problemer med red hat 7.2 og netværk
Fra : Thomas Larsen

Dato : 27-10-01 15:00

Hej Gruppe

Jeg har et problem med redhat 7.2 som jeg lige har installeret, den kan ikke
kommer på nettet gennem min adsl router, på trods af at jeg har givet den
gateway 192.168.1.1 (routere) og worldonlines DNS servere.

Jeg kan pinge local host, andre maskiner på lokal nettet og routeren, men
kan ikke pinge ud gennem routeren.

Jeg er en 100% windows2000 mand så har jeg ikke den store erfaring med
linux, men fornemmelsen siger mig at eftersom maskinen godt kan pinge sig
selv og routeren, så er problemet følgende

selvom der er tastet en gateway adr. ind benytter linux ikke den gateway, så
jeg gætter på at der mangler en "route" opsætning der siger at alt hvad der
ikke høre til på 192.168.1.0 skal sendes over 192.168.1.1

lyder det ikke meget rigtigt?
og hvordan fixer jeg det?
Er det noget andet?

Takker

Thomas

Fra : Christian Andersen

Dato : 27-10-01 15:17

Thomas Larsen wrote:

> [...]
>jeg gætter på at der mangler en "route" opsætning der siger at alt hvad der
>ikke høre til på 192.168.1.0 skal sendes over 192.168.1.1

Jo.

>og hvordan fixer jeg det?

# route add default 192.168.1.1

--
"...personality goes a long way."

http://chran.dyndns.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-10-01 16:13

Christian Andersen <igqgfq001@sneakemail.com> wrote:

># route add default 192.168.1.1

....efter først at have kørt en 'route -n' for at sikre, at den ikke
allerede findes.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Christian Andersen

Dato : 27-10-01 16:31

Allan Olesen wrote:

>...efter først at have kørt en 'route -n' for at sikre, at den ikke
>allerede findes.

Hvis den allerede fandtes, ville der vel ikke være noget problem?

--
"...personality goes a long way."

http://chran.dyndns.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 28-10-01 09:04

Christian Andersen <igqgfq001@sneakemail.com> wrote:

>Hvis den allerede fandtes, ville der vel ikke være noget problem?

At begynde at behandle, før man er helt sikker på, at man har stillet
den rigtige diagnose, er ikke særligt klogt.

Fra : Christian Andersen

Dato : 28-10-01 11:43

Allan Olesen wrote:

>At begynde at behandle, før man er helt sikker på, at man har stillet
>den rigtige diagnose, er ikke særligt klogt.

Det har du ret i.

Jeg kan huske engang vi lå nede i Biscayen. Kokken kom farende ind, og+++ATH0

Fra : Thomas Larsen

Dato : 27-10-01 16:36

> ...efter først at have kørt en 'route -n' for at sikre, at den ikke
> allerede findes.

Det havde jeg nu også gjort

og jeg takker for det virker nu, netværks delen ihvertfald.

mangler stadig at finde ud af at få skiftet keyboard layout til dansk så jeg
kan skrive æøå, og så skal jeg have lyd på.
mærkeligt egentligt, linux fandt mit creative soundblaster AWE 64 og
tilhørende wave tables under første opstart, men der er ingen lyd på og
skriver jeg sndconfig så fejler den også under config.

Det kan dog godt være at jeg selv finder ud af at få det sidste til at
spille

Mvh

Thomas

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 29-10-01 18:59

Thomas Larsen wrote:

> mangler stadig at finde ud af at få skiftet keyboard layout til dansk
> så jeg kan skrive æøå, og så skal jeg have lyd på.

/etc/sysconfig/keyboard:

KEYBOARDTYPE="pc"
KEYTABLE="dk-latin1"

skulle gøre det. Hvis du ikke har lyst til at genstarte, kan du køre
'loadkeys dk-latin1' - så skulle det i hvert fald virke indtil næste
genstart.

Kontroller forresten også at du har en skrift med æøå - med dette
indhold i /etc/sysconfig/i18n skulle det virke:

SYSFONT="lat1u-08"
SYSFONTACM="iso01"

> mærkeligt egentligt, linux fandt mit creative soundblaster AWE 64 og
> tilhørende wave tables under første opstart, men der er ingen lyd på
> og skriver jeg sndconfig så fejler den også under config.

Hvad er det, der fejler? Har du skruet op for volumen - den er normalt
skruet helt ned, når en driver er indlæst.

Rasmus
--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Chewbacca is actually not a bad SysAdmin icon. He's large, tends

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 29-10-01 19:30

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> [...]

/*SNIP*/

Glemte lige: Snakker du X, er proceduren en anden:

Kig på /etcv/X11/XF86Config-4 og sørg for at sektionen for dit tastatur
ser således ud:

Section "InputDevice"
Identifier "Keyboard0"
Driver "keyboard"
Option "XkbLayout" "dk"
EndSection

Hvis du altså bruger XFree86 4.

Rasmus

--
Linux hackers are funny people: They count the time in patchlevels.