Gode råd søges
Fra : Søren Winkel

Dato : 25-10-01 09:11

Hejsan
Jeg har planer om at øge kassekreditten for at opgradere mit system, derfor
vill jeg lige høre om der var nogen der havde nogen erfaringer med nogle af
de komponenter jeg har tænkt mig at købe.
Jeg har tænkt mig at bygge det op om en Athlon Thunderbird 1200MHz Socket
A / FSB 266MHz, den skal jo have et bundkort og det er nok der jeg er mest i
tvivl.
mine favoritter er i øjeblikket:
CT-7VJD2 ATX Socket A / VIA KT266 / 5PCI-1CNR-1AGP / IDE100 / Audio fra
Chaintech
eller
K7VTA3 ATX Socket A / VIA KT266 / 5PCI-1CNR-1AGP / IDE100 / Audio fra ECS
eller
SL-75DRV ATX Socket A / VIA KT266 / 5PCI-1CNR-1AGP / IDE100 /Audio fra
Soltek.
Der er tale om de billigste producenter og jeg er lidt i tvivl om hvad det
er man betaler ekstra for hos F.eks Asus.
Jeg regner med at smide 512 mb DDR ram i.
Grafik kort bliver nok et AGP-V7100 Pro GeForce2 MX400 TV-Out Bulk AGP /
64MB / 2048X1536 /
Alle disse herligheder kommer til at koste omkring 3700, men jeg er som sagt
lidt i tvivl så gode råd modtages med kyshånd.

Søren

Fra : Remmen

Dato : 25-10-01 09:54

Hej,

Jeg kender ikke så meget til bundkortene, men jeg ville nok vælge et
lidt kraftigere skærmkort - måske på bekostning af halvdelen af rammen.
Men det kommer selvfølgelig an på hvad du bruger maskinen til.

Lars

--
www.matrixgames.com <-- Free wargames for download.
www.truecombat.com

Fra : raven

Dato : 25-10-01 10:11

On Thu, 25 Oct 2001 10:11:26 +0200, "Søren Winkel" <winkel@it-c.dk>
wrote:

> [...]
>A / FSB 266MHz, den skal jo have et bundkort og det er nok der jeg er mest i
overvej lige en athlon XP 1500+ (kører 1333 MHz) også. Koster 1315 kr.
Den varmer 20 % mindre, har sse instruktioner (Intel's) og prefetch.

>mine favoritter er i øjeblikket:
>CT-7VJD2 ATX Socket A / VIA KT266 / 5PCI-1CNR-1AGP / IDE100 / Audio fra
>Chaintech

kender det ikke. Det er småt med anmeldelser af kortet. Det tager både
sdram og ddr ram.

>eller
>K7VTA3 ATX Socket A / VIA KT266 / 5PCI-1CNR-1AGP / IDE100 / Audio fra ECS
>eller

hvorfor ikke hellere ECS K7S5A. Det er har sis735 chipset. Tager også
både sdram og ddr ram, men er hurtigst med ddr.

>SL-75DRV ATX Socket A / VIA KT266 / 5PCI-1CNR-1AGP / IDE100 /Audio fra
>Soltek.

hvorfor ikke SL-75DRV2. Det står ikke på edbpriser.dk men
www.prc-data.dk har det.

Ved du ikke at kt266 er forældet ? Nu hedder det kt266a, og soltek
sl-75drv2 har det chipset. Men sis735 chipset er næsten ligeså hurtigt
som kt266a.

>Der er tale om de billigste producenter og jeg er lidt i tvivl om hvad det
>er man betaler ekstra for hos F.eks Asus.
>Jeg regner med at smide 512 mb DDR ram i.
samsung ddr til 2x338 kr. passer fint til ECS'en.

>Grafik kort bliver nok et AGP-V7100 Pro GeForce2 MX400 TV-Out Bulk AGP /
>64MB / 2048X1536 /

hvorfor ikke daytone geforce2 pro gts med 32 Mbyte ddr ram til 929 ?
eller med 64 Mbyte ddr ram til 1129. Jeg mener ovennævnte asus
benytter sdram og det er en del sløvere til grafikkort.

