Til alle som handler host ITbutikken
Fra : Stian A. Bergum

Dato : 22-10-01 21:07

Til nå har jeg trodd ITbutikken A/S var rimelig seriøse, men jeg har tatt feil.

Det må en klagesak til før helvetet setter løs.

Les den utrolige historien her: <URL:http://vennesla.net/users/sab/ITbutikken.txt>

--
Stian A. Bergum
sabergum@sysedata.no

Fra : Unique

Dato : 22-10-01 21:16

Hold da kæft de er rådne!!

/Dan
--
Webdesign, tryksager, grafik, video og meget andet til BILLIGE penge.
Se mere på http://www.uart.dk

Fra : Ole & Christina

Dato : 22-10-01 21:44

Skulle man mon be' ITbutikken om deres version af sagen?
Jeg har lidt svært ved at gennemskue ud fra det forelagte, om vores norske
ven rent faktisk ikke selv har begået fejlen her, som ITbutikken jo påstår?

Ole

Fra : Jørn Damgaard

Dato : 22-10-01 22:13

Jeg har sendt et brev til Sune fra ITbutikken.dk, og forklaret ham at sagen
er beskrevet her. Så jeg vil tro at der kommer et svar fra ham snart! :)

Jørn Damgaard

Fra : Stian A. Bergum

Dato : 22-10-01 22:50

> [...]
> Jeg har lidt svært ved at gennemskue ud fra det forelagte, om vores norske
> ven rent faktisk ikke selv har begået fejlen her, som ITbutikken jo

For å si det slik; jeg vet hva jeg driver med.

ITbutikken påstår at jeg har brukt den danske versjonen av siden. Da dette
var en retursak, og jeg ikke hadde lyst til at det skulle skje noe galt,
både sjekket og dobbeltsjekket jeg at siden var i Norsk "mode".

Siden vil tilogmed gå til den norske versjonen SELV OM man bruker
www.itbutikken.dk - hvis klienten har et norsk domenenavn.

--
Stian A. Bergum

Fra : Christopher Højsbo

Dato : 22-10-01 21:48

Findes der et norsk ord for KRAKILER ?

Hilsner

Christopher

Fra : Stian A. Bergum

Dato : 22-10-01 22:53

"Christopher Højsbo" <christopher@hoejsbo.dk.xxx> wrote in message
> Findes der et norsk ord for KRAKILER ?

Det ordet er det samme på norsk. Jeg er dog ingen slik. Jeg synes bare det
er urettferdig at JEG skal lide for noe jeg ikke kan hjelpe for. Prisen på
switchen ble plutselig økt med 20% bare grunnet uflaks. Da synes jeg
leverandøren bør og må dekke dette. Slik er også loven.

--
Stian A. Bergum

Fra : --* edmundo *--

Dato : 23-10-01 20:29

"Christopher Højsbo" <christopher@hoejsbo.dk.xxx> skrev i en meddelelse
> Findes der et norsk ord for KRAKILER ?

Det er jo et sprøgsmål om principper, desuden er IT-butikken, efter min
mening, godt dumme, stik da manden de 70 kr. der mangler. Hvis det belaster
deres regnskaber for meget, så skulle de overveje om de er gode nok til at
drive forretning.
.....desværre endnu en beretning om hvorledes IT-pushere undviger deres
ansvar, pengene vil de godt have, men service er jo noget kostbart og
vanskeligt.

Edm...

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 22-10-01 23:01

"Stian A. Bergum" <sabergum@sysedata.no> wrote in message
> [...]
feil.

> Det må en klagesak til før helvetet setter løs.

Din sørgelige historier er ikke den eneste..
En af mine venner han købte et motherboard ved ITbutikken , dette board går
så i stykker indenfor garenti perioden så han sender det ind til itbutikken
og han venter , venter venter , da der så er gået en måned ringer han for at
høre hvordan set står til med boardet. Han får så oplyst til det skulle
sendes helt til taiwan og de ikke kan give ham et erstatnigsboard.
Det kan ikke helt forstå da der i købeloven er foreskrevet noget omkring de
reperation skal ske indenfor rimelig tid. Han nævner så købe loven overfor
(han har på dette tidspunkt fået chefen , jeg kan ikke huske om det var Sune
eller hvem det måtte være da det er noget tid siden) og at hvis muligt om
han kunne speede tingene lidt op da det skulle bruges i forbindelse med
eksamen hvorefter vedkommende han stejler fuldstændig og siger noget i
retning af hvis han vil klage over deres behandling så kan han da lige sætte
sagen i bero med det samme, så når han er blevet træt af at klage kan han jo
så vende tilbage(!).
Dette syntes jeg simpelthen der er på grænsen det uforskammede (ligeledes
den behandling der har fundet sted i den føromtalte tekstfil).
Historien ender for min kameratsvedkommende med at få får et nyt motherboard
efter 8(!) uger

Derimod har jeg selv personligt kun oplevet god og hurtig service ved
ITbutikken da jeg ved en fejl fik en Slot PIII istedet for en FC-PGA , jeg
sender cpu mandag og allerede onsdag har jeg en ny.
Så service nivau'et kommer vist meget an på om man kommer til at pisse på
chefens sukkermad...

