børsteorm
Fra : Jeppe

Dato : 26-10-01 14:28

Er der nogle der kan fortælle hvordan man graver børsteorm

Hilsen Jeppe

Fra : mgerner

Dato : 29-10-01 09:20

"Jeppe" skrev d. 26-10-01 14:28 dette indlæg :
> Er der nogle der kan fortælle hvordan man graver børsteorm
>
> Hilsen Jeppe
>
> Hej Jeppe

Børsteorm er en importeret orm så du kan ikke grave den herhjemme !!!

Hilsen
mgerner

http://www.kandu.dk/

Fra : Alex Linaa

Dato : 29-10-01 09:25

"mgerner" <mgerner.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Børsteorm er en importeret orm så du kan ikke grave den herhjemme !!!

A hva'???

Så blev den vist importeret første gang i kridttiden
Se evt. http://pauli.uni2.dk/aquarius/marek/poly.html og
http://lumby.chem.sdu.dk/~malene/specialesider/dyr/visdyr.php3?id=159

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 29-10-01 12:11

Bemærk at det lystfiskere fejlagtigt kalder børste orm dækker over en meget
stor gruppe af orm som også indbefatter regnorm, sandorm og tubifex.
Lystfiskerbørsteormene kaldes af biologer for Nereis (slægtsnavn) eller som
gruppe for nereider. Deres korrekte danske navn er sandigler, og et nyere
navn til den er frynseorm.

Men det korrekte danske navn er altså sandigler; ikke fordi de biologisk set
er igler, men fordi de er orm, der kan bide ret kraftigt.

Men lige meget hvad så er de meget almindelige i Danmark; spørg selv de
kystfiskere der har oplevet en sværmning (parringsleg) af sandigler i det
tidlige forår.

mvh

Grøn guide Erik Breum Petersen
Trente Mølle. Natur-, Miljø-, og Lokal Agenda 21 Center
Trentevej 7
Ny Stenderup
5672 Broby

6268 1979
trente-moelle@get2net.dk
erik.petersen-gg@grundtvig.dk

http://hjem.get2net.dk/trente

Alex Linaa <@nospam@a@linaa.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bdd1260$0$25382$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Chris

Dato : 29-10-01 16:05

"Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> skrev i en meddelelse
> "mgerner" <mgerner.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> A hva'???

På disse kanter er børsteorme 100x nemmere at grave end sandorm.
De svømmer endda frit rundt om foråret når vandtemperaturen er 6-8°.
Visse påstår endda, at f.eks. ørreder meget hellere tager børsteorme end
småfisk i april-maj.

MVH
Chris.

Fra : Jens K. Knudsen

Dato : 30-10-01 17:43

Det er godt nok det værste gang sludder jeg har hørt længe

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 30-10-01 18:42

Alex Linaa har soleklart ret.

Du må henvise til det forrige indlæg med påstand om, at børsteormen kun
findes som importartikel i Danmark.

Jeg synes endda at Alex tilbageviser påstanden nok så elegant og med lune.

Knæk&Bræk

Jan Bang Jensby

Fra : Alex Linaa

Dato : 31-10-01 11:41

"Jens K. Knudsen" <jenskrk@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Det er godt nok det værste gang sludder jeg har hørt længe

?? Ikke forstået

Tidlig kridttid varede fra for 144 millioner år siden til for 97 millioner
år siden. Sen kridttid varede fra for 97 til for 65 millioner år siden

Det er vist så tidlig en "import" at børsteormen må siges at være en
naturlig del af vores fauna, hvis det skal skæres ud i pap.

Fra : Jens K. Knudsen

Dato : 31-10-01 16:56

Hej Alex:
Den har du misforstået, jeg mener det er den værste gang sludder, at
Børsteormen er en impoteret art.

Fra : Jan Vesterlund

Dato : 01-11-01 07:38

Hej

Jeg synes det er fint vi har fundet ud af at børsteormen har været i Danmark
i 100 milioner år, men hvad med Jeppes spørgsmål.

Er der nogle der kan fortælle hvordan man graver børsteorm?

Fiskehilsen Jan

<3be01eac$0$360$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Jens B.

Dato : 01-11-01 08:52

"Jan Vesterlund" <jv@danlamp.dk> wrote in message
> Jeg synes det er fint vi har fundet ud af at børsteormen har været i
Danmark
> i 100 milioner år, men hvad med Jeppes spørgsmål.

