discus fra almindeligt vand til osmose
Fra : CMik

Dato : 27-10-01 06:45

På et tidpunkt skal mine udvalgte discus gerne i at akvarie med noget
tilpasset osmosevand.

Hvis temperaturen er den sammen i begge baljer, skal fiskene så ha'
en langsom tilvending af vandet inden de kommer over ?

Hvis de skal tilvendes vandet langsom , så er jeg meget modtagelig for
tips til hvordan dette gøres lettest og uden at stresse fiskene for
meget, det er jo ikke små fisk der lige kan puttes i en plastpose

og hvad når de skal tilbage til det almindelige vand igen, er det
samme regelsæt ?

Fra : ole larsen

Dato : 27-10-01 07:32

CMik skrev i meddelelsen <3bdb488d.1858304@news.inet.tele.dk>...

> [...]
>meget, det er jo ikke små fisk der lige kan puttes i en plastpose
>
>og hvad når de skal tilbage til det almindelige vand igen, er det

Sunde og ustressede tetraer og barber klarer omsætningen uden et
kny selvom bøgerne siger noget andet. Hvordan det er med Discus.....

Ole

Fra : Carsten Gall

Dato : 27-10-01 11:15

ole larsen <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en

> Sunde og ustressede tetraer og barber klarer omsætningen uden et
> kny selvom bøgerne siger noget andet. Hvordan det er med Discus.....

Jeg har nu selv været med til at aflive en hel masse røde neon, som kom
fra
almindeligt vand over i blødt vand. de fik osmose chock. Lige med det
samme er
der intet at se, men iløbet af et par dage får de blodudtrækninger, især
ved gattet.

Jeg ville ikke risikere at smide fisk fra almindeligt postevand over i
blødtvand, uden en tilvænning.
Og ikke mindst diskus, som jo er kendte for at være sarte.
Selv om det varer et par timer, vil jeg mene at det er tiden værd.

Carsten

Fra : ole larsen

Dato : 27-10-01 14:51

Carsten Gall skrev i meddelelsen <9re178$2o1k$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> Og ikke mindst diskus, som jo er kendte for at være sarte.
> Selv om det varer et par timer, vil jeg mene at det er tiden værd.

Hvis det sker med _totalt_ afsaltet vand, er det muligt at der sker skader,
men
hvornår benytter man det.
Med en TH/GH på2-4 har jeg aldrig set tegn på blot ubehag.

Ole

Fra : Carsten Gall

Dato : 27-10-01 15:07

> [...]

> men
> hvornår benytter man det.
> Med en TH/GH på2-4 har jeg aldrig set tegn på blot ubehag.

Det vand der var brugt var totaltafsaltet vand der var blandet op med
postevand til en microsiemens på ca 150, så vidt jeg husker.

Carsten

Fra : CMik

Dato : 27-10-01 22:10

Andre der vil bidrage med egne erfaringer og fremgangsmåde ?

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 30-10-01 23:38

> Andre der vil bidrage med egne erfaringer og fremgangsmåde ?

Discus er generelt anset for at være sarte, men jeg vil nu gerne prøve at
aflive den myte. Når bare fiskenes optimale livsbetingelser opfyldes, lever
de snildt både 5 og 6 år, ja nogle gange endda helt op til 10 år. Det er
rigtigt at de bliver let forskrækket, men pussenusser man for meget om dem,
vænner de sig aldrig til håndtering. Mine discus kan jeg røre på siden af
kroppen, med egen hånd, uden at de flytter sig en tomme i akvariet, og de
bliver aldrig syge. Det afhænger meget af, at de får det at spise som de har
behov for, at man gider skifte det vand i akvariet som skal skiftes, og at
man kan afholde sig fra at blande dem med mange andre fisk. Opfyldes disse
simple betingelser, har man en fisk der er væsentlig mere hårdfør en de
fleste andre fiskearter.

Torben

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 30-10-01 23:40

> Andre der vil bidrage med egne erfaringer og fremgangsmåde ?