/Dennis

Fra : René Jensen

Dato : 23-10-01 01:24

"Stian A. Bergum" wrote:
> Les den utrolige historien her: <URL:http://vennesla.net/users/sab/ITbutikken.txt>

LOL! Det er sgku' for grineren, nu har jeg selv handlet en del hos
ITButtiken, og jeg har da selv haft nogle retursager, alle kørte igennem
fint og uden alt det skide pladder, som hyres i ovennævnte tekstfil.

Det fint at du kan henvise til en købelov, omend den er norsk, det samme
kan jeg sgku'da også her er bare et eksempel på den danske købelov:

http://www.netjurist.dk/lovsamling/koebelov.php4

Et stykke nede i din mail veksling med medarbejderne hos ITButikken,
skriver du (og lad mig citere):

"Da jeg fikk den mailen, stussa jeg faktisk over at adressa var dansk.
Synes det var unødvendig tungvint. Men da jeg ikke fant noen annen
adresse, så måtte jeg sende til denne."

Hvis det var mig, som boede i Norge, havde handlet hos ITButikken, fik
en vare som var defekt (og dermed skulle sende retur) og fik en adresse
i Danmark, så ville jeg da undersøge om der ikke var en mulighed for at
sende varen tilbage via. Norge (således at retursagen bliver indenrigs),
evt. sende en mail til ITButikken og spørge. -Bare fordi man er
nordmand, betyder det jo ikke at man komplet ignorant, vel?

Desuden så ville jeg tjekke købbetingelserne først, før jeg køber en
vare fra udlandet, selvom vi kun taler om Norden i det her tilfælde ...
efter at kigget noget af den norske version af "Lov om kjøp", kan jeg
ikke se en eneste sted i loven, som forpligter sælger at dække evt.
udgifter ved retursager, der står kun at sælger skal dække tab, altså
erstatning af varen til en ny. At ITButikken, så kvit og frit sender den
nye vare til køber uden mer-beregning er kun en service.

Så kære Stian A. Bergum, jeg kan desværre ikke se hvad ITButikken skulle
have gjort galt, de har handlet efter købeloven.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Stian A. Bergum

Dato : 23-10-01 08:25

René Jensen <rene.jensen@city.dk> wrote in message news:<3BD4B889.A0469D06@city.dk>...

> Det fint at du kan henvise til en købelov, omend den er norsk, det samme

> kan jeg sgku'da også her er bare et eksempel på den danske købelov:

Gjør oppmerksom på at den norske kjøpsloven gjelder kjøp i hele
Norden. Jeg vil også anta at den danske stat anerkjenner denne loven.

> [...]

> evt. sende en mail til ITButikken og spørge. -Bare fordi man er

> nordmand, betyder det jo ikke at man komplet ignorant, vel?

Å stusse = "undre seg".

Det jeg prøvde å si er at jeg synes det hele var merkelig, men
ettersom jeg BÅDE hadde fylt ut Norge som land i returskjemaet + at
jeg valgte den norske versjonen av siden, måtte jeg bare stole på
dette.

Jeg fant ingen norsk adresse på sidene, til tross for leting. Dessuten
er jeg norsk og forstår svært lite av muntlig dansk, altså var en
telefon uaktuelt. Mailen jeg fikk var jo klar nok.

Jeg tenkte også at ITbutikken trossalt er et dansk firma, og at det
var tvilsomt at de hadde returavd. i Norge. Dessuten er det tollfrihet
for varer til reparasjon.

> [...]

> erstatning af varen til en ny. At ITButikken, så kvit og frit sender den

> nye vare til køber uden mer-beregning er kun en service.

Norske lover er kjent for å kunne tolkes på mange måter, men
Kjøpslovens §40, 1. ledd sier (jeg siterer):

"Kjøperen kan kreve erstatning for det tap han lider som følge av
mangel
ved tingen, (...)"

Dette betyr at kjøperen kan kreve erstatning for økonomisk tap som er
en direkte følge av mangelen på varen.

Varen fikk i praksis en prisstigning på 20% pga. dette, og det er
urettferdig at dette skal påfalle meg - da jeg ikke har gjort noe som
helst galt.

--
Stian A. Bergum

Fra : Kurt Brixen

Dato : 23-10-01 10:47

On 23 Oct 2001 00:25:12 -0700, sabergum@sysedata.no (Stian A. Bergum)
wrote:

>Gjør oppmerksom på at den norske kjøpsloven gjelder kjøp i hele
>Norden. Jeg vil også anta at den danske stat anerkjenner denne loven.

itbutikken har e-handelsmærket i Danmark, så kik engang på denne side:

http://www.e-handelsfonden.dk/6.1.asp

Kurt Brixen

Fra : MKE

Dato : 23-10-01 11:03

> itbutikken har e-handelsmærket i Danmark, så kik engang på denne side:
>
> http://www.e-handelsfonden.dk/6.1.asp
> Med venlig hilsen
> Kurt Brixen

Du må ikke kræve at

a.. returnering i originalemballage (og dermed heller ikke ubrudt eller
ubeskadiget)
b.. kunden skal opfylde specielle procedurer for at reklamere
(returnummer, returskemaer, forudgående aftale etc.)
c.. ekspeditionsgebyr mv.
d.. faktura, følgeseddel etc. medsendt
e.. kunden skal betale for tilbagesendelsen
f.. kunden skal reklamere indenfor en bestemt tidsfrist
Tja, det er jo ganske simpelt!!!!

