Opsætning af akvarium
Fra : PS

Dato : 31-10-01 18:33

Hej i gruppen.
Jeg skal til at have sat min nyindkøbte brugte akvarium på 375 ltr. op. Det
skal stå på et hjemmelavet underskab fremstillet af fineret MDF plade. Nu
vil jeg selvfølgelig gøre det så godt som overhovedet muligt, så mit
spørgsmål til jer er følgende:
Skal jeg stille akvariet på en flamingoplade eller er det iorden at stille
det direkte på skabspladen?
Hvis ja på flamingoplade, hvor tyk skal den så være?
Er der andet end flamingoplade der kan bruges (tænker lidt på om
liggeunderlag evt. kunne bruges)?

På forhånd tak.
Hilsen Per Strandhauge.

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 31-10-01 19:42

Ja flamingo, liggeunderlag, skumgumi, alt der kan gøre at akviet ikke
behøver at stå 100% lige samt mindske risikoen for at en enklet lille sten
bliver skyld i en flækket bund.

Mvh Tina

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 31-10-01 22:04

> Ja flamingo, liggeunderlag, skumgumi, alt der kan gøre at akviet ikke
> behøver at stå 100% lige samt mindske risikoen for at en enklet lille sten
> bliver skyld i en flækket bund.

Jeg er nu ikke så sikker på at jeg ville forlade mig på skumgummi, når der
et tale om et akvarie på 375 liter. Men en 1,5-2 cm tyk flamingoplade er
helt sikkert en rigtig god idé, da den vil kunne tage spændinger ud af
akvarieglasset, såfremt akvariet står lidt skævt. Men som oftest behøver man
nu ikke bekymre sig så meget, da man godt kan lade akvariet "hælde" cirka en
centimeter fremover uden at der sker noget (afprøvning af dette er dog på
eget ansvar). Flamingopladen er dog god til at absorbere stød og bump i
gulvet og akvariets øvrige omgivelser.

Med venlig hilsen

Torben Mathiassen

Fra : Carsten Gall

Dato : 31-10-01 22:37

Torben Mathiassen <torben.mathiassen@get2net.dk> skrev i en

> [...]
> centimeter fremover uden at der sker noget (afprøvning af dette er dog på
> eget ansvar). Flamingopladen er dog god til at absorbere stød og bump i

Det har slet ingen betydning hvor skævt akvariet står, om det hælder en
eller to centimeter forover,
det der betyder noget er om det vrider sig, og der er flamingoen eminent
til at opfange små skævheder.

Jeg har selv brugt en flamingoplade på 10mm under nogle af mine akvarier,
de er skåret til således at de
passer inde i rammen, på undersiden. Når akvariet så står der tomt, men
grus og lign, kan flaingoen skimtes
mellem ramme og bord, men når vandet er kommet i er der komtakt mellem
ramme og bord.

Carsten

Fra : PS

Dato : 01-11-01 02:12

Carsten Gall <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9rpqtb$1hik$1@news.cybercity.dk...

klip
> [...]
> eller to centimeter forover,
> det der betyder noget er om det vrider sig, og der er flamingoen

Nu havde jeg forestillet mig at stille akvariet op så det står lige

> [...]
> grus og lign, kan flaingoen skimtes
> mellem ramme og bord, men når vandet er kommet i er der komtakt mellem

Hvor store er dine akvarier og hvor tyk er rammen fra glasset til yderside
af rammen?

> Carsten

Hvad med liggeunderlaget? Det er jo også omkring 10 mm tykt, men måske en
anelse blødere end flamingo.

Hilsen Per Strandhauge

Fra : Carsten Gall

Dato : 01-11-01 10:59

PS <bassist@post.cybercity.dk> skrev i en

> Carsten Gall <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:9rpqtb$1hik$1@news.cybercity.dk...

> Hvor store er dine akvarier og hvor tyk er rammen fra glasset til yderside
> af rammen?

Det akvarie som har en flamingo plade under sig er på 250 l.
Rammen på akvariet er ca 6 mm tyk.

> Hvad med liggeunderlaget? Det er jo også omkring 10 mm tykt, men måske en
> anelse blødere end flamingo.

Det er en mulighed, men det er da meget dyrere end en flamingo plade.

Carsten

Fra : Boll

Dato : 01-11-01 15:42

> Det er en mulighed, men det er da meget dyrere end en flamingo plade.
>
> Carsten
Og måske en mulighed - men jeg ville ikke eksperimentere med det jeg har
netop sat mit 500 liters op igen efter at den smed bunden, og ødelagde
mit Junkers masive aske gulv(((((((((((
Så nu står den med en 20 mm flamigoplade og en 10 mm inde i akvariet til
at ligge sten på.
Per

Fra : PS

Dato : 06-11-01 12:24

Mange tak for jeres svar.
Hilsen Per Strandhauge.

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 01-11-01 16:11

Det har betydning om akvariet står skævt, det er ikke godt hvis det hælder 1
cm i den ene side og 2 cm i den anden så vrider det sig.En god ting er at
sætte det i vatter.

Fra : ole larsen

Dato : 01-11-01 18:05

PS skrev i meddelelsen <9rpcm7$hnb$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
>Hvis ja på flamingoplade, hvor tyk skal den så være?
>Er der andet end flamingoplade der kan bruges (tænker lidt på om

Mit svar kan kun blive skrivebordslyrik eller "sådan gør jeg".

Er akvariet med alu-ramme ville jeg gøre som producenterne når de laver en
profilramme til:
en støtte i vatter langs rammen, evt. med en hård gummiliste på. Er det
helglas, ville jeg gøre
det samme ( gør det samme ), altså en understøttelse ( i vatter ) langs
kanten. At have en eller
anden plade i kontakt med bundglasset ville gøre mig nervøs: den mindste
sten eller vridning,
> plask plask ?

Ole