dec -> hex og omvendt
Fra : René Lønstrup \(AKA ~

Dato : 02-11-01 21:25

Hejsa

Er der nogle af genierne herinde der ved hvordan (hvis) man kan
omregne en værdi i almindelig 10-talssystem decimal-tal (selvfølge
hele tal uden kommaer) til hex-værdier? Og evt. omvendt (hvis det da
ikke er åbenlyst hvordan man gør).

Takker lige på forhånd, - tak!

--
René (AKA The Artist Currently Known As Rel7Star)
--- til dagligt farende rundt i MR2 og Celica ---

Fra : Kim Petersen

Dato : 02-11-01 21:36

"René Lønstrup \(AKA Rel7Star\)" <7star@iname.com> writes:

> [...]
> omregne en værdi i almindelig 10-talssystem decimal-tal (selvfølge
> hele tal uden kommaer) til hex-værdier? Og evt. omvendt (hvis det da

Dec->Hex

Tag et tal (decimal).
Gentag indtil tal er 0:
divider tal med 16 - noter "resten" ned (17/16 - resten: 1)
- skriv 10 som A, 11 som B,....,15 som F
læs tallet i omvendt rækkefølge

212
212/16 -> 13 rest 4 -> 4
13/16 -> 0 rest 13 -> D
dvs: D4

Hex->Dec

sæt mellemsum til nul
for hvert ciffer fra venstre:
omform til decimal (A er 10, B er 11 etc.)
gang din mellemsum med 16 og læg det omformede tal til.
din mellemsum er tallet i decimal nu.

pseudocode for en generel omformer:

function radixconv(tal,radixstart,radixend):
radix='0123456789ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ'
// konverter fra radix radixstart til heltal.
result=0
for ciffer in tal:
result=result*radixstart+radix.pos(upper(ciffer))
// konverter fra heltal til radixend
rstr=''
while result:
rtal=result mod radixend
rstr=rstr+radix[rtal]
result=result div radixend
return rstr

--
Mvh. Kim Petersen /| Tlf: +4575831551 |\ Jomfru Ingefreds Vej 18
Software Engineer / | Fax: (none atm.) | \ 7100 Vejle

Fra : Kim Petersen

Dato : 02-11-01 21:44

> [...]

> omregne en værdi i almindelig 10-talssystem decimal-tal (selvfølge
> hele tal uden kommaer) til hex-værdier? Og evt. omvendt (hvis det da

Det er uden for topic [hvad denne gruppe handler om] - må jeg henvise til
dk.programmering's grupperne [ikke at jeg ikke vil svare - men du bør al-
tid henvende dig det rigtige sted - Og jeg lover at svare i dk.programmering

læs i øvrigt på http://www.usenet.dk/ om grupperne og hvad de handler om.

Fra : Uffe Holst

Dato : 03-11-01 10:26

In an article of 2 Nov 2001 Kim Petersen wrote:

> [...]
> tid henvende dig det rigtige sted - Og jeg lover at svare i dk.programmering

Hvis du nu gav ham svaret i JavaScript, så han kunne inkluderet det på sin
lille hjemmeside, så var det vel knap så langt uden for gruppens emne?

Jeg er på et tidspunkt stødt på en online konverteringsanordning, der kunne
vise hex, dec og bin, når man tastede én af dem ind. Alt lavet i JavaScript.
Jeg er sikker på, at der er nogen i denne gruppe, der snildt kunne lave en
sådan.

--
Uffe Holst

Fra : René Lønstrup \(AKA ~

Dato : 03-11-01 16:55

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote in message

> [...]

på sin
> lille hjemmeside, så var det vel knap så langt uden for gruppens

Og det var netop det der var meningen (altså at det skulle være et
javascript).

> Jeg er på et tidspunkt stødt på en online konverteringsanordning,
der kunne
> vise hex, dec og bin, når man tastede én af dem ind. Alt lavet i
JavaScript.

Du kan vel ikke huske hvor du så den? For så kunne jeg jo bare "skule"
lidt til deres kode ;)

> Jeg er sikker på, at der er nogen i denne gruppe, der snildt kunne
lave en
> sådan.

Det håber jeg da

Fra : René Lønstrup \(AKA ~

Dato : 03-11-01 16:59

"Kim Petersen" <kim@vindinggaard.dk> wrote in message
> [...]
bør al-
> tid henvende dig det rigtige sted - Og jeg lover at svare i

Jeg tror du har misforstået. Det var til brug i et JavaScript, derfor
d.e.i.w.clientside gruppen.

> læs i øvrigt på http://www.usenet.dk/ om grupperne og hvad de
handler om.

Tak, men jeg har nu godt nok rodet usenet.dk igennem nogle gange
efterhånden (har været på usenet i over 3 år), så jeg vil gerne
slippe, hvis det er i orden med dig

--
René (der måske skulle have forklaret sig bedre i første indlæg)

Fra : Kim Petersen

Dato : 04-11-01 01:38

> [...]

> bør al-
> dk.programmering
>
> Jeg tror du har misforstået. Det var til brug i et JavaScript, derfor

Det kunne du jo bare have sagt [sorry for misunderstandin'].

Så for at bøde lidt på skade gjort.... as follows:

radix=new String('0123456789ABCDEF');

function dec2hex(i) {
str='';
while (i>0) {
rest=i%16;
i=(i-rest)/16;
str=radix[rest]+str;
}
return str;
}

function hex2dec(str) {
value=0;
for (i=0; i<str.length; i++) {
value=value*16+radix.indexOf(str[i],0);
}
return value;
}
document.write(dec2hex(212));
document.write('<BR>');
document.write(hex2dec('D4'));

> handler om.
>
> Tak, men jeg har nu godt nok rodet usenet.dk igennem nogle gange
> efterhånden (har været på usenet i over 3 år), så jeg vil gerne
> slippe, hvis det er i orden med dig

Helt fint.