Så et IT-Butikken ganske tydeligt på afveje!

Takker.

MKE

Fra : René Jensen

Dato : 23-10-01 16:06

"Stian A. Bergum" wrote:
> Gjør oppmerksom på at den norske kjøpsloven gjelder kjøp i hele
> Norden. Jeg vil også anta at den danske stat anerkjenner denne loven.

Ja, det skulle ikke undre mig, jeg har selv sammenlignet den danske og
norske version af købeloven, og de siger generelt det samme, af hvad jeg
forstod af norsk.

> [...]
>
> Jeg tenkte også at ITbutikken trossalt er et dansk firma, og at det
> var tvilsomt at de hadde returavd. i Norge. Dessuten er det tollfrihet

Ja, men før man afsender en retursag til Danmark, så ville det være
nærliggende at spørge ITButikken, da de har en norsk version af
hjemmesiden, så må man da gå udfra at der også er et norsk
kontor/afdeling.

> [...]
>
> Varen fikk i praksis en prisstigning på 20% pga. dette, og det er
> urettferdig at dette skal påfalle meg - da jeg ikke har gjort noe som

Ja, sådan kan den også tolkes ... men helt ærligt, det er for langt ude.
Det ville jo svare til at du gik ned i en tøjforretning i Norge, og købe
en trøje til din kæreste. Når du så kommer hjem, finder du ud af at
trøjen ikke helt passer til hende, den er måske for stor, og så går hun
ned i butikken for at få den byttet til den rigtige størrelse, så ville
hun kunne kræve erstatning for den tid, som det har taget hende at komme
ned til forretningen samt transportudgifter. -Det holder jo ikke.

Fra : --* edmundo *--

Dato : 23-10-01 20:31

"René Jensen" <rene.jensen@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hun kunne kræve erstatning for den tid, som det har taget hende at komme
> ned til forretningen samt transportudgifter. -Det holder jo ikke.

Det gør din sammenligning vist heller ikke!

edm...

Fra : René Jensen

Dato : 24-10-01 14:19

--* edmundo *-- wrote:
> Det gør din sammenligning vist heller ikke!

Så lads os lave formulering om ... trøjen er i stykker. Men det ændre jo
ikke ved pointen, du vil da ikke med dine fulde fem kræve erstatning for
den tid, transportsudgifter mmv. du har investeret for at komme ned i
butikken og klage over den vare. -Det ka' godt være at I mener det er
Jeres ret, og I vil udøve den til hver lejlighed, men helt ærligt, er
det ikke en smule små-hysteri?

Fra : Uni Bull

Dato : 24-10-01 18:56

René Jensen <rene.jensen@city.dk> proklamerede in news:3BD6BFAD.30D64842
@city.dk:

> [...]
> butikken og klage over den vare. -Det ka' godt være at I mener det er
> Jeres ret, og I vil udøve den til hver lejlighed, men helt ærligt, er

I er vist på vej ud af en tangent!
Der er særlige regler når der er tale om køb via Nettet (og vist nok også
postordrekøb)
--
Uni Bull
København K

Fra : Stian A. Bergum

Dato : 23-10-01 21:04

> [...]

> hun kunne kræve erstatning for den tid, som det har taget hende at komme
> ned til forretningen samt transportudgifter. -Det holder jo ikke.

Det er den dåligste sammenlikningen jeg har sett på lenge. At man har kjøpt
feil størrelse, er det ikke en "mangel" ved varen. Da er det en angresak.

Dersom skjorten skulle være ødelagt og butikken finnes innen rimelig
rekkevidde, vil det ikke bli noen vesentlig utgift av dette. Dersom butikken
derimot finnes i Viborg, Danmark - 4 timers ferje og 1,5 times biltur unna,
så er saken en helt annen.

--
Stian A. Bergum

Fra : Kim Hansen

Dato : 23-10-01 21:10

Først til Rene:
Du er gået helt galt i byen.

Du kan ikke bruge dit eksempel som sammenligning til Stian's sag.

Til Stian:
Jeg vil give dig fuldstændig ret i, at hvis man sender en vare retur til en
butik, fordi den er defekt, så skal man( køberen) ikke selv afregnes for
portoen. Det må være butikkens udgift. Grunden til det er, at køberen ikke
har fået hvad han/hun har betalt for.

-
Kim Hansen

Fra : f@schpaaa.net

Dato : 23-10-01 21:17

On 23 Oct 2001 00:25:12 -0700, sabergum@sysedata.no (Stian A. Bergum)
wrotf:

>Gjør oppmerksom på at den norske kjøpsloven gjelder kjøp i hele
>Norden. Jeg vil også anta at den danske stat anerkjenner denne loven.

I DK gælder den danske købelov!! I 1978-90 fik Norge, Sverige og
Finland helt nye indenlandske købelove, således at der ikke hersker
fuld nordisk retsenhed på det køberetlige felt.

F.

Fra : Stian A. Bergum

Dato : 23-10-01 21:30

<f@schpaaa.net> wrote in message
> [...]
> Finland helt nye indenlandske købelove, således at der ikke hersker
> fuld nordisk retsenhed på det køberetlige felt.

