pipe post til program/script
Fra : Mickey

Dato : 30-10-01 15:57

Jeg forsøger at pipe en mailadresse til et script:
mailalias: |/sti/til/script

når jeg så sender en mail til det får jeg en fejl tilbage, "undelivered"
Command died with status 1:
"/sti/til/script"

Hvordan skal jeg gøre det korrekt ?

Filen er chmod'et 755.

Jeg bruger postfix

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Advarsel :

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 30-10-01 17:41

On Tue, 30 Oct 2001 15:57:25 +0100, Mickey wrote:
> [...]
> mailalias: |/sti/til/script
>
> når jeg så sender en mail til det får jeg en fejl tilbage, "undelivered"

Er det i en virtual(5) fil? Det kan du ikke, kun i aliases(5).

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];
CBR 600F

Fra : Mickey

Dato : 30-10-01 18:40

"Michael Lyngbøl" <lyngbol@c.dk> skrev i en meddelelse

> Er det i en virtual(5) fil? Det kan du ikke, kun i aliases(5).

det er i alias filen
- det ser dog ud til at virke med "|/sti/til/script"

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 30-10-01 19:22

On Tue, 30 Oct 2001 18:39:47 +0100, Mickey wrote:

> det er i alias filen
> - det ser dog ud til at virke med "|/sti/til/script"

Ja, det er ok.

Fra : Kim Petersen

Dato : 30-10-01 19:24

"Mickey" <news002@susie.dk> writes:

> [...]
> mailalias: |/sti/til/script
>
> når jeg så sender en mail til det får jeg en fejl tilbage, "undelivered"

1) Bliver scriptet kørt?
2) I tilfælde af at den gør: Giver du en retur kode (0 er OK)

--
Mvh. Kim Petersen /| Tlf: +4575831551 |\ Jomfru Ingefreds Vej 18
Software Engineer / | Fax: (none atm.) | \ 7100 Vejle

Fra : Mickey

Dato : 30-10-01 19:30

"Kim Petersen" <kim@vindinggaard.dk> skrev i en meddelelse

> 1) Bliver scriptet kørt?

det ser ud til det ja

> 2) I tilfælde af at den gør: Giver du en retur kode (0 er OK)

så vid jeg ka se gav den 1

Fra : Kim Petersen

Dato : 30-10-01 20:26

"Mickey" <news002@susie.dk> writes:

> "Kim Petersen" <kim@vindinggaard.dk> skrev i en meddelelse

> det ser ud til det ja

> så vid jeg ka se gav den 1

I så tilfælde fortæller scriptet jo din MTA at leveringen er fejlet! Og så
er fejlmeddelelsen jo korrekt. Dit program fejler - ikke MTA'en.

Fra : Mickey

Dato : 30-10-01 21:33

> I så tilfælde fortæller scriptet jo din MTA at leveringen er fejlet! Og så
> er fejlmeddelelsen jo korrekt. Dit program fejler - ikke MTA'en.

okay - det var bare ikke lige det nemmeste at se...

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 30-10-01 21:50

Mickey skrev:

> [...]
> mailalias: |/sti/til/script
>
> når jeg så sender en mail til det får jeg en fejl tilbage,
> "undelivered" Command died with status 1:

Du bruger ikke SuSE, vel? Jeg prøvede engang på SuSE (med Postfix),
chmod'ede alt korrekt, gjorde stort set alt for at få det til at virke.
Så prøvede jeg på en Slackware (også med Postfix), og det virkede
perfekt. Spørg mig ikke hvorfor.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Mickey

Dato : 30-10-01 22:46

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.emailadresse@eksempel.dk> skrev i en meddelelse

> Du bruger ikke SuSE, vel? Jeg prøvede engang på SuSE (med Postfix),
> chmod'ede alt korrekt, gjorde stort set alt for at få det til at virke.

SuSE og postfix - blir det nogensinde bedre ? ;)

> Så prøvede jeg på en Slackware (også med Postfix), og det virkede
> perfekt. Spørg mig ikke hvorfor.

mit virker, det er scriptet der fejler... (pt. giver det ingen fejl og ingen
respons - det skulle returnere mailen!)

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 31-10-01 11:06

Mickey skrev:

> mit virker, det er scriptet der fejler... (pt. giver det ingen fejl og
> ingen respons

Netop! : )

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-10-01 23:11

Mickey wrote:

> [...]
> mailalias: |/sti/til/script
>
> når jeg så sender en mail til det får jeg en fejl tilbage, "undelivered"

Har du en "exit 0" til sidst i dit script?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Mickey

Dato : 30-10-01 23:59

"Thorbjørn Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Har du en "exit 0" til sidst i dit script?

nej - er det nødvendigt ?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-10-01 00:09

Mickey wrote:

> nej - er det nødvendigt ?

Prøv.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Mickey

Dato : 31-10-01 12:25

> Prøv.

har prøvet på to måder : (det er et php-script)

?>
exit 0

og
exit 0
?>

- der kommer stadig ikke nogen respons som der burde...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-10-01 12:34

Mickey wrote:

> [...]
> exit 0
> ?>
>
> - der kommer stadig ikke nogen respons som der burde...

