Fangstrapport - nul fisk :(
Fra : Christian Keis

Dato : 28-12-00 23:51

Jeg havde for længe siden aftalt at tage på en fisketur med et par venner i
dag. Vejret var ikke for rart - men hvad, man klæder sig jo bare ordentligt
på.
Vennerne havde købt børsteorm, så det skulle altså være en fladfisketur. Vi
forsøgte først ved Sjællandsbroen, hvor der er en bro ud for
Ericson-bygningen. Der stod nogle stykker og fiskede da vi kom. De havde
taget 6-7 havørreder - alle farvede - i løbet af nogle timer. En af de
lokale fortalte os at der ikke var meget at hente, hvad fladfisk angik, men
at man kunne prøve ved 22-tiden om aftenen, hvor man i hvert fald skulle
kunne tage småtorsk. Men vi fik at vide at der var rigtigt godt fiskeri ved
Ishøj - helt ude på stranden efter Arken. Man skulle også kunne være heldig
at få en pighvar, fik vi at vide.
Så vi kørte derned og prøvede lykken. Men efter et par timer havde vi ikke
mærket noget som helst. Kulden var ved at snige sig ned i støvlerne og vi
blev enige om at vi skulle prøve at tage til Helsingør.
Som sagt så gjort. Efter en tur i en dejlig varm bil, hvor vi talte om at
der jo altid er nogen der fanger fisk fra havnen i Helsingør, var vi
fremme - Et hurtigt check med fiskerne på bolværket fik dog hurtigt vores
forventninger til at dale igen. Der var blevet taget to torsk på et par kilo
om morgenen - og det var det hele. Nå - vi havde jo børsteorm med og det
kunne jo være at der var et eller andet der kunne få lyst til sådan en.
Efter en time blev vi enige om at det var der ikke. I hvert fald ikke lige
her og vi gik derfor over på pynten foran Kronborg. Der blev vi endnu et par
timer og vekslede med lidt kastefiskeri, men stadig uden held. Til sidst var
en af vennerne så våd og kold at vi blev enige om at nu kunne det være nok
og vi vendte snuden hjem mod København igen.
Vi syntes alle at det trods de manglende fisk havde været en dejlig tur og
på lørdag tager jeg afsted igen.

Knæk og bræk til alle der ikke har tabt modet på grund af denne historie.

Chr. Keis

(og et godt nytår skal man vel også have med på denne tid af året)

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 29-12-00 13:45

Christian Keis wrote in message ...
> [...]
>Ericson-bygningen. Der stod nogle stykker og fiskede da vi kom. De havde
>taget 6-7 havørreder - alle farvede - i løbet af nogle timer.

Er det sandt? Kan man virkelig få ørreder der?? Er der andre steder i
Kbh-området hvor det er muligt?

hilsen,

Fra : Christian Keis

Dato : 29-12-00 21:28

>Er det sandt? Kan man virkelig få ørreder der?? Er der andre steder i
>Kbh-området hvor det er muligt?

Ja, der er flere gode steder. Ved Lynetten skulle der være godt. Ligeledes
ved udmundingen af Kalveboderne i Køge Bugt, lige under motorvejen. Man kan
parkere på Avedøre Holme og skal så gå ca. en halv kilometer - i øvrigt også
et godt skrubbested. Eller hvad med Kalveboderne ved Hvidovre.
Fritidsfiskerne tager adskillige havørreder i deres net og standerruser
hvert år. Husk fredningszonen ved Harrestrup Å hvis du vil prøve lykken der.
Så kan du jo også prøve molen ved Dragør Havn, eller kysten nord for byen.
Der er sikkert mange flere gode steder, det er bare at tage stangen på
nakken og forsøge sig.
Hvis du er til andet end havørred, er der godt aborre- og geddefiskeri i
Damhussøen og Vestvolden, hvor du også kan fange karper og sudere. Husk at
du skal være medlem af en forening med fiskeret i søen for at kunne fiske
der. Endelig er der Kalveboderne - et totalt overset fiskeparadis lige op af
byen. Her går der store aborrer (over kiloet), ål, rimter, ålekvabber,
skrubber og havørreder. Tag evt. ud til den kunstige ø, midt i
kalveboderne - der hvor motorvejen går over, du kan komme derud på cykel
eller gå en kilometers penge fra Avedøre Holme.
Så hvis du bor i København er der altså ingen grund til ikke at få luftet
stangen.

Knæk og bræk

Chr. Keis