RJ 45 - 100 Mbit kabel
Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 31-10-01 01:23

Jeg skal til at lave et ethernet kabel, og vil høre om det er godt nok kun
at forbinde 4 ledere (et snoet par til pin 1+2 samt et snoet par til ping 3
og 6) eller alle 8 skal forbindes ?

Jørn

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 31-10-01 08:26

> Jeg skal til at lave et ethernet kabel, og vil høre om det er godt nok kun
> at forbinde 4 ledere (et snoet par til pin 1+2 samt et snoet par til ping 3
> og 6) eller alle 8 skal forbindes ?

Teoretisk set er det nok at forbinde 4 ledere, men hvis du vil overholde
standarden skal alle 8 forbindes.
Endvidere skal du sikre dig at det er Cat5 kabel, ellers kan du ikke
køre 100Mb på det. Så vidt jeg ved kan man ikke få Cat5 kabel med kun 4
ledere, derfor vil jeg råde dig til at forbinde alle ledere.
Se evt http://hwb.sunsite.dk for tips til montering.

--
/kenne

A trainstation is a place where trains stops.
A busstation is a place where buses stops.
On my desk I have a workstation.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 31-10-01 10:43

Kenneth Kristensen <kenne@control.auc.dk> skrev i en

> [...]
> køre 100Mb på det. Så vidt jeg ved kan man ikke få Cat5 kabel med kun 4
> ledere, derfor vil jeg råde dig til at forbinde alle ledere.

Det er et Cat5 kabel og der er 8 ledere, men jeg har lidt svært ved at se
værdien af at forbinde de øvrige 4 ledere, når der er tale om et kabel med
snoede ledere. Havde det været et fladkabel - ja god ide, men ikke med et
almindelig kabel - den smule skærmning der kan være ude i stikket betyder
intet (tro jeg).

Er der andre som har en mening eller erfaring. Jeg har trukket et kabel til
naboen, og vi vil gerne bruge de øvrige fire ledere til at overføre tale
(ved godt man kan gøre det via computeren).

Jørn

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 31-10-01 12:05

"Jørn Hundebøll" wrote:

> [...]
> almindelig kabel - den smule skærmning der kan være ude i stikket betyder

Der er som sådan ingen mening i at forbinde alle 8 (ud over at
standarden angiver at alle 8 skal forbindes).
Er der nogen, der ved hvorfor, der er 8 ledninger, når det rent faktisk
kun er 4, der benyttes?

> Er der andre som har en mening eller erfaring. Jeg har trukket et kabel til
> naboen, og vi vil gerne bruge de øvrige fire ledere til at overføre tale
> (ved godt man kan gøre det via computeren).

Lad det komme an på en prøve.
Forbind de 4 ledninger og se om du kan køre 100Mb FD.
Hvis du kan, så kan du sagtens benytte de resterende 4 til tale.

Fra : Michael Thomsen

Dato : 31-10-01 12:24

Jeg har tons vis at kryds kabler hvor der kun er 4 ledninger i.!!
Og de kører fint..

Jeg ved at CAT5 kabler bruges til bla. gigabit og ved en længere
forbindelse.

--
Gichael

Fra : Thomas Worm Madsen

Dato : 31-10-01 13:23

> Jeg har tons vis at kryds kabler hvor der kun er 4 ledninger i.!!
> Og de kører fint..
>
> Jeg ved at CAT5 kabler bruges til bla. gigabit og ved en længere
> forbindelse.

Bruges de 4 'hvide' ikke som isolater? Og det så er derfor at de skal
benyttes ved gigabit og længere afstand?

MVH

TWM

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 31-10-01 22:31

Thomas Worm Madsen <ormen@ormens.dk> skrev i en

> Bruges de 4 'hvide' ikke som isolater? Og det så er derfor at de skal
> benyttes ved gigabit og længere afstand?

Det er bare det, at jeg sagtens kan forstå at de bruges som isolatorer når
der er tale om fladkabel, og du har styr på hvor kablet er. Når du har 4 sæt
par snoet kabler, hvor du ingen styr har på hvor de befinder sig, har jeg
svært ved at se værdien som isolator.

Jørn

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 31-10-01 22:32

Kenneth Kristensen <kenne@control.auc.dk> skrev i en

> Lad det komme an på en prøve.
> Forbind de 4 ledninger og se om du kan køre 100Mb FD.
> Hvis du kan, så kan du sagtens benytte de resterende 4 til tale.

Det er nok udgangen - det er bare rart at høre, at andre har kabler der
virker med kun 4 ledere, inden man selv forsøger.

Jørn