ITbutikken norske avdeling driver under norsk foretaksnummer med
forretningsadresse i Norge, og er dermed under norsk jurisdiksjon.

I tillegg hevder de på sin hjemmeside å anerkjenne norsk lovgivning (se
Informasjon > Lovgivning på siten, aktiver norsk først).

Dog, den norske kjøpsloven gjelder uansett kjøp hvor selger har adresse i et
nordisk land, og kjøper adresse i et annet nordisk land slik jeg har tolket
det. Venter en advokatuttalelse på denne saken.

--
Stian

Fra : f@schpaaa.net

Dato : 23-10-01 21:35

On Tue, 23 Oct 2001 22:29:52 +0200, "Stian A. Bergum"
<sabergum@sysedata.no> wrotf:

><f@schpaaa.net> wrote in message

>ITbutikken norske avdeling driver under norsk foretaksnummer med
>forretningsadresse i Norge, og er dermed under norsk jurisdiksjon.

I det tilfælde er både sælger og køber norske, og da gælder
selvfølgelig norsk ret. Men det er også noget andet end at sige, at
"den norske kjøpsloven gjelder kjøp i hele Norden". Det er noget
vrøvl. Men selvfølgelig bør du have dine 150 kr. tilbage... men det er
også en helt anden sag.

F.

Fra : Stian A. Bergum

Dato : 23-10-01 21:39

> [...]
> "den norske kjøpsloven gjelder kjøp i hele Norden". Det er noget
> vrøvl. Men selvfølgelig bør du have dine 150 kr. tilbage... men det er

Jeg mener fremdeles at den norske kjøpsloven, i følge min tolkning, gjelder
hele Norden. Med andre ord kunne jeg reist denne saken mot en norsk domstol.
Norge og Danmark ville også etter all sannsynlighet bli enige om
fullbyrdelse av en eventuell fellende dom.

Dette er kun teoretisk, jeg kommer naturligvis aldri til å prøve denne saken
for noen domstol.

Men jeg er ingen jurist, og har ikke tenkt å diskutere jus her. Avventer
somsagt en uttalelse på dette fra en advokat, slik at vi kan få et korrekt
svar på dette spørsmålet.

--
Stian

Fra : f@schpaaa.net

Dato : 23-10-01 21:49

On Tue, 23 Oct 2001 22:39:10 +0200, "Stian A. Bergum"
<sabergum@sysedata.no> wrotf:

> [...]
>Norge og Danmark ville også etter all sannsynlighet bli enige om
>fullbyrdelse av en eventuell fellende dom.

!!!

>Dette er kun teoretisk, jeg kommer naturligvis aldri til å prøve denne saken
>for noen domstol.
>
>Men jeg er ingen jurist,

Nej, det fremgår tydeligt...

Fra : Peter Sunesen

Dato : 23-10-01 14:12

Vi har tilbudt Stian A. Bergum at betale standard fragtpris for at sende
varen fra ham til Oslo, hvilket er 80 Norske kr, jf. postens hjemmeside.
Hvilket han nu har afslået.

Da vi tilbyder dette, kunne vi naturligvis ikke tror at Stian A. Bergum,
havde overset at teksten var på Dansk og han derfor nok var kommet ind på
den forkerte version. Og at han desuden heller ikke havde ringet til vores
salgskontor i Norge, for at spørge om det nu kunne være rigtigt at varen
skulle sendes direkte til Danmark. Hvis han da ikke havde kigget under
information for at finde vores adresse.

Når vi så påpeger at posten må have taget for meget for pakken, da en Norges
pakke indenfor Norge kun koster 80 Norske kr, ja så skriver han: "Jeg er
ikke interessert i å videreføre denne tåpelige diskusjonen", Og resten
kender vi jo, da han nu åbenbart har publiceret om os i både Danmark og
Norge.. Vi har da ALDRIG nægtet at betale de 150kr, men det må da være
rimeligt at man finde ud af årsagen til en evt. ekstra pris, før man bare
betaler.

Vi følger både Dansk og Norsk lovgivning, og har i både Norge og Danmark
opnået bevis på dette ved at have både Nsafe i Norge og E-handelsmærket i
Danmark

Med Venlig Hilsen

ITbutikken

PS: Jeg beklager at SyseData også bliver indblandet i dette. Men da vi
konstatere at Stian A. Bergum's E-mail, stammer fra en konkurrent. Bliver
vores irritiration stor, da det normalt er sådan at man ikke kritisere sine
konkurrenter offentligt. Vi forstår nu at SyseData, åbenbart har både en
E-shop og sælger E-mail adresser, hvilket ikke er normalt i Danmark.

Fra : Stian A. Bergum

Dato : 23-10-01 16:54

Jeg vil først gjøre oppmerksom på at en autentisk utskrift av dialogen
mellom ITbutikken og undertegnede finnes på
http://vennesla.net/users/sab/ITbutikken.txt - her kan det også kontrolleres
om mine påstander er korrekte.

> Vi har tilbudt Stian A. Bergum at betale standard fragtpris for at sende
> varen fra ham til Oslo, hvilket er 80 Norske kr, jf. postens hjemmeside.
> Hvilket han nu har afslået.

