Dele ADSL linje
Fra : Michael Thomsen

Dato : 31-10-01 18:19

Hejsa

Jeg har en CC 384 / 128 ADSL linje

Jeg vil lige hører om det kan lade sig gøre at dele linjen mellem 2
computere.. Så vær computere kun har ca. 20kb til rådighed. og ca. 6 i
upload?

Mvh Michael

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-11-01 00:52

On Wed, 31 Oct 2001 18:19:11 +0100, "Michael Thomsen"
<gichael@hunters.dk> wrote:

> Jeg har en CC 384 / 128 ADSL linje
>
> Jeg vil lige hører om det kan lade sig gøre at dele linjen mellem 2
> computere.. Så vær computere kun har ca. 20kb til rådighed. og ca. 6 i
> upload?

Ja, det kan lade sig gøre med en ordentlig router eller med
ekstra software på en maskine med fx. Linux.

Jeg ved ikke, om Cybercity stadig bruger Cisco 677, men den kan
ikke. Afløseren SOHO77 kan godt.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : CH

Dato : 02-11-01 02:36

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Ja, det kan lade sig gøre med en ordentlig router eller med
> ekstra software på en maskine med fx. Linux.

Det kunne jeg enormt godt tænke mig at få uddybet, altså hvilken router
der understøtter dette? Og meget gerne hvis du har kendskab til en router
den også understøtter deling af dynamisk WAN-bandwith altså, at man ikke
kender den totale bandwith mod f.eks. internettet, da denne i forvejen er
delt med en eller flere andre forbindelser (men med hver deres firewalls,
derfor kompleksiteten), idet de sædvanlige linux/FreeBSD løsninger normalt
kræver at man kender den totale (internet-) bandwith?

> Jeg ved ikke, om Cybercity stadig bruger Cisco 677, men den kan
> ikke. Afløseren SOHO77 kan godt.

Kan den virkelig?

> -A
> --
> Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon
Postel
> Links : http://www.hojmark.org/networking/
> FAQ : http://www.net-faq.dk/

Christian H.

Fra : Michael Thomsen

Dato : 02-11-01 15:56

Jeg vil også gerne have det afvide! :)

--
Gichael

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-11-01 01:14

On Fri, 2 Nov 2001 02:35:46 +0100, "CH" <che@(-NOSPAM-)cph.ih.dk>
wrote:

>>> upload?

> Det kunne jeg enormt godt tænke mig at få uddybet, altså hvilken router
> der understøtter dette?

Det gør fx. mange Cisco-routere, herunder SOHO77 som jeg nævnte.
Se på Class-Based Weighted Fair Queueing.

> [...]
> deling af dynamisk WAN-bandwith altså, at man ikke kender den totale
> bandwith mod f.eks. internettet, da denne i forvejen er delt med en eller

Hvis routeren skal tage stilling til, hvem der skal have en given
procentdel af båndbredden, så er den jo li'som nødt til at vide,
hvor meget båndbredde, der er at tage af... Hvis den kender bånd-
bredden, eller der sættes et fast kbps-tal af, så er det selvføl-
gelig ikke et problem.

.... Men iøvrigt er der naturligvis den pointe, at routeren (eller
et hvilket som helst andet slags udstyr man sætter op) ikke kan
styre hvor hurtigt eksterne hosts sender data mod ens adresse.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/