Proxy problemer
Fra : Madman

Dato : 19-10-01 13:36

Hejsa.. Jeg går på skole i øjeblikket, og bor derovre. Derfor har jeg taget
min egen pc med, som jeg af og til sætter op i skolens datalokale, da de
pc'er der står der køre vildt ustabilt.
Jeg har ingen problemer med at komme på nettet med min pc, gennem skolens
proxyserver, men jeg kan ikke få lov til at læse nyhedsgrupper. Ligegyldigt
hvilken nyheds-server (new.get2net.dk/news.unic.dk osv.) jeg skriver kan jeg
ikke komme i kontakt med den. Den skriver ikke engang at jeg ikke kan få
adgang som den ville have gjort hvis jeg prøvede at komme ind på en anden
udbyders server.
Jeg kan heller ikke få "kazaa" til at virke selvom jeg indtaster
proxy-indstillingerne i programmet (det er et file-share program i stil med
napster bare kun med musik i 128kbps og under)
Det skal lige siges at man heller ikke kan læse NG eller køre kazaa på
skolens egne pc'er..

Alt hjælp modtages med kyshånd..
m.v.h. Madman

Fra : DUdsen

Dato : 19-10-01 14:49

Madman wrote:

> [...]
> program i stil med napster bare kun med musik i 128kbps og under)
> Det skal lige siges at man heller ikke kan læse NG eller køre kazaa på

Det lyder som en facistisk Firewall snak med administartoren af skolen
netværk.

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 19-10-01 15:35

DUdsen wrote:

> Det lyder som en facistisk Firewall snak med administartoren af skolen
> netværk.

www.icqproxy.com kan løse dine problemer. Med ICQproxy kører laves en
slags gateway, og du vil kunne bruge ICQ og alle de andre. Krav: at dine
programmer understøtter socks4/5 proxy.

MVH Mikkel Bundgaard

Fra : DUdsen

Dato : 19-10-01 17:59

Mikkel Bundgaard wrote:

> www.icqproxy.com kan løse dine problemer. Med ICQproxy kører laves en
> slags gateway, og du vil kunne bruge ICQ og alle de andre.

linket virker ikke mener du ikke http://www.http-tunnel.com/ Dette er
et af mange systemer fælles for dem alle er at der router alt trafik
fra din maskine via en tunnel på port 80 til en maskine ude i byen der
så laver det om til alm trafik.
se evnt.
http://www.google.com/search?hl=da&q=http-tunneling&btnG=Google-s%F8gning&lr=

Fra : Kim Rubeck Jensen

Dato : 19-10-01 20:31

Hvis det er en application- firewall er dette ikke muligt...
Den ville kunne se hvilken type af data der "flyder" på port 80, og hvis
dette ikke er HTTP trafik bliver det afvist.

=

Fra : DUdsen

Dato : 19-10-01 22:38

Kim Rubeck Jensen wrote:

> Hvis det er en application- firewall er dette ikke muligt...
> Den ville kunne se hvilken type af data der "flyder" på port 80, og
> hvis dette ikke er HTTP trafik bliver det afvist.

Alt kan vel pakkes ind i http pakker (jeg kender ikke disse prgrammer
men det burde værre muligt) det er klart at en virkelig avaceret
firevall vil fange det men det er de færeste skoler der bruger så mange
penge på den slags.
Desuden er lag nok et temmeligt stort problem da alt data skal en ikke
alt for simple en codning / decodning.
Web proxy servere kan desyden godt finde på at forsinke data et par
sekunder (er man logget på en onix ude i byen via ssh kan alt over
200ms mærkes som en gene)

Fra : Tournesol \(Jan Nova~

Dato : 21-10-01 13:21

"DUdsen" <dudsen@koen.dk> wrote in message

> linket virker ikke mener du ikke http://www.http-tunnel.com/ Dette er

--- klip ---
The HTTP-Tunnel high bandwidth service provides you with 400 kbps - 4.5 mbps
of download bandwidth and 99% uptime. Please try using the free service
first to make sure your application works with HTTP-Tunnel. The only
differences between the free and paid services are download speed &
reliability. Then if you wish to have more than 2 kilobytes/second of
bandwidth, you can subscribe to this service by clicking below.

The service costs $4.99 a month and you have the option of paying one month
at a time, or simply allowing PayPal to auto bill your credit card every
month until you cancel. Note with the first option you will only be charged
once.
--- klip ---

/moo

Fra : Erik Varn Semey

Dato : 21-10-01 01:14

Der fås faktisk løsninger som skal stoppe unødvendig brug af f.eks "kazaa",
dette er ikke uden grund noget skolemiljøet ser positivt på

eksempler på løsninger er packetshaper fra packeteer, floodgate fra
cehckpoint, netenfoercer fra allot

Problemet med streaming og P2P fileshering er at en lille gruppe af elever
kan "sætte" sig på den tilgængelige båndbredde, ved at styre dette kan der
opnås et rimmeligt adgangs forhold for alle studerende

Fra : DUdsen

Dato : 21-10-01 11:32

Erik Varn Semey wrote:

> Der fås faktisk løsninger som skal stoppe unødvendig brug af f.eks
> "kazaa", dette er ikke uden grund noget skolemiljøet ser positivt på

de fleste firewalls kan

> eksempler på løsninger er packetshaper fra packeteer, floodgate fra
> cehckpoint, netenfoercer fra allot

ville disse stoppe en http tunnel.

> Problemet med streaming og P2P fileshering er at en lille gruppe af
> elever kan "sætte" sig på den tilgængelige båndbredde, ved at styre
> dette kan der opnås et rimmeligt adgangs forhold for alle studerende

et andet problem er så at for at begrænse f.eks. kazaa tager men ofte
lige irc, icq, ssh, telnet og nntp med i samme omgang.
Jeg er da godt klar over hvad fildelings programmer kan gøre for en
delt internet forbindelse.
men fra at forsøge på at lukke fildelingstjænester til at gøre
internettet stort set ubrugeligt ved kun at tilade http er der altså
lang vej og man presser oftere folk til at finde smuthullerne.
men det er selfølgeligt aldrig særligt pænt at gå udenom forskellige
lukkede døre.

Fra : Erik Varn Semey

Dato : 21-10-01 23:55

> de fleste firewalls kan

YEP

> ville disse stoppe en http tunnel.

Packetshaper arbejder med classes, det vil sige at den genkender apps på lag
4-7 (osi)
Men en class regel kan godt bestå af flere parametre, så hvis en
systemadministrator ser en større mændge traffik til nogle givne hosts (som
i dette tilfælde så kunne være http tunnel serveren) kan han starte med at
slå en analyse til der indikerer hvem afsender/modtager ipadressen er.
Derefter vil det være muligt at gå ind og oprette en class regel på dette,
udfaldet af denne class regel, kan være begrænset båndbredde pr.flow eller
en discard.

> et andet problem er så at for at begrænse f.eks. kazaa tager men ofte
> lige irc, icq, ssh, telnet og nntp med i samme omgang.
Det er her et produkt som packetshper kommer godt ind i billedet, da den ser
kazaa som et selvstændigt flow, og dermed ikke blander den sammen med irc,
icq m.m.
administratoren kan samtidig se hvormeget de enkelte apps bruger.