Ram sløver maskine
Fra : Carsten Keller

Dato : 20-10-01 12:15

Hej gruppe.
Min kammerat har en computer han primært bruger til 3D-animation og
rendering.
Maskinen er:

K6-2 500 MHz CPU
A-Open AX59-pro mainboard
Creative 32 MB Geforce 256 grafikkort
W2K Professional

Han har 2x 128 MB PC100 RAM siddende i, og han ville gerne se om han kunne
sparke lidt mere liv i den, ved at smide mere RAM i. Men:
Hvis man sætter mere RAM i, bliver han renderinger langsommere. Her er tider
på rendering af den samme scene på forskellige konfigurationer:

2x128 MB: 20 sek.
1x256 MB: 20 sek.
128x256 MB: 42 sek.
3x 128 MB: 42 sek.

Performance i W2K viser at den udnytter CPU 100%, så dette er jo nok en
flaskehals. Det er derfor forståeligt at det ikke forbedrer hastighederne
nævneværdigt, men at det ligefrem bliver langsommere... Han vil gerne have
de ekstra RAM til når han sidder og arbejder, da det jo er nemmere at tumle
mange vinduer etc. men hvis hans renderingstider bliver dobbelt så lange er
det ikke nogen fed fidus. Hvad kan det skyldes?
Takker
Keller

Fra : complex@pc.dk

Dato : 20-10-01 13:27

On Sat, 20 Oct 2001 13:14:53 +0200, "Carsten Keller"
<c.keller@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>Hvis man sætter mere RAM i, bliver han renderinger langsommere. Her er tider
>på rendering af den samme scene på forskellige konfigurationer:

2x128 MB: 20 sek. =total 256MB
1x256 MB: 20 sek.=total 256MB
128x256 MB: 42 sek.=total 384MB idet jeg går ud fra at der skal stå +
og ikke x
3x 128 MB: 42 sek.=total 384 MB

Det betyder at maskinen/sw løber rundt ved 256MB
således at ved 256 MB ram starter den forfra med at udnytte den næste
MB

Løsning sæt ialt 512 MB ram i maskinen, så tror HW/SW at den har
256 MB eller 512
og ikke 128 eller 256

Med venlig hilsen, Lars
www.complex-data.dk www.pc-doktoren.dk
Tlf: 48188551 Fax: 48188551 Hotline:40188551 alle dage 7oo-22oo
kompetence koster penge - inkompetence koster MANGE penge.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-10-01 14:56

complex@pc.dk wrote in

> [...]
> næste MB
>
> Løsning sæt ialt 512 MB ram i maskinen, så tror HW/SW at den har

Enten fatter jeg absolut minus af hvad du skriver, eller osse er det
en gang sludder. Kan du ikke uddybe lidt hvad du mener, så jeg kan få
det opklaret?

--
Kent Oldhøj - Dansk OverclockingFAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : complex@pc.dk

Dato : 20-10-01 17:09

Noget HW/SW
bruger ram optil 256MB og starter derefter forfra med at bruge ram.
d.v.s.

256MB giver 256MB brugbart
384MB giver 128MB brugbart

I gamle dage var det det samme med DOS

64 MB giver 64MB brugbart
80 MB giver 16MB brugbart og nogle gange skriver HW/SW at der mangler
ram, men hvis du "kun" har 64 MB er der ram nok.

Fra : Morten Juel

Dato : 20-10-01 17:05

> Noget HW/SW
> bruger ram optil 256MB og starter derefter forfra med at bruge ram.
> d.v.s.
>
> 256MB giver 256MB brugbart
> 384MB giver 128MB brugbart

Slap af det er længe siden at HW/Sw har opført sig sådan !!

Mvh
Morten

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-10-01 17:37

complex@pc.dk wrote in

> Noget HW/SW
> bruger ram optil 256MB og starter derefter forfra med at bruge
> ram. d.v.s.
> 256MB giver 256MB brugbart
> 384MB giver 128MB brugbart

Totalt sludder.

Fra : Carsten Keller

Dato : 21-10-01 14:24

<complex@pc.dk> wrote in message

> [...]
> MB
>
> Løsning sæt ialt 512 MB ram i maskinen, så tror HW/SW at den har

Den mulighed er prøvet, 2x128 + 256 MB. Giver ca. 40 sekunders
renderingstid.
Keller

Fra : Henrik Manley

Dato : 20-10-01 15:10

Mange ældre chipset understøtter ikke cache på mere end de første 256 mb.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-10-01 17:39

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in

> Mange ældre chipset understøtter ikke cache på mere end de første
> 256 mb.

Det eneste chipset jeg lige kan komme i tanke om, er TX chipsettet,
der kun cacher optil 64Mb RAM. Hvilke chipset tænker du på?

Fra : Lars

Dato : 21-10-01 12:30

On Sat, 20 Oct 2001 16:38:35 GMT, "Kent Oldhøj" <wol@oldhoj.dk>
wrote:

>Det eneste chipset jeg lige kan komme i tanke om, er TX chipsettet,
>der kun cacher optil 64Mb RAM. Hvilke chipset tænker du på?

Jeg ved ikke lige hvilket chipset Henrik tænker på, men fx Vias
Apollo MVP3 (og MVP4) kan kun cache mellem 128MB & 512MB,
afhængig af mængden af L2 cache.

SVJH kan et AOpen AX59 Pro (som jo bruger MVP3) kun cache 128MB i
udgaven med 512KB cache og 256MB i udgaven med 1MB cache.

(Derudover kan vi jo også tilføje 430 VX & FX som også kun kan
cache 64MB.)

vh
--
Lars,
<http://home3.inet.tele.dk/hgaarde/>

Fra : Carsten Keller

Dato : 21-10-01 14:22

"Lars" <go_ahead..._spam_this_address@tlaloc.dk> wrote in message

> SVJH kan et AOpen AX59 Pro (som jo bruger MVP3) kun cache 128MB i
> udgaven med 512KB cache og 256MB i udgaven med 1MB cache.

Jeg mener det er 1 MB udgaven han har, og der er jo også en eller anden
grænse ved de 256 MB. Jeg kan bare ikke forstå at det bliver så meget
langsommere.
Keller