Det eneste jeg har avslått var diffransen mellom mitt krav (NOK 150) og det
dere tilbød (NOK 80).

> [...]
> salgskontor i Norge, for at spørge om det nu kunne være rigtigt at varen
> skulle sendes direkte til Danmark. Hvis han da ikke havde kigget under

Jeg var på den norske siden, og forsikret meg om at det norske flagget var
"tent".

Har i ettertid testet dette, og det viser seg at man kommer til den norske
versjonen, uavhengig av om man bruker www.itbutikken.dk eller
www.itbutikken.no. Dette vil jeg tro baserer seg på DNS-informasjon.

> [...]
> Norge.. Vi har da ALDRIG nægtet at betale de 150kr, men det må da være
> rimeligt at man finde ud af årsagen til en evt. ekstra pris, før man bare

Jeg har aldri sagt at Posten har tatt for mye for pakken. Prisen for en
pakke til Danmark er NOK 150, hvilket jeg betalte. Dessuten har ITbutikket
helt klart nektet å betale NOK 150 (se link).

> Vi følger både Dansk og Norsk lovgivning, og har i både Norge og Danmark
> opnået bevis på dette ved at have både Nsafe i Norge og E-handelsmærket i
> Danmark

Å kreve at kunden skal betale porto for tilbakesendelse ifm. retursak (noe
ITbutikken faktisk gjorde innledningsvis) er, som tidligere nevnt i denne
tråden, brudd på E-handelsmærkets retningslinjer, og klage er oversendt.

> [...]
> konkurrenter offentligt. Vi forstår nu at SyseData, åbenbart har både en
> E-shop og sælger E-mail adresser, hvilket ikke er normalt i Danmark.

La det også være sagt at selv om SyseData i første mail forklate Sunesen at
de kun var en mailleverandør, fortsatte Sunesen truslene om å "sverte"
SyseData. Denne beklagelsen kommer først etter at SyseData AS har truet med
å sette sin advokat på saken.

--
Stian A. Bergum

Fra : Kristian

Dato : 23-10-01 17:16

Er der nogle der kan henvise til en dansk tekst evt. paragraf hvor der står
at sælgeren skal betale for portoen ved en mangel på varen, så køber er nød
til at returnere det? Altså at sælger skal betale for tilbagesendelsen fra
køber til sælger.

Fra : René Jensen

Dato : 23-10-01 17:55

Kristian wrote:
> [...]
> til at returnere det? Altså at sælger skal betale for tilbagesendelsen fra

Prøv selv og se om du kan finde det ... jeg kunne i hvertfald ikke:

Fra : Kurt Brixen

Dato : 23-10-01 18:16

On Tue, 23 Oct 2001 18:16:23 +0200, "Kristian"
<kristianhansen@ofir.dk> wrote:

> [...]
>til at returnere det? Altså at sælger skal betale for tilbagesendelsen fra

Det er ikke sikkert det står i nogle paragraffer, men it-butikken har
fået e-handelsmærket, som er et mærke man må bruge når man opfylder
nogle særlige krav til forbrugerne, bl.a. det på denne side:

http://www.e-handelsfonden.dk/3.1.asp#5

Kurt Brixen

Fra : Stian A. Bergum

Dato : 23-10-01 18:23

"Kurt Brixen" <nospam@to.brixen.as> wrote in message

> Det er ikke sikkert det står i nogle paragraffer, men it-butikken har
> fået e-handelsmærket, som er et mærke man må bruge når man opfylder
> nogle særlige krav til forbrugerne, bl.a. det på denne side:

Gjentar igjen at norsk kjøpslov gjelder all handel mellom land innenfor
norden. Dessuten uttaler ITbutikken selv at de følger norsk kjøpslov (se
Informasjon > Lovgivning på siden).

--
Stian A. Bergum

Fra : f@schpaaa.net

Dato : 23-10-01 21:32

On Tue, 23 Oct 2001 19:23:01 +0200, "Stian A. Bergum"
<sabergum@sysedata.no> wrotf:

>Gjentar igjen at norsk kjøpslov gjelder all handel mellom land innenfor
>norden. Dessuten uttaler ITbutikken selv at de følger norsk kjøpslov (se
>Informasjon > Lovgivning på siden).

Sådan noget vrøvl. Når en dansker sælger til en nordmand, gælder den
indenlandske købelov, som lovvalgsreglerne peger på (idet CISG ikke
gælder pga. naboforbeholdet) - i det konkrete tilfælde den danske
købelov.

F.

Fra : Uni Bull

Dato : 24-10-01 19:03

Kurt Brixen <nospam@to.brixen.as> proklamerede in

> [...]
> fået e-handelsmærket, som er et mærke man må bruge når man opfylder
> nogle særlige krav til forbrugerne, bl.a. det på denne side:

Dette alene afgør jo ubetinget debatten.... til Stigs fordel!

Der er vel i virkeligheden ikke andet at sige end: "ITbutikken få sendt de
penge hurtigst muligt, så kommer sagen ud af verden!"

Fra : Uni Bull

Dato : 24-10-01 19:06

Uni Bull <Uni.Bull@Worldonline.dk.NOSPAM> proklamerede in

> Der er vel i virkeligheden ikke andet at sige end: "ITbutikken få sendt
> de penge hurtigst muligt, så kommer sagen ud af verden!"

