Netværk og fælles internet i ejerforening
Fra : Morten Nielsen

Dato : 21-10-01 10:31

Hej,

I vores ejerforening med 30 lejligheder på Nørrebro har vi i længere
tid talt om en få en fælles internetforbindelse. Folk er sandsynligvis
blevet lidt forblændede over diverse tilbud vedr. superhurtige
forbindelser til 49,-/måned.

Selv er jeg lidt mere skeptisk og er klar over, at der vil være nogle
relativt høje startomkostninger, samt at følgende hurdles er tilstede:

1) Vi skal have etableret et lokalnetværk, hvilket vi efter min mening
skal hyre folk til og ikke bare trække kabler selv, da det skal gøres
ordentligt og professionelt. Skulle der være lejligheder, som ikke
ønsker at deltage i projektet, skal der alligevel føres kabler til
dem, da det ellers vil blive dyrt at gøre senere.

2) Folk skal have anskaffet sig et netkort. Vi skal bruge en switch,
et rackskab, en firewall (eller?), andet?

3) Vi skal have fundet en udbyder, der gider levere en forbindelse til
os. Alt andet lige deltager kun 60-75% af ejerne d.v.s. 20-22
lejligheder, så det er nok en ADSL fra f.eks. Tiscali, der er mest
realistisk.

4) Vi skal bruge nogle beboere ("netværksviceværter"), der har lyst,
tid og evner til at yde brugersupport, hjælpe med opsætning etc.

Som jeg ser det, kan startomkostningerne hurtigt løbe op i
+3000,-/lejlighed, hvilket sikkert vil skræmme nogle stykker væk, da
de troede, at "det kostede jo bare 49,-/måned".

Har I nogle erfaringer med et sådan projekt i en lille ejerforening?
Er det overhovedet realistisk, når vi er så små? Eller skal vi hellere
holde os til hver sin private ADSL fra CC, Tiscali, TeleDanmark og
OnCable, der svjv alle kan levere hos os?

Input og ideer modtages med tak og kyshånd!

Mvh

Morten

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 22-10-01 08:26

morten_nielsen@mailserver.dk (Morten Nielsen) skrev i
<2445tt8kl2d85kpemsslg4ga6h28o54gna@4ax.com>:

>tid talt om en få en fælles internetforbindelse. Folk er sandsynligvis
>blevet lidt forblændede over diverse tilbud vedr. superhurtige
>forbindelser til 49,-/måned. Vi startede med 100 kr/måned og 1500 kr i
startgebyr. Vi sætter prisen ned til næste generalforsamling - nok til ca.
50 kr/md.

Ja, det forstår man jo godt. Det er en dejlig ting med flatrate-internet
hjemme. Nyder det hver dag.

> [...]
>ønsker at deltage i projektet, skal der alligevel føres kabler til
>dem, da det ellers vil blive dyrt at gøre senere.

Sådan gjorde vi ikke. Vi lod folk selv vælge mellem selvbyg og elektriker.
Vores "backbone" (bestående af 5 kabler...) trak en lille kernegruppe fra 4
lejligheder, jeg var selv formand.

Det bliver ikke nævneværdigt dyrere eller billigere om I får en elektriker
til at give tilbud på at lave 10 eller 50 punkt-til-punkt forbindelser.
Prisen per stik er ca. 2000 kr for Cat 6 (som er det I skal gå efter).

Hjemmebyg bliver ca. 600 kr i stumper (incl. kabel).

>2) Folk skal have anskaffet sig et netkort. Vi skal bruge en switch,
>et rackskab, en firewall (eller?), andet?

Så lidt som muligt. Gør folk klar over at de selv er ansvarlige for deres
computersikkerhed - lige som det er tilfældet med et gammeldags modem.

En fælles firewall giver en eller anden vedligeholder en liste over hvilke
sider beboerne surfer på, mulighed for at snage i E-mail mm.

> [...]
>os. Alt andet lige deltager kun 60-75% af ejerne d.v.s. 20-22
>lejligheder, så det er nok en ADSL fra f.eks. Tiscali, der er mest

Yep. Vi fik ejendommen til at stå som ejer af forbindelsen (som sidder
hos viceværten) og betaler bare udgifterne. Derved skal en eller anden
beboer ikke have dimserne stående.

> [...]
>+3000,-/lejlighed, hvilket sikkert vil skræmme nogle stykker væk, da
>de troede, at "det kostede jo bare 49,-/måned".

Vi kom ned på ca. 1500 per lejlighed ved selvbyg. Vi købte billige switche,
der skal skiftes ud til routere når vi har sparet sammen.