Jeg har altid selv smidt mine discus direkte over i akvariet med blødt
osmose anlæg, uden at de har taget skade af det. De bliver selvfølgelig en
smule stresset af det, men det er jeg overbevist om er selve flytningen til
nyt akvarie, mere end det er pga. vandkvaliteten.
Til gengæld skal du være utroligt opmærksom når du skal have fiskene tilbage
igen, til det hårde ledningsvand. Her skal du tilvænne fiskene over en times
tid. Den metode jeg selv bruger er, at tage en køletaske og fylde lige
akurrat så meget med det bløde vand, at discus fiskene kun lige er dækket.
Herefter fylder du en smule af det hårde ledningsvand i, og lader fiskene
vænne sig til det i cirka 15 minutter. Så fylder du mere i osv. osv. Så går
det som regel fint. Jeg har i hvert fald aldrig selv mistet fisk på det.

Med venlig hilsen

Torben Mathiassen

Fra : Carsten Gall

Dato : 31-10-01 01:32

Torben Mathiassen <torben.mathiassen@get2net.dk> skrev i en

> [...]
går
> det som regel fint. Jeg har i hvert fald aldrig selv mistet fisk på det.

Det er pudsigt det du skriver med at komme fiskene fra blødt vand til
postevand!
Normalt er det omvendt, at der ikke er problemmer med at smide dem fra
blødt til hårdt, men
omvendt duer ikke. Det skulle være moget med trykket i fiskens celler.
Når du sætter den fra hårdt
til blødt vand, hurtigt, sker udligningen i cellerens tryk for hurtigt og
de kan springes. Der skulle ske en
for hurtig udveksling af diverse salte fra cellerne, hvorimod det skulle
være ganske uskadeligt at sætte
dem i vand fyldt med diverese mineralsalte, for cellerne optager ikke
mere end de skal bruge.

Men det her kan en biolog formenligt skrive en del mere om.

Så Tom se at komme på banen!!

Carsten

Fra : Tom Manczak

Dato : 01-11-01 23:14

> Men det her kan en biolog formenligt skrive en del mere om.
>
> Så Tom se at komme på banen!!

Ja jeg kommer snart. Jeg havde ellers skrevet et langt indlæg igår, men
lige da jeg næsten var færdig så røg strømmen og indlægget gik tabt.
Grrr!!

Men jeg skriver noget en af dagene.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

remove "fishy" to reply by email.

Fra : Pyros

Dato : 20-11-01 10:21

"CMik" <cecilie.mikkelsen@post1.tele.dk> wrote in message

> [...]
> meget, det er jo ikke små fisk der lige kan puttes i en plastpose
>
> og hvad når de skal tilbage til det almindelige vand igen, er det

Hej NG

Den metode jeg altid bruger er at skifte de sædvanlige 20% hver anden dag,
men så bare bruge det bløde vand. efter et par uger er vandet nedde på den
blødhed som tilsætningsvandet er, og samme metode når der skal skiftes
tilbage til hårdt vand. Skal lige siges at hårdt vand kan indeholde MEGET
mere nitrit, nitrat og andre giftstoffer, så jeg plejer kun at skifte vand 1
gang om ugen når de går på hårdt vand, og altid iskoldt vand, så der er
mindst mulighed for bakterie inficeret vand. Discus er måske lette og
stresse, men alt kommer an på hvad de er vænnet til, og min fisk har aldrig
taget skade af 5-8 graders temperaturfald inden for 15 minutter. Det samme
sker jo i regntiden i naturen, når naturen skifter til blødt vand, sker det
over en nat, med store temperatur svingninger.

Pyros

Fra : Jan Boegh

Dato : 20-11-01 19:03

"Pyros" <pyros@mail.dk> wrote in message
> "CMik" <cecilie.mikkelsen@post1.tele.dk> wrote in message

> tilbage til hårdt vand. Skal lige siges at hårdt vand kan indeholde MEGET
> mere nitrit, nitrat og andre giftstoffer,

Det var lige godt interessant. Kunne du løfte sløret for hvorfra du
har erhvervet den information?

> gang om ugen når de går på hårdt vand, og altid iskoldt vand, så der er
> mindst mulighed for bakterie inficeret vand.

Er du bange for at dine fisk skal få legionella? IMHO er ovenstående helt
ude af trit med realiteterne.
Regner du med at dine fisk lever i bakteriefrie omgivelser under
normale omstændigheder.

mvh
Jan