>Alle disse herligheder kommer til at koste omkring 3700, men jeg er som sagt
>lidt i tvivl så gode råd modtages med kyshånd.

Jeg får med xp1500 og ECS: 1315 + 2x338 + 669 + 1129 =3789.

mvh

John

Fra : Søren Winkel

Dato : 25-10-01 11:29

Tak fro de hurtige og gode råd.
> overvej lige en athlon XP 1500+ (kører 1333 MHz) også. Koster 1315 kr.
> Den varmer 20 % mindre, har sse instruktioner (Intel's) og prefetch.

Ja det lyder som et meget godt køb, men når det kører 266 mhz fsb skal mit
bundkort så ikke også gøre det. Det betyder vel at jeg ikke kan nøjes med
ECS K7S5A, der kun kører 200 mhz, eller hvad?
Jeg er klar over at soltek har lavet en ny, men er den de 400 ekstra kroner
værd?
Jeg vidste ikke at kt266 er forældet.
> samsung ddr til 2x338 kr. passer fint til ECS'en.
Er det så to gange 256 mb blokke, jeg ville gerne have muligheder for at
opgradere ydereligere.

> hvorfor ikke daytone geforce2 pro gts med 32 Mbyte ddr ram til 929 ?
> eller med 64 Mbyte ddr ram til 1129. Jeg mener ovennævnte asus
> benytter sdram og det er en del sløvere til grafikkort.
Kan DDR opveje forskellen på 32 op til 64 mb sdram?

mvh
Søren

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 25-10-01 11:36

"Søren Winkel" <winkel@it-c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ECS K7S5A, der kun kører 200 mhz, eller hvad?
> Jeg er klar over at soltek har lavet en ny, men er den de 400 ekstra

Du kan nu købe Epox 8KHA+ til 1300 kroner Det er med Via's KT266A chipset
Alternativt Asus A7v 266E til 1639.-
Begge kort understøtter også 266 FSB.

> Er det så to gange 256 mb blokke, jeg ville gerne have muligheder for at
> opgradere ydereligere.

I de nævnte bundkort er der plads til 3 x 184 pins DDR-ram, så der er
mulighed for opgradering senere.
Du kan evt. sætte 512 Mb klodser i :

Best regards

Jesper
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælpo)

Fra : raven

Dato : 25-10-01 12:11

On Thu, 25 Oct 2001 12:28:39 +0200, "Søren Winkel" <winkel@it-c.dk>
wrote:

> [...]
>bundkort så ikke også gøre det. Det betyder vel at jeg ikke kan nøjes med
>ECS K7S5A, der kun kører 200 mhz, eller hvad?

Det har du vist misforstået !
En XP 1500, kører 1333 men med 10x multiplier. 10x133=1333
Når AMD skriver fsb266 er det internt i cpu'en imellem cpu og
indbygget cache. 2x133=266

En 1200 Thunderbird, som du ville købe, kan jo fås både i fsb200 eller
fsb266 versioner. Der findes ikke bundkort, der kører hverken fsb200
eller fsb266 til socketA, - men 100 og 133 MHz.

> [...]
>Jeg vidste ikke at kt266 er forældet.
>Er det så to gange 256 mb blokke, jeg ville gerne have muligheder for at

ja, det er 2 blokke
Så find noget større.
>/

>Kan DDR opveje forskellen på 32 op til 64 mb sdram?

skrev jeg ikke lige 64 MByte ddr ?

Soltek sl-75drv2 er vist et meget godt bundkort. Det er med en masse
jumpere, imodsætning til epox 8hka+
Hvis du virkelig kan få fat i den epox med kt266a chipset, er det
naturligvis fint, - men det er ikke _meget_ hurtigere end ecs k7s5a.

Ulempen ved ecs k7s5a er, at det er vanskeligt (hvis ikke umuligt) at
overclocke, - det kan epox'en til overflod. Desuden kompatibiliteten
til linux, f.eks., kender jeg ikke. Men XP skulle være godt nok.

mvh

John