Hovsa - det gør de også lidt længere nede.

Fra : ITBUTIKKEN AS

Dato : 24-10-01 08:45

Hei
Synes ikke du det var litt mistenksomt når all tekst var på dansk når du
opprettet retursaken.? Fordi når du bestilte vare var det jo norsk tekst på
siden våres.

Du skrive at du har sett på siden våres etter en annen returadresse, men
kunne finne det.

Det står det klart og tydelig under informasjon og adresse.

Retur Adresse (Norge):
ITbutikken A/S
Godssenteret
Kunde Ekspedisjon
0060 Oslo
Norge

Men vi sender deg 150kr for portoen fordi om du ikke har rett til det i
henhold til norsk lov men, hadde ITbutikken følgt dansk lov ville du hatt
rett til det uansett.

Roy
ITButikken AS
www.itbutikken.no
Tlf: 78 47 47 43

"Stian A. Bergum" <sabergum@sysedata.no> skrev i melding

Fra : Fredrik Tessem

Dato : 24-10-01 09:55

"ITBUTIKKEN AS" <itbutikken@maritek.no> skrev i melding
> [...]

> Men vi sender deg 150kr for portoen fordi om du ikke har rett til det i
> henhold til norsk lov men, hadde ITbutikken følgt dansk lov ville du hatt

Jeg vil bare anbefale IT-Butikken å ta en telefon til forbruker-kontoret og
spørre.
De kunne iallefall fortelle meg at forbrukere har rett til, i følge norsk
kjøpslov, til å få dekket fraktkostnader ved "mangelfull eller DOA" vare.
Jeg har selv vært ute for dette,
og blitt lovet av levrandøren å få tilbake disse pengene, uten å få de, men
siden det var
snakk om "kun" 160,- ga jeg egentlig f... .

Synes dette er en viktig sak med stadig flere "web-shapper",
holder meg derfor til de "store" "særiøse" og betaler heller noen kroner
ekstra for
servicen.

Skjønner at en retur til f.eks. IT butikken koster dem ganske mye av
fortjenesten
de har på den tingen de selger, er jo ikke store profitten på data-ting i
dag....
Men da vil jeg heller anbefale alle web-butikker med lav pris å sette opp
prisene
med 5 kr. så dekker de fort inn utlegg i slike "episoder"

-Fredrik

Fra : Stian A. Bergum

Dato : 24-10-01 17:50

"ITBUTIKKEN AS" <itbutikken@maritek.no> wrote in message
> Hei
> Synes ikke du det var litt mistenksomt når all tekst var på dansk når du
> opprettet retursaken.? Fordi når du bestilte vare var det jo norsk tekst

> siden våres.

Store deler av ITbutikkens norske side er (eller iallfall VAR) dårlig og
mangelfullt oversatt, og man reagerer dermed ikke på litt dansk her og der.

--
Stian

Fra : Ola Presterud

Dato : 24-10-01 18:47

> [...]
>
> Store deler av ITbutikkens norske side er (eller iallfall VAR) dårlig og
> mangelfullt oversatt, og man reagerer dermed ikke på litt dansk her og

Er enig i dette her. Og det er veldig mange ganger jeg har vært på
Itbutikken sine sider, og den plutselig har hoppet over til dansk utgave. Må
også innrømme at skriftlig dansk er såpass likt norsk (spesielt i EDB
kontekst hvor det er mange felles faguttrykk) at jeg ikke helt umiddelbart
reagerer siden jeg også i underbevistheten vet at dette er ett dansk
firma...

Ola

Fra : Andreas Olsen

Dato : 29-10-01 23:47

It's appeared to be an alien signal from "Stian A. Bergum" on planet Earth.
On Tue, 23 Oct 2001 17:53:41 +0200, the alien from planet Earth wrote:

> [...]
>"tent".
>
>Har i ettertid testet dette, og det viser seg at man kommer til den norske

Feil! www.itbutikken.dk kommer en til de danske sidene. Itbutikken A/S
bruker to cookies til å sette hvilket land en kommer ifra:
Country="Landskoden" og Sprog="Landskoden"

Landskoden for Norge er: 47
Landskoden for Danmark er: 45

Det er de to cookiesene som er med på å styre hvilken info, priser osv. du
får ifra Itbutikken A/S

I og med at du kommer til den norske itbutikken med en gang uavhengig om du
bruker toppdomenet dk eller no skyldes at du har lagret cookiesene angående
språkvalget lokalt på maskinen din før.

Her er utskrift ifra DNS spørring for www.itbutikken.no og www.itbutikken.dk
ifra to forskjellige leverandørers DNS servere.

