen

Dato : 02-11-01 22:14

Jeg har en temmelig simpel select, som jeg synes tager alt for lang tid.

Felt-navnene har jeg skiftet ud med felt-typen. Feltet "id" hedder altså
fx. "int" her.

SELECT int, varchar, enum
FROM table
WHERE enum='N'
ORDER BY varchar
LIMIT 0,20;

Det, der tager tid er tilsyneladende WHERE-delen. Hvis jeg erstatter den
med "WHERE 1", så går det mange gange hurtigere. Men hvordan kan jeg
optimere den? Skulle jeg bruge en tinyint i stedet, og så bruge 1 og 0 i
stedet for 'Y' og 'N'?

int er primary key
Derudover er der index på både enum og varchar.

Og så er der en hulens masse andre felter (22 ialt), og der er både int,
varchar, text, mediumtext, float og enum.

En EXPLAIN giver dette:
table: table
type: range
possible_keys: enum
key: enum
key_len: 2
ref:
rows: 11216
Extra: where used; Using filesort

Det nærmeste jeg lige kan se skulle være et problem, skulle være det
store antal rækker. Menøh... Så stort et antal er det jo heller ikke,
10-20.000 rækker er da ikke nok til at MySQL får bare de mindste
problemer?
Jeg kan heller ikke få det til at passe med at der skulle være meget
data i tabellen, der er ca. 7-8 mb.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : camraz

Dato : 10-11-01 14:17

Hvor mange indekser har du i tabellen?
Hvor mange bytes fylder dine indekser?
Hvilken slags tabeller bruger du?

Dit problem kan være at du har for mange eller for store indekser
i forhold til den tabeltype (MyISAM, ISAM osv.) som du bruger.

Antallet af poster er i hvert fald ikke noget problem. Jeg arbejder til
daglig
med tabeller på op mod 3 mio. poster uden at det går ud over hastigheden.

Begræns antallet af indekser til det der er nødvendigt.
Kør en grundig reparation af tabellen med (my)isamchk.

Hjælper det?

/Carsten
www.tele0.com - Online Telekort og Erhvervsinformation