Muldvarpe
Fra : Marianne Andersen

Dato : 22-10-01 15:41

Hej!

Vi er i den uheldige situation at en eller flere muldvarpe "ødelægger" vores
have. Er der nogen der har erfaringer med hvordan man bliver fri for dem.

På forhånd tak

Marianne

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 22-10-01 16:23

"Marianne Andersen" <postpost@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
vores
> have. Er der nogen der har erfaringer med hvordan man bliver fri for

1. Anskaf en kat og sult den )
(virker bedst, mus og naboens rotter og vores egne muldvarpe bliver
jævnligt lagt på køkkengulvet til fri afbenyttelse)

2. Anskaf en mulvarpesaks hos tømmerhandleren..
(tager kun muldvarpe)

--
mvh. Niels
http://steg.dk - http://www.musefaelde.dk

Fra : Christian Andresen

Dato : 23-10-01 08:50

> 1. Anskaf en kat og sult den )
> (virker bedst, mus og naboens rotter og vores egne muldvarpe bliver
> jævnligt lagt på køkkengulvet til fri afbenyttelse)

Jeg mener faktisk at have hørt et eller andet sted at mætte katte faktisk er
bedre/har mere lyst
til at fange mus end sultne katte, men jeg ved ikke om det er sandt.

mvh

Christian

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 23-10-01 09:47

"Christian Andresen" <trav@FJERNESworldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener faktisk at have hørt et eller andet sted at mætte katte
faktisk er
> bedre/har mere lyst
> til at fange mus end sultne katte, men jeg ved ikke om det er sandt.

De æder dem ikke, det gør hunde forresten heller ikke - så det skal
såmænd nok være rigtigt at de gør det for sjov )

Fra : PARKENSS

Dato : 22-10-01 17:08

"Marianne Andersen" skrev d. 22-10-01 15:41 dette indlæg :
> [...]
vores
> have. Er der nogen der har erfaringer med hvordan man bliver fri for

Velkommen i Klubben.
Vores have er også beboet af mange Muldvarper,-! Igennem årene har der
været mange foreslag til hvordan man kommer af med disse dyr.
1. Stop nogle Hvidløgsfed ned i de friske Muldvarpeskud.
2." Plant" flasker rundt i Muldvarpeskuddene,-bunden af flasken ca.
halvt i jorden. Den "hylen vinden laver i flaskehalsene skulle få
muldvarpene til at flygte!
3.Stå ved et nyt skud hvor Muldvarpen er ved at skubbe jord op,-vær
bevæbnet med en Greb eller skarp spade ,-så hurtigt et hug ned i skuddet
når jorden vælter op (Har dog ikke selv praktiseret dette råd ) men
mange gør !!!!!
4. Henvend dig til din kommune og få gode råd hos den Kommunale
Skadedyrsbekæmpelse.
5. Køb selv en Muldvarpesaks,-vær dog sikker på, at du kan anvende den
forsvarligt.

Jeg har selv uden held forsøgt de første 2 råd. Er stærkt ved at
overveje "saksene"

Mvh
Parkenss

http://www.kandu.dk/

Fra : Linda Christie Pouls~

Dato : 22-10-01 17:51

On Mon, 22 Oct 2001 16:40:59 +0200, "Marianne Andersen"
<postpost@worldonline.dk> twrote:

> [...]
>have. Er der nogen der har erfaringer med hvordan man bliver fri for dem.

Vi fik besøg af tre særdeles flittige muldvarpe netop som vi overtog
vores nye hus i februar. Vi ringede efter en haveservice-mand der kom
og satte sakse i hullerne, og en sort spand omvendt henover, og efter
2 uger havde han fanget de tre "forbrydere" - alt sammen til en pris
af ca. 500,-.

Jeg tror dog, at jeg selv vil kaste mig over projektet næste gang -
saksene er ikke ret dyre, og som sagt skal man blot fjerne selve
skuddet så gangen fritlægges, lægge saksen ned i gangen og dække med
en spand så der ikke slipper lys ind, lægge en sten eller andet tungt
ovenpå for at holde uvedkommende dyr og børn væk - og så blot tjekke
saksen en gang eller to om ugen.