> [...]
>holde os til hver sin private ADSL fra CC, Tiscali, TeleDanmark og
>OnCable, der svjv alle kan levere hos os?

Siden februar 2001 - det virker fint. Bemærk at det kun er tilladt at dele
forbindelsen, hvis I køber forbindelse fra Tiscali eller de proffe udgaver
af ADSL fra TDC. (Så vidt jeg husker).

>Input og ideer modtages med tak og kyshånd!

Du kan få en kopi af vore vedtægter, hvis du vil. Sørg for at der findes en
bestyrelse, som tager beslutningerne. Del kasserer og formandsjobbet mellem
to personer.

Mvh. NKJensen

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 22-10-01 09:14

nkj@man_bw.dk (Niels Kristian Jensen) skrev i
<91425A7FFnkjmanbwdk@172.16.1.41>:

Jeg glemte det vigtigste:

I skal selv eje nettet. Ikke udbyder-firmaet.

Foreningen kan derefter selv beslutte at skifte udbyder, tilføje services
osv. uden at skulle bede nogen om lov. I kan f.eks. føre telefon i nettet
og spare store beløb på abonnementerne.

Det koster naturligvis at etablere nettet, men derefter har man ingen
løbende udgifter og fuld handlefrihed.

Mvh. NKJensen

--
Best regards, (remove the underscore to reply by mail)
Niels Kristian Jensen

Fra : alwresuihalert

Dato : 22-10-01 20:58

snip

Jeg står i en lignende situation

> Yep. Vi fik ejendommen til at stå som ejer af forbindelsen (som sidder
> hos viceværten) og betaler bare udgifterne. Derved skal en eller anden
> beboer ikke have dimserne stående.

Hvor får dimserne strøm fra? Sidder de i viceværtens lejlighed? Kan man godt
få ADSL "uden om" et telefonabonnement, fx et sted før forbindelsen "kommer
ind" i lejlighederne?

> [...]
en
> bestyrelse, som tager beslutningerne. Del kasserer og formandsjobbet

Kan du ikke poste dem her eller på dk.binaer eller en WWW eller FTP side?

Fra : alwresuihalert

Dato : 22-10-01 21:04

sinp
> ordentligt og professionelt. Skulle der være lejligheder, som ikke
> ønsker at deltage i projektet, skal der alligevel føres kabler til
> dem, da det ellers vil blive dyrt at gøre senere.

Hvorfor? Lad der være 3 valg:

1) få trukket kabel og vær med til at dele ADSL
2) få trukket kabel og vær IKKE med til at dele ADSL
3) lad være med at få trukket kabel

Hvis folk vælger det sidste, så lad dem det. Jeg kan ikke se noget problem i
det. Hvis folk senere finder ud af at de alligevel gerne vil have trukket
kabler, så står de sikkert overfor mere besvær og højere omkostninger, men
det er da fint nok.

Siden det er ejerlejligheder, kunne i også argumentere over for folk der fx
ikke engang har en computer, at muligheden for at nye købere kan få ADSL
gennem den fælles forb. forhøjer værdien af lejligheden en smule (option 2).

Fra : alwresuihalert

Dato : 22-10-01 21:04

sinp

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 23-10-01 10:48

lkjhlkjhliu@trdtdtrcv.com (alwresuihalert) skrev i
<9r2tb6$1kt3$1@news.cybercity.dk>:

> [...]
>problem i det. Hvis folk senere finder ud af at de alligevel gerne vil
>have trukket kabler, så står de sikkert overfor mere besvær og højere

Helt enig! Lad det være så frivilligt som muligt.

Jeg lægger vore vedtægter frem på http://www.internetgruppen.dk/nkj/ når
jeg kommer hjem.

Mvh. NKJensen

Fra : Morten Nielsen

Dato : 23-10-01 18:56

nkj@man_bw.dk (Niels Kristian Jensen) wrote in
<91436F2B8nkjmanbwdk@172.16.1.41>:

>Helt enig! Lad det være så frivilligt som muligt.

Ja, ved nærmere eftertanke er det nok en god idé.

>Jeg lægger vore vedtægter frem på http://www.internetgruppen.dk/nkj/ når
>jeg kommer hjem.

Dem tager jeg lige et kig på.

Tak til alle for input! Nu har vi i alle fald nogle lidt mere
håndgribelige ting at snakke om til næste møde i ejerforeningen.

Mvh Morten
Træt af Tipstjenesten og dårlige odds? Så sign up hos Gamebookers via
nettet på http://www.gamebookers.com/cgi-bin/intro.cgi?rid=113754
- deltag samtidig i deres referral program.