Sidescroll i IE6
Fra : Klaus Jensen

Dato : 28-10-01 10:46

Hej Gruppe
Jeg har lavet et frameset med 3 kollonner, men efter at jeg har fået IE6, er
der dukket en lille vandret scroll op i det midterste frame (ca. 20px).
Selvom jeg gør framen 200px større er den der stadig. Jeg har nu lokaliseret
fejlen til "Doctype" linien. Hvis jeg sletter "doctype" er der ingen
problemer. Jeg bruger:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Jeg har prøvet "strict" og jeg har sat doctype på framesettet, men intet
virker. Er der nogen der kender en forklaring? Det skal siges, at siden ikke
indeholder andet end ren tekst - ingen tabeller eller noget. Den vandrette
scroll kommer kun, når der er scroll til højre. Prøv selv.

Mvh
Klaus

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-10-01 18:41

Sun, 28 Oct 2001 10:45:34 +0100, skrev "Klaus Jensen"
<klaus.jensen@image.dk>:

>Jeg har lavet et frameset med 3 kollonner, men efter at jeg har fået IE6, er
>der dukket en lille vandret scroll op i det midterste frame (ca. 20px).

IE 6 viser siderne forskelligt efter hvilket, doctype, der er
angivet.

><!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
>"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Hvis du nøjes med

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
så tror jeg ikke at scroll kommer.

Men det er vel ikke på framesetsiden, du bruger ovennævnte
doctype, for der skal det jo være

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN">

PS. Et link til siden havde været rart.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Klaus Jensen

Dato : 28-10-01 23:23

> Hvis du nøjes med
>
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
> så tror jeg ikke at scroll kommer.

Voila, det virker jo. Jeg troede bare, at man skulle skrive
http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd også.
Jeg har dog slettet alle "doctype'r" på sitet i dag, så et link er for sent
nu. Det er vel stadig kun i valideringsøjemed at linien er aktuel, eller
hvad?

Tak for svaret!
/Klaus

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 28-10-01 23:32

"Klaus Jensen" <klaus.jensen@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
sent
> nu. Det er vel stadig kun i valideringsøjemed at linien er aktuel, eller

Nej nyere browsere bruger jo netop doctype til at identificere hvilken
version af html du bruger til dit site.

> /Klaus

/Kasper
<http://kyndsberg.dk/>

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-10-01 00:11

Sun, 28 Oct 2001 23:23:27 +0100, skrev "Klaus Jensen"
<klaus.jensen@image.dk>:

> Det er vel stadig kun i valideringsøjemed at linien er aktuel, eller
>hvad?

Jeg har ikke rigtig fundet ud af, hvordan IE 6 reagerer på
doctype, men den sidste del er jo bare en url til w3.

Blot har jeg fundet ud af at sider, som ikke opfører sig, som man
er vant til/ønsker vises bedst med den doctype, som jeg skrev.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 29-10-01 15:31

Hvis en doctype er sat vil IE6 overholde denne strengt. Hvis der ikke
er sat en doctype går IE6 tilbage til hvordan IE altid har fungeret.
Dvs. at hvis der anvendes tags som ikke støttes ignoreres de hvor IE
ellers ville honorere dem bare den "kendte" disse tags.