Hvordan fungerer streaming?
Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 26-10-01 07:38

Nu er det efterhånden mange steder blevet udbredt at høre net-radio, men
hvor belastende er det egentlig for virksomhedernes båndbredde?

Hvis fx. ti personer i samme virksomhed deler internet forbindelse og de
alle lytter til samme net-radiokanal. Har de så hver deres stream helt fra
radiokanalen? Eller er teknologien "intelligent" og kan dele samme stream,
og så først opdele streamen i firmaets router eller switch?

Og er der forskel på det alt efter hvilken stream teknologi/software man
benytter?

Mvh
Peter

PS: Har spurgt i dk.edb.internet.software for en uge siden, men stadig uden
svar. Er i klogere end "dem"

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 26-10-01 08:05

"Peter D. Jørgensen" wrote:

> Hvis fx. ti personer i samme virksomhed deler internet forbindelse og de
> alle lytter til samme net-radiokanal. Har de så hver deres stream helt fra
> radiokanalen?

Normalt ja.

> Eller er teknologien "intelligent" og kan dele samme stream,
> og så først opdele streamen i firmaets router eller switch?

Hvis afsenderen benytter multicast og alle routere undervejs
supporter det. Ellers skal der laves tunneler.

> Og er der forskel på det alt efter hvilken stream teknologi/software man
> benytter?

Ja - men jeg tror ikke, at der er så mange der bruger multicast.
Prøv at søge på multicast og se om der dukker noget op.

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-10-01 13:17

On Fri, 26 Oct 2001 08:37:35 +0200, "Peter D. Jørgensen"
<pdj1974@hotDELTHISmail.com> wrote:

> Hvis fx. ti personer i samme virksomhed deler internet forbindelse og de
> alle lytter til samme net-radiokanal. Har de så hver deres stream helt fra
> radiokanalen?

Ja, sådan er det i praksis idag.

> Eller er teknologien "intelligent" og kan dele samme stream, og så først
> opdele streamen i firmaets router eller switch?

Teknologisk kan man godt det du efterspørger (det hedder IP
Multicasting), men multicasting er ikke udbredt på Nettet.

-A

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 28-10-01 10:49

To for svar til jer begge to.

Efter at have læst definitionen på www.whatis.com (der blandt andet siger at
der bliver en del af IPv6) samt http://www.multicasttech.com, (der både har
en test og en faq) jeg også blevet klogere

Utrolig at det ikke er mere udbredt endnu, da det da er i alles interesse...

/Peter

Fra : Flemming Riis

Dato : 28-10-01 11:15

"Peter D. Jørgensen" <pdj1974@hotDELTHISmail.com> wrote in message

> [...]
har
> en test og en faq) jeg også blevet klogere
>
> Utrolig at det ikke er mere udbredt endnu, da det da er i alles

Der findes proxying af streams men jeg har kun set det i en blanding af ms
produkter , mener real.com også har noget