Hov-hov du, nu skal du ikke bare komme her og forsøge at afspore en
overordentlig vigtig og meget seriøs tråd, der følges med tilbageholdt
åndedræt, bævrende læber og ikke mindst svedige håndflader af mange. Hvad
rager Jeppes spørgsmål os - vi vil da meget hellere ride vores egne kæpheste
uden utidig indblanden - så skrid, Jan, det er en lukket fest

Og til dig Jeppe: Dette kan måske lære dig, at du ikke bare skal komme her
og stille dumme spørgsmål, så du skrider også lige, Jeppe, det er som sagt
en lukket fest

--
-Jens B.
www.bruun.com

"Den eneste interesse, vi har, er at tage checken og stikke af" - Peter
Aalbæk Jensen

Fra : Killalot

Dato : 01-11-01 22:46

Hej Jan og I andre

Man laver en stor si af en træramme og et net med passende maskestørrelse -
I perioden fra april til oktober kan man grave.
Man tager en greb og graver mudder op i rammen - mudderet sies i vandet og
tilbage skulle børsteorm og sandorm ligge tilbage.
Så let skulle det være - selvfølgelig er det nok bedst på nogle bestemte
områder, men dem må I selv finde. (lavvandet sted med tydelig flod og ebbe)
Grav ved ebbe.

Winnie

PS Har du hørt Jan, at Dan er stoppet? Nu er det nok slut med langture fra
Hanstholm..snøft!

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 06-11-01 08:44

For at korrigere en udbredt misforståelse

Ebbe = faldende vandstand, ikke lig lavvande
Flod = stigende vandstand, ikke lig højvande

mvh

Erik Breum Petersen

Killalot <killalot@killalot.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3be1c23c$0$11600$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 22-01-02 22:45

Davs

Under en lille ekspedition til det sydfynske, gravede jeg sandorm ved
Falsled havn. Så vidt jeg husker (for det er mange år siden), er der et
fladt stykke lige ved siden af havnen. Under gravningen, fik jeg pludselig
fat i nakken på en børsteorm der var mere end 20cm lang! Det var sgu lige
før man skulle sige "De" til den, samt skifte til rene underbukser (især da
jeg så klosaksene). Anyways, jeg fik gravet adskillige af disse møgdyr op,
og erfarede samtidig at de er nogle travle små færte, der let kan fordele
sig over HELE bilen på få timer hvis de ikke opbevares under låg. Således
fik min nu afdøde mor besøg af en blyant-lang børsteorm i sine sandaler. Det
vakte ikke ubetinget jubel fra hendes side :)

Normalt, når man graver sandorm, er der mange af disse børsteorm med. I
langt de fleste tilfælde er de kun nogle få cm lange, og derfor ikke meget
bevendt til fiskeri. Om det er en anden art, skal jeg ikke kunne sige. Jeg
har kun kendskab til Synfyn, hvor de kan nå en brugbar (og skræmmende)
størrelse. De er aldeles fremragende til fladfisk, men jeg synes ikke de
giver flere hug end sandorm. Til gengæld holder de længere på krogen (de er
samtidig mere end dobbelt så dyre, hvis de skal købes). Tillad mig at
anbefale noget så banalt som regnorm til ising. Er der virkelig gang i
isingerne og skrubberne, kan regnorm være mindt lige så effektivt som
sandorm. Jeg bruger faktisk sjældent andet, når jeg fisker fladfisk fra
turbåd. Jeg har også haft umådeligt held med at anvende dåsemajs (!).
Naturligvis blev jeg til grin på hele båden, men det varede kun indtil
hjemturen, hvor folk rensede deres fisk. I stort set alle fisk, blev fundet
en hel del dåsemajs, som stammede fra min dåse der var væltet over bord!
Tippet står i øvrigt også beskrevet i "Snør de flade" af Jens Ploug Hansen

mvh og Knæk og Bræk
Kim Frederiksen

Fra : Torben Abildgaard

Dato : 22-02-02 12:55

Ah! Et kvalitetsindlæg!! Om de sataner, som jeg aldeles ikke
kan fange!!!

--
vh ¸.·´¯)
><> ´ Torben
Kim Frederiksen skrev en lærerig beretning...