Problemer med min side
Fra : Mark

Dato : 19-10-01 11:31

Hvis i nu kigger på min side http://www.familyguy.dk

Der ser alt jo fint ud, men hvis man f.eks. klikker sig ind på
Links eller ind i forummet vil man se at meget af teksten er
blevet gul hvilket ikke skulle ske.
Jeg har ikke gjort det så jeg ved ikke hvor det kommer fra men
hver gang jeg retter noget på en side sker det.
I kan også se det mange andre steder på siden.

Jeg bruger normalt Frontpage, men når jeg bruger HTML er det inde
fra Frontpage programmet.

Siden jeg skriver dette inde i HTML-sektionen er at jeg vil
spørge jer om at det måske var et sted i HTML-koderne hvor der
stod at alle Linksne skal være gule?
Og hvis jeg retter det er jeg bange for at alle Hyperlinksne i
menuen også bliver ændret til den farve.

Vær sød at hjælpe mig

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : J.C. Voss

Dato : 19-10-01 11:51

Mark <monkey2000_mark@hotmail.com> wrote:

> [...]
> stod at alle Linksne skal være gule?
> Og hvis jeg retter det er jeg bange for at alle Hyperlinksne i
> menuen også bliver ændret til den farve.

Det er lidt noget rod at du både anvender html og css til at styre
typografien på din side. Vær konsekvent, enten det ene eller det andet,
og css er klart at foretrække.

Nuvel, dine links bliver gule pga dette i din <head>-sektion:

A:link {COLOR: #ffcf00; TEXT-DECORATION: none}
A:visited {COLOR: #ffcf00; TEXT-DECORATION: none}
A:active{COLOR: #ffcf00; TEXT-DECORATION: none}
A:hover{COLOR: #ffcf00; TEXT-DECORATION: underline}

For at lave en seperat farve links for din menu [her rød] kan du tilføje
følgende:

A.menu:link {COLOR: #ff0000; TEXT-DECORATION: none}
A.menu:visited {COLOR: #ff0000; TEXT-DECORATION: none}
A.menu:active{COLOR: #ff0000; TEXT-DECORATION: none}
A.menu:hover{COLOR: #ff0000; TEXT-DECORATION: underline}

derefter tilføjer du class="menu" til dit anchor i menuen, så dine links
i menuen hedder følgende:

--
//Jonas @ 11°, 56° | Min adresse er *ikke* .ugyldig |
<http://geografi.hjem.wanadoo.dk> | My address is *not* .ugyldig |

Fra : Mark

Dato : 19-10-01 13:36

Hvad hvis jeg gerne vil have dem grå?
Undskykd, men det her område er jeg ikke ret klog på så jeg lærer
virkeligt noget nyt lige nu.

Og jeg fik heller ikke fat i det der du sagde om Menuen

Fra : J.C. Voss

Dato : 19-10-01 13:55

Mark <monkey2000_mark@hotmail.com> wrote:

> Hvad hvis jeg gerne vil have dem grå?

#cccccc f.eks.

> Undskykd, men det her område er jeg ikke ret klog på så jeg lærer
> virkeligt noget nyt lige nu.

Det er jo godt (-;

> Og jeg fik heller ikke fat i det der du sagde om Menuen

De forklarer det meget bedre på html.dk end jeg kan, så kig forbi
<http://www.html.dk/tutorials/css/> - fremragende introduktion.

Fra : Mark

Dato : 20-10-01 12:08

Jeg kan ikke finde noget om det der Class i Tutoriallen.

Nu spørger jeg sikkert dumt, men skal jeg skrive det der class i HTML
koden og i så fald hvorhenne.

Vær sød at svare

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 20-10-01 12:30

"Mark" <monkey2000_mark@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg kan ikke finde noget om det der Class i Tutoriallen.
>
> Nu spørger jeg sikkert dumt, men skal jeg skrive det der class i HTML
> koden og i så fald hvorhenne.
>
> Vær sød at svare

eks.

i htm filen

<tabel>
<th class="classnavn">Navn</th>
<th>Adresse</th>
<th>Postnr</th>
<th>By</th>
<th class="classnavn">a</th>
<th>b</th>
<th>c</th>
<th>d</th>
<th class="classnavn">e</th>
<th>f</th>
<th>g</th>
<th>h</th>
<th class="classnavn">i</th>
<th>j</th>
<th>k</th>
<th>l</th>
</tabel>

i css filen

th.classnavn {
border-left : 1px Blue solid;
}

class bruges til at bestemme over mange elementer, mens id kun bruges til et
element

mvh Søren

Fra : J.C. Voss

Dato : 20-10-01 12:33

http://www.html.dk/tutorials/css/lektion7.asp

Fra : Mark

Dato : 27-10-01 13:29

Hvad er et Anchor?

Fra : Jesper Schlæger

Dato : 27-10-01 13:52

"Mark" skrev i en meddelelse

> Hvad er et Anchor?

Det er som udgangspunkt et link. Hvis du kigger i dit HTML kan du ved alle
links se en kode der starter med <A HREF......>og efter linket står der </A>

Alt hvad der hedder <A......> </A> er et anchor.

Mvh Jesper