hjælp til selv at bygge akvarie
Fra : Tulle

Dato : 24-10-01 13:46

Hej Ng
Jeg pusler lidt med tanken om at bygge et akvarie.Er der nogen som har gjort dette med succes vil jeg meget gerne høre om det.
Fremgangsmåde?
Pris?
Er der begrænsning på størrelse? Jeg havde tænkt mig at lave et på ca. 700 L.
holbarhed?
Materialer?(navn på silikone,glas,alu osv.)
Alle erfaringer modtages med tak.
Mvh. Marianne

Fra : Jan Boegh

Dato : 24-10-01 17:13

"Tulle" <tranbo@mail.tele.dk> wrote in message news:3bd6b7e7$0$206$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

>Jeg pusler lidt med tanken om at bygge et akvarie.Er der nogen
> som har gjort dette med succes vil jeg meget gerne høre om det.

Jeg har just lavet en reparation af et ældre træakvarium, der viser
en meget billig måde at lave store akvarier på.
Normalt har jeg brugt epoxylak - der er modbydelig at arbejde
med, andre har brugt glasfiber - der er endnu mere modbydeligt
at arbejde med - til at tætne trækassen.

Imidlertid blev mit 470 liters akvarium utæt efter en flytning, hvor
jeg ikke var omhyggelig nok med at gøre underlaget plant - hvilket
nok hænger sammen med at den benyttede lak var en halv snes
år gammel og derfor ikke spor smidig længere.
Og dette skete selvfølgeligt i en weekend, hvor jeg ikke
kunne få fat i noget reperationslak.

Til gengæld kunne jeg få fat i 4mm glas (hentet på
genbrugsstationen - helt gratis). Så jeg har ganske simpelt
beklædt trækassen invendig med glas limet op med en lille
smule silicone - sørget for at der er mindst et par mm. mellem
glassene og så fuget med silicone.

Og det virker fremragende. Så næste projekt er
at lave et 600-800 l. akvarium, hvor jeg forventer
en udgift på ca 400 kr til finer (den billigste - ingen grund
til at bruge vandfast) 20 kr. til skruer, 50 kr. til
polyurethanlim og 3 tuber silicone á 65 kr.
Endeligt en slat lak til at forsegle og en dåse
maling (man kunne beklæde akvariet med
glasvæv eller hvad man nu ønsker - mahognifiner,
teak, bøgefiner, bladguld eller et renaisancemaleri).
Jeg nøjes med matsoret plastmaling til 50 kr.
Åh jo - og så en forrude i 6 mm, hvis hullet ikke
bliver mere end 45 cm højt og ellers 8 mm.
Min glarmester tager 300 kr/m2 for 6 mm og
400 for 8mm

Alt i alt en god tusse for et 6-800 l akvarium.
Dertil kommer så selvfølgeligt noget låg/lampe.
Det laver jeg af samme materiale som akvariet og
laver det sådan at den forreste del af låget kan vippes op.

mvh
Jan

Fra : Thomas Jensen

Dato : 24-10-01 22:45

> Åh jo - og så en forrude i 6 mm, hvis hullet ikke
> bliver mere end 45 cm højt og ellers 8 mm.
> Min glarmester tager 300 kr/m2 for 6 mm og
> 400 for 8mm

er det virkelig nok med en 6mm rude foran ?
vil du så lave en plade foran i krydsfiner og så bare save en hul med en
stiksav ?

JEg glæder mig til at høre mere om projektet, da det lyder spændende og
billigt

mvh
Thomas

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-10-01 09:01

Thomas Jensen <oelhunden@yahoo.com> skrev i en

> [...]
> stiksav ?
>
> JEg glæder mig til at høre mere om projektet, da det lyder spændende og

Jeg ligger inde med 3 stk 12mm glas i målene 180x65. Hvis det har nogen
interesse.
glasset skulle oprindeligt have været brugt som frontruder i et par store
baljer som jeg,
lavede. Men på grund at strømregningen og manglende tid bliver det aldrig
til noget.

Carsten

Fra : Simon...

Dato : 25-10-01 14:24

Det lyder spændende - smider du ikke et par pix i dk.binaer og et vink her,
når det er klart ?
tak
-Simon

Fra : Jan Boegh

Dato : 26-10-01 16:03

"Simon..." <guden@iname.com> wrote in message news:3bd81208$0$746$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Det lyder spændende - smider du ikke et par pix i dk.binaer og et vink her,
> når det er klart ?

OK!

Fra : Dan Bylov

Dato : 24-10-01 19:19

Prøv at læse "Byg et miljøakvarium - 10 forslag til miljørigtig
akvarieindretning" af Jørgen Eggers udgivet af Skoletjenesten Danmarks
Akvarium.
Den beskriver materialer glastykkelse osv.

mvh Dan

Fra : J@N

Dato : 24-10-01 22:51

Hej

Glasset skal være helst 10 mm til siderne og 12-15 mm til bunden, og med
mindre du har glas eller kan købe det meget billigt, kan det sjældent betale
sig at bygge et så stort akvarie selv. Derudover kommer al arbejdet og
resultatet bliver næppe så flot som et alu-akvarie. Og et 720 l med de gode
mål 160x75x60 kan fås helt nyt for kr. 2.700,-, det er billigere end glasset
koster hos en glarmester!!

Jan

Fra : Kenneth L. Pedersen

Dato : 27-10-01 17:45

"J@N" <itjf@get2netFJERNDETTE.dk> wrote in message
> Hej

<cut>
> Og et 720 l med de gode mål 160x75x60 kan fås helt nyt for kr. 2.700,-,

Hvor henne??

<cut>

> Jan

Mvh. Kenneth