Hvad betyder %0D
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 31-10-01 16:12

Tja ... det siger næsten sig selv ...

Jeg har lavet en base64-encoding af en streng, der skal overføres med en
URL.

Strengen er

[40 tegn udeladt]cnN1cyAtIFBNUFxlbmRlbGlnIHJhcHBvcnQA =

.... men når jeg URLPathEncoder den, så giver den mig

[40 tegn udeladt]cnN1cyAtIFBNUFxGb2xkZXIgU2V0dGluZ3MA%0D%3D

.... hvilket jeg ikke helt forstår.

Kan nogen hjælpe mig med hvad disse tre tegn repræsenterer ?

/Jesper

Fra : Morten Abildgaard

Dato : 31-10-01 17:58

"Jesper Stocholm" <spam@stocholm.dk> skrev:
> Tja ... det siger næsten sig selv ...
Tjaae...
> Jeg har lavet en base64-encoding af en streng, der skal overføres med en
> URL.
Hånden på hjertet: Jeg ved ikke helt hvad base64 går ud på
> [...]
>
> ... hvilket jeg ikke helt forstår.
>
> Kan nogen hjælpe mig med hvad disse tre tegn repræsenterer ?

URLencoding er let:
Prøv at åbne din lommeregner i Windows og tryk "vis" > "videnskabelig".
I lommeregneren trykker du lige på den lille radio-knap "Hex" og indtaster den
kode du ikke forstår ("3D"). Og så trykker du på "Dec"-radioknappen og i
display'et står der nu "61", hvilket er ASCII-koden for et lighedstegn.
Du kan jo selv tjekke om jeg har ret ved (i en teksteditor) at trykke ascii-koden
mens du holder din [alt]-knap nede og så slippe slippe den...

Der er mere info på
http://www.blooberry.com/indexdot/html/topics/urlencoding.htm

mvh
morten

Fra : Peter Brodersen

Dato : 31-10-01 18:10

On Wed, 31 Oct 2001 15:11:46 +0000 (UTC), spam@stocholm.dk (Jesper
Stocholm) wrote:

>Kan nogen hjælpe mig med hvad disse tre tegn repræsenterer ?

%0D er en del af et windows-return (CR).

Et Windows-return er normalt %0D%0A (CRLF), hvor et Unix-return blot
er %0A (LF).

Så tegnet før "=" (hvor "=" bliver til "%3D") er altså et CR og ikke
et mellemrum.

--
- Peter Brodersen