Ny cd-rom
Fra : P.Sørensen

Dato : 22-10-01 19:22

Hej, jeg skal nødvendigvis anskaffe mig et nyt cdrom drev. Når jeg kigger på
mulighederne ("EDB priser.dk"), skal jeg tilsyneladende vælge mellem "IDE,
"Parallel" eller "SCSI". Hvordan ved jeg, hvad jeg skal bruge af disse?
Preben

Fra : Unen

Dato : 22-10-01 19:40

Hej!

Det du nok skal bruge er et IDE/ATA, da det er det "normale".

Det Parallel bruges hvis du vil have det ekstern til f.eks. en bærbar og
SCSI er et specielt system, der normalt kun bruges til servere, da det er et
andeledes system ,der kan opnår højere hastigheder og belaster CPU'en
mindre.

Fra : René Jensen

Dato : 22-10-01 19:47

"P.Sørensen" wrote:
> [...]
> "Parallel" eller "SCSI". Hvordan ved jeg, hvad jeg skal bruge af disse?

Meget simpelt, åbn dit kabinet (imens computeren er slutkket :) og se
hvor fladkablerne som forbinder harddiske, CD-ROM drev, CD-brænder er
forbundet til. Er fladkablerne forbundet til dit bundkort, så er det
næsten 98% sikkerhed at du skal bruge et IDE drev. Der findes dog
enkelte bundkort med on-board SCSI, men det vil typisk være ret dyrebare
bundkort, som ikke bliver sat i maskiner, solgt til private.

Hvis du skal ud og have et nyt CD-ROM drev, hvorfor så ikke overveje at
købe et DVD-ROM i stedet for? -Det kan læse alm. CD'ere og DVD skiver.
Så vidt jeg husker, så er prisforskellen ikke så stor.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Kurt Lund

Dato : 22-10-01 19:46

> [...]

> "Parallel" eller "SCSI". Hvordan ved jeg, hvad jeg skal bruge af disse?

Hej
er du prof bruger vælg SCSI
er du alm bruger vælg IDE

kurt