Øh? Du sender din post til et PHP-script?

Hvis ikke, så er det et fremragende tidspunkt at komme med masser af
detaljer.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 31-10-01 13:20

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Øh? Du sender din post til et PHP-script?

Jaja, det kan skam sagtens lade sig gøre. Der er tale om et
PHP-kommandolinjescript (#!/usr/local/bin/php -q), ikke en
HTML/PHP-side, der fortolkes af PHPs Apache-modul.

PHP er faktisk glimrende til at modtage post, for netop i den situation
er det godt at bruge et sprog med nem håndtering af strenge. Et sådant
sprog er PHP (og Perl er selvfølgelig en anden mulighed).

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-10-01 13:24

Jonas Koch Bentzen wrote:

> PHP er faktisk glimrende til at modtage post, for netop i den situation
> er det godt at bruge et sprog med nem håndtering af strenge. Et sådant
> sprog er PHP (og Perl er selvfølgelig en anden mulighed).

Måske er det mig der er dum, men hvorfor ikke bruge procmail?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 31-10-01 14:06

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Måske er det mig der er dum, men hvorfor ikke bruge procmail?

Forestil dig f.eks., at man har en række postlister opskrevet i MySQL
eller PostgreSQL og har en PHP-webadministrationsside til den. Det
ville være en god ting, hvis man kunne sende til postlisten ved at
sende til postlisteadresse@eksempel.dk i stedet for at skulle gå ind på
en webadministrationsside og skrive sit brev i et textarea. Her er det
så smart at bruge PHP til at modtage brevet til
postlisteadresse@eksempel.dk, finde alle abonnenter i SQL-databasen og
dernæst sende brevet videre til alle dem.

Hvad Mickey så skal bruge sit PHP-script til, det ved jeg ikke. Mickey?

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Mickey

Dato : 31-10-01 16:27

> Hvad Mickey så skal bruge sit PHP-script til, det ved jeg ikke. Mickey?

det skal formatere inputtet (som kommer via mail) og skrive det i en html
side

Fra : Mickey

Dato : 31-10-01 16:30

"Thorbjørn Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Øh? Du sender din post til et PHP-script?

ja, hva er problemet i det ? ;)

> Hvis ikke, så er det et fremragende tidspunkt at komme med masser af
> detaljer.

scriptet kan ses på http://mbn.dk/php/email

Det skal sæfølig ændres så det giver en anden respons (skriver til en fil)

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 31-10-01 16:51

Mickey skrev:

> scriptet kan ses på http://mbn.dk/php/email

For det første: Sørg (som altid ved sådanne situationer) for at logge
ordentligt. Lav en logfil og se, hvor langt scriptet kommer, før det
dør.

For det andet: Du skal åbne php://stdin, ikke /dev/stdin. Se
http://dk.php.net/manual/en/function.fopen.php.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Mickey

Dato : 31-10-01 17:12

> For det første: Sørg (som altid ved sådanne situationer) for at logge
> ordentligt. Lav en logfil og se, hvor langt scriptet kommer, før det
> dør.

hmm, en logfil ? - nu ka jeg ikke lige se hvordan jeg sku kunne gøre det,
vil du lade den skrive i en fil ved bestemte linier eller hva ?

> For det andet: Du skal åbne php://stdin, ikke /dev/stdin. Se
> http://dk.php.net/manual/en/function.fopen.php.

hvis jeg ikke var flad havde jeg givet en omgang ;)
- det virker, det var det fejlen var!

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 31-10-01 23:04

Mickey skrev:

> hmm, en logfil ? - nu ka jeg ikke lige se hvordan jeg sku kunne gøre
> det, vil du lade den skrive i en fil ved bestemte linier eller hva ?

<?php
$log = fopen("logfil.txt", "a");
fwrite($log, "Scriptet startet ".date("d.m.Y H:i")."\n");

$fp = fopen("php://stdin", "r") or fwrite($log, "Æv, kunne ikke åbne
php://stdin\n");

# Osv. osv.
?>

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Mickey

Dato : 31-10-01 23:21

> [...]
> fwrite($log, "Scriptet startet ".date("d.m.Y H:i")."\n");
>
> $fp = fopen("php://stdin", "r") or fwrite($log, "Æv, kunne ikke åbne

okay, det var også ca. sådan jeg mente ;)
- tak for det, den ryger i script-gemmeren

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 31-10-01 13:18

Mickey skrev:

> har prøvet på to måder : (det er et php-script)

> [...]

I følge http://dk.php.net/manual/en/function.exit.php skal det være

exit(0);
?>

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Mickey

Dato : 31-10-01 16:32

> I følge http://dk.php.net/manual/en/function.exit.php skal det være
>
> exit(0);
> ?>

okay, kiggede ikke efter, gjorde bare som Thorbjørn sagde ;)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-10-01 16:43

Mickey wrote:

> okay, kiggede ikke efter, gjorde bare som Thorbjørn sagde ;)

Se se, det er der perspektiv i det her.

Den syntaks virker i diverse shell-sprog. Jeg anede ikke at du lavede
den slags narrestreger (dvs du er selv ude om det).
http://bigfoot.com/~thunderbear