DNS server: 193.216.69.10

Header:
ID=37592, QR=Response, Opcode=QUERY, RCODE=NO ERROR
Authoritative Answer=No, Truncation=No
Recursion Desired=Yes, Recursion Available=Yes
QDCOUNT=1, ANCOUNT=1, NSCOUNT=2, ARCOUNT=2
Question:
Name=www.itbutikken.no, QTYPE=ALL, QCLASS=1
Answer Section:
- Name=www.itbutikken.no
Type=A, Class=1, TTL=73783 (20 Hours 29 Minutes 43 Seconds), RDLENGTH=4
IP Address=213.237.145.141
Authority Records Section:
- Name=itbutikken.no
Type=NS, Class=1, TTL=82385 (22 Hours 53 Minutes 5 Seconds), RDLENGTH=15
Name Server=ns1.ascio.net
- Name=itbutikken.no
Type=NS, Class=1, TTL=82385 (22 Hours 53 Minutes 5 Seconds), RDLENGTH=6
Name Server=ns2.ascio.net
Additional Records Section:
- Name=ns1.ascio.net
Type=A, Class=1, TTL=168593 (1 Day 22 Hours 49 Minutes 53 Seconds),
RDLENGTH=4
IP Address=207.153.225.171
- Name=ns2.ascio.net
Type=A, Class=1, TTL=168593 (1 Day 22 Hours 49 Minutes 53 Seconds),
RDLENGTH=4
IP Address=194.192.186.127
---

DNS server: 148.122.208.99

Header:
ID=37920, QR=Response, Opcode=QUERY, RCODE=NO ERROR
Authoritative Answer=No, Truncation=No
Recursion Desired=Yes, Recursion Available=Yes
QDCOUNT=1, ANCOUNT=1, NSCOUNT=0, ARCOUNT=0
Question:
Name=www.itbutikken.no, QTYPE=ALL, QCLASS=1
Answer Section:
- Name=www.itbutikken.no
Type=A, Class=1, TTL=41291 (11 Hours 28 Minutes 11 Seconds), RDLENGTH=4
IP Address=213.237.145.141
---

DNS server: 193.216.69.10

Header:
ID=37769, QR=Response, Opcode=QUERY, RCODE=NO ERROR
Authoritative Answer=No, Truncation=No
Recursion Desired=Yes, Recursion Available=Yes
QDCOUNT=1, ANCOUNT=1, NSCOUNT=2, ARCOUNT=2
Question:
Name=www.itbutikken.dk, QTYPE=ALL, QCLASS=1
Answer Section:
- Name=www.itbutikken.dk
Type=A, Class=1, TTL=82212 (22 Hours 50 Minutes 12 Seconds), RDLENGTH=4
IP Address=130.227.31.11
Authority Records Section:
- Name=itbutikken.dk
Type=NS, Class=1, TTL=82219 (22 Hours 50 Minutes 19 Seconds),
RDLENGTH=16
Name Server=ns1.datafilen.dk
- Name=itbutikken.dk
Type=NS, Class=1, TTL=82219 (22 Hours 50 Minutes 19 Seconds), RDLENGTH=6
Name Server=ns2.datafilen.dk
Additional Records Section:
- Name=ns1.datafilen.dk
Type=A, Class=1, TTL=82219 (22 Hours 50 Minutes 19 Seconds), RDLENGTH=4
IP Address=130.227.31.5
- Name=ns2.datafilen.dk
Type=A, Class=1, TTL=82219 (22 Hours 50 Minutes 19 Seconds), RDLENGTH=4
IP Address=130.227.31.6
---

DNS server: 148.122.208.99

Header:
ID=37829, QR=Response, Opcode=QUERY, RCODE=NO ERROR
[...]
Type=A, Class=1, TTL=61158 (16 Hours 59 Minutes 18 Seconds), RDLENGTH=4
IP Address=130.227.31.11
---

--
Treffes kun på Usenet, ett eller annet sted.
See ya.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 23-10-01 17:57

On Tue, 23 Oct 2001 18:16:23 +0200, kristianhansen wrote:

> [...]
> så køber er nød til at returnere det? Altså at sælger skal betale
> for tilbagesendelsen fra køber til sælger.

I "Bekendtgørelse af lov om visse forbrugeraftaler (Dørsalg mv.,
fjernsalg og løbende tjenesteydelser)" står der i kapitel 4
(Fortrydelsesret ved fjernsalg), paragraf 11, stykke 4:

"Omkostningerne ved varens tilbagesendelse til sælgeren påhviler
køberen."

<http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A1987/0088629.htm#K4>

Det er naturligvis hvis man fortryder sit køb (jeg kunne ikke lige
finde noget om mangler, det står sikkert et andet sted...)

(IANAL som de siger i udlandet).

Mvh.

--
"It's... It's a miracle! My personal gravity is back Adam Sjøgren
to normal!" "Glad to hear that. Now do your math." asjo@koldfront.dk

Fra : Kristian

Dato : 23-10-01 18:14

Jamen er det ikke det Stian A. Bergum ønsker? (altså at Itbutikken skal
betale for portoen fra ham af og til Itbutikken!)

Fra : Morten Skarstad

Dato : 23-10-01 19:55

"Kristian" <kristianhansen@ofir.dk> skrev i melding
> Jamen er det ikke det Stian A. Bergum ønsker? (altså at Itbutikken skal
> betale for portoen fra ham af og til Itbutikken!)

Han er norsk, og har handlet fra itbutikken.no som også opererer på det
norske markedet og således må forholde seg til norske regler.

Morten

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 23-10-01 18:55

On Tue, 23 Oct 2001 19:13:33 +0200, kristianhansen wrote:

> Jamen er det ikke det Stian A. Bergum ønsker? (altså at Itbutikken
> skal betale for portoen fra ham af og til Itbutikken!)