Held og lykke

Linda

Fra : Peder Kjær Laustsen

Dato : 22-10-01 19:37

Prøv med en muldvarpesaks, gerne en gammel en. Fordi muldvarpen har en
ekstrem god lugtesans, og kan lugte en ny saks og går derfor uden om den.
Hvis du køber en ny saks , grav den så ned i jorden i en 14 dages tid så den
får samme lugt som jorden, derefter kan du bruge den. Brug handsker når du
sætter den, for hvis dine fingre lugter af f.eks. nikotin eller andet når
du rører saksen kan den også lugte det.
Hvis skuddene er mindst 10 meter fra bygninger, kan du få et skadedyrsfirma
til at lægge gift. Det er pellets (ligner tabletter) som udvikler
fosforbrinte, og dræber muldvarpene hurtigt. (kan kun købes og bruges af
autoriserede personer)

Peder

Fra : Bo Jensen

Dato : 22-10-01 23:00

> [...]
vores
> have. Er der nogen der har erfaringer med hvordan man bliver fri for dem.

Hej.

Tjae... og det betyder både ja og nej. Det er lykkedes mig at "grave"
adskillige af dem op ved at vente tålmodigt ved et begyndende skud og så
jokke spaden i, når jordtoppen bevæger sig. Men man skal være hurtig. Oppe
på jorden er de ikke hurtigløbere, så der er god tid til at tage sigte til
et ordentligt slag med spaden.

Jeg har forsøgt med sakse under sorte spande osv., men dyrene har snydt mig
hver eneste gang ved at fylde saksen med jord, så at den klapper omkring -
ja jord!

Naboens muldvarper er slet ikke så kloge. Han hævder at have fanget over 20
alene her i år ved hjælp af sakse.

Mvh
Bo

Fra : Kat

Dato : 23-10-01 08:41

Bo Jensen og andre skrev en masse om sakse og spader i
forbindelse med at komme af med muldvarpe.....

Ok, godt nok er jeg flyttet lidt længere ud på landet og bliver
nok nød til at omlægge min bylivsstil noget, MEN......
Jeg håber, at jeg ALDRIG får muldvarpe ved mit nye hus (eller at
de kommer til at genere mig i så fald!)
For det er da nogle skrækkelige måder, som man (måske) slipper af
med dyrene på!
Kan det virkelig ikke gøres anderledes????
Eller er det mig der er lidt for naiv???
--
/kat
---

Fra : Christian Andresen

Dato : 23-10-01 09:05

> [...]
> med dyrene på!
> Kan det virkelig ikke gøres anderledes????
> Eller er det mig der er lidt for naiv???

man kan også sætte skilte op / grave skilte med, hvorpå der står adgang
forbudt.

Spøg til side, det jeg har hørt fra flere bekendte med muldvarpeproblemer er
at sakse metoden
og spade metoden er de to mest effektive metoder.

mvh

Christian

Fra : G&H

Dato : 23-10-01 19:22

Ti hi ....... Her kommer sq mange gode forslag ..............

Jeg har aldrig prøvet med muldvarpe, men jeg har haft rotter under og
omkring mit hønsehus.
Dem gassede jeg med held. Jeg gravede fri så jeg kunne få en stor slange
helt ind i gangen, og brugte udstødningen på bilen. Den stod og kørte i en
god time, og så var der ikke rotter mere. ( lige ind til der blev høstet ).

Mvh
Thomas

Fra : Astrid nielsen

Dato : 23-10-01 21:54

Du bør anvende en saks. Den er billig, effektiv og så forurener den ikke.
Det er selvfølgelig en kedelig ting at skulle aflive sådan et smukt lille
dyr, men også den øvrige natur er jo ind imellem lidt barsk.
Måske fanger du synderen med det samme, måske skal du forsøge i lang tid før
det lykkes. Kontroller fælden dagligt. Sæt den på steder, hvor muldvarpen er
aktiv. Fremgangsmetode er angivet i andre svar i tråden.

Venlig hilsen
Astrid Vest
Marianne Andersen <postpost@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:thWA7.7340$YP6.550450@news000.worldonline.dk...

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 26-10-01 17:03

> [...]
vores
> have. Er der nogen der har erfaringer med hvordan man bliver fri for dem.

For nogle år siden havde jeg samme problem. Masser af 'skud' i haven.
Ved nærmere undersøgelse (fangning af bæsterne) viste det sig at jeg havde
både muldvarpe OG mosegrise. Den første lever af orme mv., mens den anden er
vegetar, men begge 'skyder' lystigt.

Jeg prøvede mange forskellige metoder efter råd fra naboer og kommune.
- Gift (først forgiftede regnorme til muldvarpen, derefter forgiftede
æbler/rodfrugter til mosegrisen) uden synlig effekt.

