Trådalger (grønne) blir rosa
Fra : Elisabeth Bull

Dato : 27-10-01 11:34

Jeg har av forskjellige grunner tømt og flyttet mitt smått aleangrepne
akvarium. Etter flyttingen har jeg hatt i litt av det gamle vannet (ca. 20
liter) og 80 liter nytt vann. Litt sera nitrivec (biostarter) er tilsatt
for
sikkerhets skyld, grusen er erstattet med ny grus, plantene er plantet på
nytt og små biter med gjødningstabletter er plassert her og der i grusen.
Vannet er rimelig klart nå etter et døgn, men har et melkehvitt skjær.
5-i-ett-test angir normale verdier. Det som undrer meg er at de algetrådene
som enda sitter på noen av de store bladene (og som før var grønne), har
blitt rosa. Vet noen hva dette kan indikere om vannkvaliteten? Jeg vil
helst
være på trygg grunn før jeg slipper fiskene oppi igjen.

Elisabeth

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 27-10-01 20:39

"Elisabeth Bull" <e-bul@online.no> wrote in message
> [...]
> helst
> være på trygg grunn før jeg slipper fiskene oppi igjen.

Hei Elisabeth.
Det der biostarter, var det noe du fikk fra dyrebutikken ????? Er det det
man får i små ampuler som man så napper midt over, så vil jeg anbefale deg å
få alt vandet ut fortest mulig. Jeg gjorde den tabben å høre på butikken da
jeg startet opp mitt første akvarium. Det kostet fiskene livet (de som ikke
ble alvorlig syke). Du har fått en kraftig oppblomstring av de mikrober som
normalt lever i vandet. Men når det bliver for mange av de, så kan det gå
galt når du har i fiskene.
Sætt opp tanken på nytt og så hellere ha fiskene i en reserve tank den
første tiden.
De alger som før var grønne, men som nå er blitt røde, høres ut som det
mugsopp vi har på badet. Det er ikke bra, verken for mennesker eller fisk,
så rens dine planter GODT. Husk også å rense gruset, for det kan ligge igjen
partikler som du ikke akkurat ser med en gang.
Held og lykke med prosjektet.
Hilsen Ditte

Fra : Elisabeth Bull

Dato : 27-10-01 22:45

> [...]
som
> normalt lever i vandet. Men når det bliver for mange av de, så kan det gå

Ja, jeg fikk anbefalt biostarteren i en dyrebutikk (en av de få jeg stoler
på i Trondheim), og den kom i en flaske hvor væsken måles i korken, ikke i
noen ampuller. Jeg har brukt det tidligere også uten problem, så denne tror
jeg er rimelig trygg.

> [...]
igjen
> partikler som du ikke akkurat ser med en gang.

Det rosa skjæret har forsvunnet nå heldigvis, det så ganske giftig ut da det
dukket opp. Jeg krysser fingrene og håper at dette går bra.

> Held og lykke med prosjektet.

Jotakk, det ser bra ut så langt. Takk for svaret!
Elisabeth

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 28-10-01 15:46

> [...]
> på i Trondheim), og den kom i en flaske hvor væsken måles i korken, ikke i
> noen ampuller. Jeg har brukt det tidligere også uten problem, så denne

Hei Elisabeth.
Hvilken butikk i Trondheim ????? Jeg vet kun om en som er sikker nok til å
ta imot skikkelig gode råd og det er den på Byhaven. De andre har jeg etter
å ha brendt meg skikkelig, lært å holde meg fra. De er bare bra hvis den
førstnævnte ikke har akkurat den tingen jeg er ute etter.
Hilsen Ditte

Fra : Elisabeth Bull

Dato : 28-10-01 19:30

"Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> skrev i melding

> [...]
> å ha brendt meg skikkelig, lært å holde meg fra. De er bare bra hvis den
> førstnævnte ikke har akkurat den tingen jeg er ute etter.

Jada, det er den på byhaven jeg mener - den har utmerket service og patente
råd.

Elisabeth

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 28-10-01 22:15

> Jada, det er den på byhaven jeg mener - den har utmerket service og
patente
> råd.
>
> Elisabeth

Hei Elisabeth.
Da er jeg helt enig i at du har gjort det rette. For Esben er noe av det
mest kompetente menneske jeg har mødt innen for akvarieverdenen.
Har du lyst å komme i kontakt med andre fiskeentuasister, så er du velkommen
på møte på tirsdagskvelden d. 30 okt kl 19. Det er på Freidehuset ved
Moholt.
Hilsen Ditte