Det ved jeg ikke, jeg ville tro det var det modsatte (men har ikke
læst historien).

Mvh.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 23-10-01 18:57

On Tue, 23 Oct 2001 19:23:01 +0200, Stian A Bergum wrote:

> Gjentar igjen at norsk kjøpslov gjelder all handel mellom land
> innenfor norden.

Det lyder mærkeligt. Har du en reference?

(Umiddelbart ville jeg ikke tro at norsk købelov gælder f.ex. ved
handel mellem Sverige og Danmark, eller Sverige og Sverige...)

Mvh.

Fra : Stian A. Bergum

Dato : 23-10-01 19:43

"Adam Sjøgren" <asjo@koldfront.dk> wrote in message

> Det lyder mærkeligt. Har du en reference?
>
> (Umiddelbart ville jeg ikke tro at norsk købelov gælder f.ex. ved
> handel mellem Sverige og Danmark, eller Sverige og Sverige...)

Det står at den gjelder forbrukerkjøp mellom to nordiske land. Jeg siterer:

<sitat>
$5. Internasjonalt kjøp.

(1) For internasjonalt kjøp gjelder loven med de særregler som angis i
loven, jf særlig kapittel XV.
(2) Særreglene om internasjonalt kjøp får ikke anvendelse på kjøp der
selgeren har forretningsstedet i Norge, Danmark, Finland, Island eller
Sverige og kjøperen forretningsstedet i et annet av disse landene (nordisk
kjøp).

</sitat>

Hele loven er tilgjengelig på
http://www.lovdata.no/all/nl-19880513-027.html.

--
Stian A. Bergum

Fra : Henning

Dato : 23-10-01 20:00

On 22 Oct 2001 13:06:59 -0700, sabergum@sysedata.no (Stian A. Bergum)
wrote:

>Til nå har jeg trodd ITbutikken A/S var rimelig seriøse, men jeg har tatt feil.
>
>Det må en klagesak til før helvetet setter løs.

Hvad er problemet? Det er købers opgave at bringe varen til sælgers
sted, og afholde udgifter hermed!

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : Stian A. Bergum

Dato : 23-10-01 20:03

"Henning" <ingen@email.tx> wrote in message

> Hvad er problemet? Det er købers opgave at bringe varen til sælgers
> sted, og afholde udgifter hermed!

Ikke når varen er defekt.

Dette fastslår både den norske kjøpsloven (som gjelder i mitt tilfelle), og
kravene for e-handelsmærket, som ITbutikken er medlem av.

--
Stian A. Bergum

Fra : Kristian

Dato : 23-10-01 20:22

> [...]
og
> kravene for e-handelsmærket, som ITbutikken er medlem av.

Kan du henvise til en side hvor der står at det gælder når man er medlem af
e-handelsmærket?

Fra : --* edmundo *--

Dato : 23-10-01 20:37

"Kristian" <kristianhansen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Kan du henvise til en side hvor der står at det gælder når man er medlem
af
> e-handelsmærket?

http://www.e-handelsfonden.dk/3.1.asp#5

Som nævnt i flere af der foregående poster.

edm...

Fra : Kenneth

Dato : 23-10-01 21:23

> af
>
> http://www.e-handelsfonden.dk/3.1.asp#5

Der står bla.
Citat

Reklamation
Du må ikke kræve at:
*kunden skal betale for tilbagesendelsen

Citat slut

(jeg har forkortet en del)

...så kan det vist ikke være mere klart :)

--
MVH
Kenneth

Fra : SlowHand

Dato : 24-10-01 04:01

[SNIP En kæmpelang øv-diskussion]

Uden at have læst samtlige posteringer mere end halvt, vil jeg mene at denne
diskussion er kommet OT.
I bund og grund handler den vel ikke om andet end et par uheldige
misforståelser.
I denne gruppe tror jeg ikke at IT'butikken er ilde set - langt fra! (derfor
nok også de mange forsvarsindlæg)

Personligt har jeg kun haft utallige gode erfaringer med IT-Butikken,
hvilket alle mine nørd-venner også har.
Derfor er jeg også sikker på at denne sag ikke er opstået pga. sølle 150,-
(eller hvor meget det nu er).
Selvfølgelig vil IT-butikken betale dette beløb! Andet kan da ikke betale
sig, klagesager og dårlig reklame
taget i betragtning.

Jeg ved ikke hvem der har ret i denne sag, men den er kommet OT.

/SlowHand

Fra : --* edmundo *--

Dato : 24-10-01 07:11

"SlowHand" <niels@munk.as> skrev i en meddelelse
> [SNIP En kæmpelang øv-diskussion]
>
> Uden at have læst samtlige posteringer mere end halvt, vil jeg mene at
denne
> diskussion er kommet OT.

Så læs lige lidt igen.

> [...]
> Selvfølgelig vil IT-butikken betale dette beløb! Andet kan da ikke betale
> sig, klagesager og dårlig reklame taget i betragtning.

Det er jo det de ikke vil. De begynder endda at true et norsk firma (Stians
emailprovider), fordi de tror at Stian er ansat der. IT-butikken har jeg
også handlet med før, uden problemer, men min varer var også okay. Det går
først galt når man skal have bytte sine ting, det er der man kan "se" om man
har med en seriøs forhandler at gøre.
edm...