- Muldvarpesakse opsat efter alle kunstens regler, men muldvarpe/mosegrise
er
er forsigtige væsener, og bare den mindste advarsel såsom: lys, lugt får dem
til at standse op og grave uden om fælden.

- Gaspatroner nedsat i gangene (de ligner kanonslag og udsender en
ildelugtende røg, vistnok svovl). Det virkede... De flyttede ind til naboen
i en
måneds tid, hvor efter de vendte tilbage med fornyet styrke.

Løsningen viste sig at være en kombination af gaspatroner og fælder.
Sådan nogle bæster etablerer efter nogen tid nogle 'hovedveje' beregnet for
transport, samt nogle biveje ud til evt. fødekilder. 'Hovedvejene' kan
genkendes på at skuddene er særligt store samt at bæstet skyder gentagne
gange i samme skud.. Hemmeligheden ligger nu i at finde en eller flere
'hovedveje', ved at flugte mellem de store skud og stikke i jorden med en
tynd pind eller lign.,
jeg brugte et grillspyd. NU placeres en eller flere fælder i hovedvejen og
tildækkes som foreskrevet. DEREFTER placeres der nogle gaspatroner i
udkanten af amrådet (et af de nyeste/mindste skud).

Fidusen er at når den ildelugtende gas trænger ind i gangene får bæsterne
for travlt med at komme væk til at undgå fælderne. DET VIRKER. Jeg kunne
ligefrem høre fælderne smække kort efter antændelse af patronerne.

God jagt

Carsten.

PS:
Aladin har også et indlæg ang. mosegrise fra d. 24/10 i denne gruppe.
Jeg tror at han har rotter og skal skynde sig at kontakte teknisk
forvaltning, men er det mosegrise vil ovenstående også hjælpe der.

Fra : Alladin

Dato : 26-10-01 18:44

Okay det skal prøves.

Jeg er næsten sikker på at det ikke er rotter, vi havde rotter hjemme da jeg
var barn, for mange år siden og jeg mindes hullene var anderledes og større.

Mine huller efterfølges af gange, som kan ses i overfladen, ofte går gangene
tæt forbi staude planterne.

MVH
Aladin

<3bd989c0$0$25391$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Sus

Dato : 05-11-01 22:03

En ganske effektiv måde at slippe af med muldvarpe og mosegrise: Flyt til
Bornholm ))

Mvh
Sus

Fra : Sus

Dato : 05-11-01 22:18

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 05-11-01 22:29

On Mon, 5 Nov 2001 22:18:24 +0100, "Sus" <sus@vittig.dk> wrote:

>En ganske effektiv måde at slippe af med muldvarpe og mosegrise: Flyt til
>Bornholm ))

Og så er det ikke engang løgn. Vi har ikke muldvarpe og mosegrise
herovre.

Der er straks større tvivl omkring rævene, som formentlig uddøde
p.g.a. en skab-epidemi. Men i de senere år har der været en del
observationer, som for det meste ikke rigtig har været beviselige, af
ræve. Fornylig blev en ræv fundet kørt ned... Man var meget spændte
på, om den skulle tilhøre den oprindelige bestand. Men nej. Se evt.
http://www.dr.dk/nsapi.dr/newton/bornholm/reg_nyhed.exe?appflg=p&site=bornholm&traad=94184&id=178493&bcat=1000&ecat=1099

Nok lidt OT, men jeg kunne ikke lade være. Så skæld bare ud.

--
Hjerteligst
Dorte

Fra : Jens Petersen

Dato : 06-11-01 19:24

>vores
>>

>En ganske effektiv måde at slippe af med muldvarpe og mosegrise: Flyt til
>Bornholm ))

Men så er der til gengæld turister, en del af året i hvert fald

--
Jens

Four minus two is one and the same.

Fra : Torbenth

Dato : 07-11-01 02:40

Sus skrev i meddelelsen ...
>En ganske effektiv måde at slippe af med muldvarpe og mosegrise: Flyt til
>Bornholm ))

Og så er det let at blive klippet.

Hygge
Torben

Fra : Michael Hougaard

Dato : 15-11-01 19:12

Hvis man ikke har tålmodighed til at anvende sakse, kommer vi gerne
og gasser dem - det er effektivt og det er ikke dyrt...
Vi anvender phosphorbrinte og er autoriseret til dette

Klik ind på www.chrisal.dk

mvh

chrisal
chrisal@chrisal.dk