Sortering af tabel
Fra : Valkyr

Dato : 27-10-01 17:07

Hej

Jeg har et mindre problem, eller rettere stort, synes jeg. Jeg har en
tabel indeholdende kolonnerne ID(Int), SubID(Int) og Vaerdi(Varchar).

SubID'et er en relation til ID'et.

F.eks.

# ID SubID Vaerdi
-----------------------------
1 1 0 var001
2 2 0 var002
3 3 0 var003
4 4 2 var004
5 5 2 var005
6 6 5 var006
7 7 5 var007
Osv.....

Dvs at SubID'et i række 4 og 5 har en forældre der hedder ID 2 og række
6 og 7 har en forældre der hedder ID 5.

Mit problem er så at jeg gerne vil have sorteret ovenstående tabel så
rækker står således her:

# ID SubID Vaerdi
-----------------------------
1 1 0 var001
2 2 0 var002
3 4 2 var004
4 5 2 var005
5 6 5 var006
6 7 5 var007
7 3 0 var003

Så at alle SubID'erne med en bestemt værdi står under det bestemte ID
der har værdien og i den dur.

Hvordan strikker jeg sådan en SQL sætning frem.

Hvis der er spørgsmål i forbindelse med dette - så bare spørg løs.

På forhånd tak.

http://www.kandu.dk/

Fra : Nis Jorgensen

Dato : 29-10-01 10:17

On Sat, 27 Oct 2001 16:06:58 GMT, "Valkyr" <Valkyr.news@kandu.dk>
wrote:

>Jeg har et mindre problem, eller rettere stort, synes jeg. Jeg har en
>tabel indeholdende kolonnerne ID(Int), SubID(Int) og Vaerdi(Varchar).

Det bedste råd jeg kan give er: Repræsenter dit træ med indlejrede
mængder ("nested sets"). Anskaf Joe Celkos bog "SQL for Smarties",
eller søg på "nested sets" og Celko.

--
Nis Jorgensen
Amsterdam

Please include only relevant quotes, and reply below the quoted text. Thanks

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 29-10-01 19:41

"Nis Jorgensen" <nis@dkik.dk> wrote:

> Det bedste råd jeg kan give er: Repræsenter dit træ med indlejrede
> mængder ("nested sets"). Anskaf Joe Celkos bog "SQL for Smarties",
> eller søg på "nested sets" og Celko.

Google siger: http://www.mvps.org/access/queries/qry0023.htm

- Ulrik Lunddahl